Na het opstarten van de eerste suikerfabriek – die van Dinteloord – voor campagne 2016 kwam Cosun met een suikergehalte van 17 procent in de eerst geleverde bieten. Een gehalte dat we in de laatste vier jaar niet hebben gezien. Na één week bieten leveren blijkt het gemiddelde anders te zijn.
Na één campagneweek komt een gemiddeld suikerpercentage van 16,3 procent uit alle resultaten rollen. Dat is 0,7 procent lager dan de 17 procent die bij de start werd genoemd. Daarmee is het gehalte gelijk aan 2014. In 2015 lag het gehalte met 15,4 procent fors lager. De spreiding per regio is groot.
Nog niet alle regio’s hebben geleverd in de eerste campagneweek. Cijfers van 17 procent of meer komen we op vijf plekken tegen. Absolute topper is het Noord-Hollandse eiland Texel met maarliefst 17,7 procent in de eerste week. Niet vreemd gezien het hoge aantal zonuren waar de populaire vakantiebestemming op wordt getrakteerd. Groot is het gat met de regio Midden-Limburg. Daar bedraagt het gehalte 15 procent. Het Groningse zandgebied, West-Zeeuws Vlaanderen, Walcheren en Zuid-Beveland behalen ook allemaal cijfers met een 17 erin.
Niet verrassend zijn de lage tarragehaltes. Een heel ander beeld dan het begin van oogst 2015, toen het extreem nat was. De Achterhoek is absolute koploper met een tarrapercentage van slechts 2,4 procent. Extreem laag. De Haarlemmermeer valt op met een uitschieter van 12,1 procent en komt daarmee als enige regio met twee cijfers boven water. Het gemiddelde bedraagt na één week bieten verwerken 5,9 procent. Dat was vorig jaar wel anders, met gemiddeld 12 procent. In het veel drogere 2014 was dat 6,8 procent. Een lager percentage dan dit jaar kunnen we in de recente historie niet vinden.
Het WIN-getal komt gemiddeld uit op 90,6 met Tholen en St. Philipsland als koploper. Zijn noteren 92,1 WIN. Net als bij het suikergehalte eindigt Midden-Limburg ook hier onderaan met 88,2 WIN. Vorig jaar startte de campagne met 90,4 WIN. In 2014 was dat 90,8.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.