Maar zwerm robots

500 pk trekker van Fendt helemaal niet de toekomst

26 Augustus 2016 - Niels van der Boom - 13 reacties

Voelt u zich bezwaart met vijf of misschien wel tien trekkers in de schuur op dit moment? Is dat misschien een beetje teveel van het goede maar, toch-wel-erg-makkelijk? Er is een kans dat binnen afzienbare tijd geen tien maar wel honderd trekkers in uw schuur staan. Geen miniaturen, al komt wel in de buurt.

Fendt mag dan wel een 500 pk groot monster hebben geïntroduceerd om snel grote oppervlaktes te bewerken, als we de toekomstplannen van de Beierse trekkerbouwer mogen geloven dan gaat het slechts om een tijdelijke en ouderwetse oplossing. Fendt zien namelijk meer in een zwerm van kleine robots die je land bewerken en gewassen oogsten. Dat idee neemt het zeer serieus.

Misschien wel 100 robots bewerken je land

Sinds 2015 houdt Fendt zich bezig met het MARS project. Dat staat voor Mobile Agricultural Robot Swarms oftewel: Een zwerm agrarische robots. Kleine robottrekkertjes die geen schade doen aan je land en via software in de cloud worden bestuurt. Misschien wel honderd stuks per bedrijf, afhankelijk van de grootte. Eén zo’n robot – ter grote van een forse gazonmaaier – heeft niet veel capaciteit. Maar zet er vijftig op een perceel en die capaciteit ligt ineens heel hoog.

Fendt is van mening dat de robots op grote schaal goedkoop zijn te produceren. Terug naar de gazonmaaier. Die kost ruwweg 2.500 euro. Een Fendt 1050 van 500 pk kost misschien wel 350.000 euro. Daar heb je dus al 140 robottrekkers voor, die gezamenlijk meer capaciteit hebben. Werknemers op het bedrijf zijn dan eerder druk met het monitoren van alle voertuigen dan dat ze zelf een machine besturen.

Fendt borduurt met het MARS project voort op het Guide Connect systeem, dat in 2011 werd gelanceerd. Hierbij kopieert een tweede identieke combinatie de bewegingen van de eerste. Interesse was er wel, een succes werd het niet. Het systeem is nooit commercieel beschikbaar gemaakt. Maar het idee om meerdere voertuigen samen te laten werken is wel hoe Fendt de toekomst ziet. Zelf noemt het dat haar future farm. Ze kunnen samenwerken maar ook prima individueel. Gaat er één kapot, dan neemt een ander het werk over. Om te beginnen worden tests uitgevoerd met het zaaien van maïs.

Een belangrijk punt is het lage eigengewicht van de robot, waardoor bodemverdichting niet langer een issue is. Bovendien kunnen ze rond de klok doorwerken. Er is alleen maar iemand met een tablet nodig om een oogje in het zeil te houden. Door efficiënter te werken en de bodem minder te schaden hoopt het bedrijf de opbrengst per hectare omhoog te kunnen brengen. Een bijkomend voordeel is dat ze volledig elektrisch werken en dus geen schadelijke stoffen uitstoten. Die energie is weer op te wekken op het bedrijf.

Machines worden kleiner en slimmer

Een uit de kluiten gewassen paardentrailer vervoert een zwerm robots van perceel naar perceel. Dat moet je nog wel zelf doen met je pick-up. Bij de trailer komen de robots ook zaaizaad bijvullen en zichzelf opladen wanneer de accu leeg is. Ze communiceren via de cloud en sturen via de satelliet. Een speciaal algoritme, OptiVisor genaamd, opserveert en optimaliseert het werkproces. Handmatig is daar altijd op in te breken.

Volgens Sepp Nuscheler, communicatiespecialist bij Fendt, heeft Agco niet stilgezeten nadat het Guide Connect heeft ontwikkeld. ‘In het vierde kwartaal van dit jaar zullen we meer naar buiten brengen over de resultaten van dit project’, laat hij weten. ‘Dit is één van de richtingen waarvan wij denken dat de agrarische sector naartoe zal gaan. Kleine machines, maar wel veel slimmer en veel meer op één perceel.’

