Door prijzenoorlog

Lay's chips mist in Belgische supermarkten

29 November 2017 - Niels van der Boom

De Belgische supermarktketen Colruyt vecht een prijzenoorlog uit met PepsiCo. Hierdoor blijven sommige schappen leeg, waaronder die van Lay’s chips. Het is een hard gelag voor de boer, zo wordt gedacht. Zij merken uiteindelijk het meeste van prijsverlagingen.

Een strijd tussen retail en leverancier wordt normaal gesproken achter gesloten deuren gevoerd. Nu het gevecht tussen Colruyt en PepsiCo leidt tot lege schappen krijgt ook de consument wat mee van deze strijd. "Door concurrentie stijgt de druk tussen supermarkt en leverancier. Het is een zeldzaam kijkje in de bikkelharde strijd", zegt retailspecialist Gino van Ossel tegen het Belgische Nieuwsblad.

Momenteel worden afspraken voor het nieuwe jaar gemaakt

Nieuwe afspraken
Op korte termijn profiteert de klant van de prijzenoorlog, denkt Van Ossel. Op lange termijn volgen saneringen en is het voordeel van lagere prijzen weer tenietgedaan. Lege schappen noemt hij een extreem gevolg van de strijd tussen Colruyt en PepsiCo. Naast chips ontbreken ook andere producten van de fabrikant, zoals limonades en Duyvis-nootjes. De supermarktketen wil niet veel kwijt over het euvel. Volgens een woordvoerder valt het allemaal wel mee. In de laatste maanden van het jaar maken supermarkten afspraken voor volgend jaar. Een dergelijk dispuut is niet ongebruikelijk volgens Van Ossel.

Hard strijdtoneel
Dit jaar gaat het er hard aan toe bij de onderhandelingen. Delhaize, van de nieuw gevormde keten Ahold Delhaize, heeft zich namelijk in het strijdtoneel geworpen. Zij hebben gekeken welke producten goedkoper waren in Nederland en welke in België. "Daarmee zijn ze naar de leveranciers gestapt om 1 lage prijs te bedingen", weet de retailman. "Zo willen ze de prijzen drukken. Colruyt moet daarom mee. Lidl en Aldi verkopen tegenwoordig ook Pepsi. Van alle kanten zit daarom spanning op de marges."

Beide partijen doen uiteindelijk water bij de wijn, waardoor het wordt opgelost. "Uiteindelijk betaalt iemand altijd de prijsverlaging", weet Van Ossel. "De leverancier moet gaan besparen en saneren of ze verhalen de kosten op de zwakste schakel uit de keten. Dat is bijna altijd de boer, die het basisproduct levert."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Ziektedruk - Phytophthora
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden