Het aantal levensmiddelenbedrijven is het afgelopen jaar met 5,4 procent gestegen. Dit blijkt uit de Monitor Levensmiddelenindustrie 2016 van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen (FNLI). Deze stijging is volledig toe te schrijven aan relatief kleine ondernemingen met minder dan tien werknemers, vooral in de brood- en deegwarensector.
Het gaat goed met de voedingsmiddelenindustrie en de sector is een stabiele factor in de Nederlandse economie. Met een outputwaarde van 64,9 miljard euro droeg de voedingmisddelenindustrie het afgelopen jaar voor 37,1 miljard euro bij aan productie in andere sectoren.
Van de 37,1 miljard euro aan indirecte productiewaarde wordt 10,7 miljard euro door de landbouwsector gerealiseerd, 9,9 miljard euro door de commerciële dienstverlening, 7,9 miljard euro door de handel en transportsector en 7,7 miljard euro door de overige industrie en bouw.
Van de voedingsmiddelenbedrijven met minder dan 50 werknemers is 53 procent actief in de brood en deegwarenindustrie, 10 procent in de vleessector, ruim 8 procent in de drankenindustrie en ruim 4 procent in de zuivelindustrie.
De Monitor laat minder goede cijfers zien in termen van bruto toegevoegde waarde (-3,7 procent), De research & development-uitgaven (-3,7 procent) en het uitvoersaldo (-3,0 procent). Dit kan worden verklaard door de dalende afzetprijzen en mondiale ontwikkelingen. Toch blijft de export het goed doen, met name buiten de EU.
Philip den Ouden, directeur van FNLI: ‘Ook bij slechter weer toont de voedingsmiddelenindustrie een groot weerstandsvermogen op de internationale markten. Daarnaast blijkt uit recentere cijfers van het CBS dat de omzet weer groeit in 2016. De goede marktpositie en het innovatieve vermogen stellen de industrie in staat te blijven investeren in betere voedingsmiddelen en een verdergaande verduurzaming van productieketens.'
In termen van werkgelegenheid creëert de voedingsmiddelenindustrie in totaal 466.000 banen (vol- en deeltijd), waarvan 135.000 direct (+0,7 procent) in de voedingsmiddelenindustrie zelf en 331.000 indirect bij toeleveranciers. De sector heeft de komende jaren met name behoefte aan meer personeel met een technische en technologische achtergrond.
​Overigens heeft het NFLI vandaag een nieuw digitaal platform gefinancieerd. Met Nederland Voedselland wil de levensmiddelenindustrie een open gesprek aangaan met de maatschappij over de productie en verwerking van ons voedsel. Op het platform kunnen mensen vragen stellen over voedsel en de productie ervan. Bedrijven kunnen hier uitleggen waarom ze bepaalde keuzes maken. En ngo’s kunnen er thema’s aankaarten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.