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer
Reacties
13 reacties
Joop v westeneng 26 Augustus 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10871257/500-pk-trekker-van-Fendt-helemaal-niet-de-toekomst]500 pk trekker van Fendt helemaal niet de toekomst[/url]
Mee eens dit word de toekomst
geeerlof 26 Augustus 2016
moeten we dan ook 140 opraapwagens aanstellen???
zeker met 3 man achter die robots aanlopen....
proactief 26 Augustus 2016
Beetje domme opmerking geeerlof. De tijd staat niet stil en pilots zijn nodig om vernieuwend te blijven.
Jan 26 Augustus 2016
Dit wordt hem niet zeker niet op melkvee bedrijf !
Peter Lerink 26 Augustus 2016
Interessante discussie. De eens zo universele trekker is op z'n retour. Door schaalvergroting een steeds zwakker compromis voor weg en veld. De motor wordt op het werktuig gezet, met cabine op de veldspuit, zaai-, poot- en oogstmachine, zonder cabine op werktuigen voor grondbewerking en veldtransport (akkerbouw). Een zwerm machines zullen we op onze percelen, gekenmerkt door grootschalige landbouw in een kleinschalig landschap, echt niet zien. Nederland biedt wel ideale condities voor dit soort vernieuwing: superieure maar verdichtingsgevoelige gronden en percelen omgeven door een tankgracht. Kunnen we het succes van de melkrobot herhalen met de veldrobot?
Mfb 27 Augustus 2016
Op een melkveebedrijf moeten de koeien het werk doen :-)
jan veltkamp 27 Augustus 2016
Heel interessant. Tot nu toe is de hoofdreden voor grote en als gevolg zware machines de verhoging van de arbeidsproduktiviteit per persoon. Als je echter naar bijv de mais kijkt dan zie je dramatisch veel structuur schade, hoofdzakelijk veroorzaakt door de (te) zware machines. Veel kleintjes maken lichter werk. Maar de tegenwoordige hakselaar niet alleen om te hakselen, het is bijna een rijdend laboratorium. Het droge stof gehalte wordt bepaald onder het hakselen en daar wordt de hakselengte weer op ingesteld enz. Dit soort voorziening vragen A.) vermogen (dus groter en zwaarder) en B.) zijn duur. Als je 100 hakselaartjes hebt, heb je dus ook 100 rijdende laboratoriumpjes nodig. Belangrijk punt is denk ik de afname van de maximaal toegelaten kg meststoffen. Hoe verder dit terug wordt geschroefd hoe belangrijker structuur optimalisatie zal zijn. En zijn er wel meer dingen/invloeden die de landbouw ongetwijfeld zullen doen veranderen.
Staf 29 Augustus 2016
Die vernieuwing zal nooit gerealiseerd worden als men steeds de producentenprijs onder de kostprijs duwt
kalf 29 Augustus 2016
Maar jullie blijven toch wel fendt kopen zeker.
staf 13 Januari 2017
ik vind de fendt zeker mooi maar ik heb toch liever case!
john D 13 Januari 2017
Fendt is HEEL te duur !
andere trekker zijn goedkoopst en zo goed als de Duitse trekker
500 pk is HEEL te veel voor ons west-europa landen
alleen geschikt voor Amerika, Australia, Russland
staf 18 Januari 2017
klopt helemaal john D maar hier kan het ook goed duss
Henk de steen 18 Januari 2017
klopt helemaal maar je spelling klopt NIET john D heel te veel is niet goed gespeld.
Liekele 18 Januari 2017
Laat ik al meer dan 25 jaar gaan voor een Valtra (voorheen Valmet). Lage onderhoudskosten . Gekocht en in onderhoud bij ere divisie mechanisatie bedrijf BEMU. (N.O.P.)
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden