Ondanks dat nog bijna de helft van alle Schotse aardappelen gerooid moet worden zijn de geluiden voor wat betreft de opbrengst en kwaliteit redelijk tot goed. Opbrengsten liggen beneden het gemiddelde, wat vooral te danken is aan een laat en nat voorjaar. Deze achterstand werd gedurende de zomer niet ingehaald, schrijft the Scottish Herald.
Het voorjaar startte gemiddeld twee weken later door het natte weer. De zomermaanden wisten die achterstand niet goed te maken. Juni en juli waren grijs en nat. Daarmee eindigen deze maanden op de vierde plek qua neerslag en vijfde qua aantal zonuren sinds 2000. Het aantal zonuren is essentieel voor de gewassen in Schotland. Hoe hoger het aantal zonuren, hoe hoger de kiloopbrengst.
In Engeland gingen 2007 en 2012 de boeken in als jaren met een extreem lage opbrengst. Dat correleert met het aantal zonuren, dat beneden de 350 uur lag in juni en juli. In Schotland kwam 2012 niet verder dan 210 zonuren in die maanden. Het minimum aantal zonuren moet 250 bedragen om tot een gemiddelde opbrengst te komen. Dit jaar zit daar met 253 nipt boven. Niet veel anders dan in 2015, toen de opbrengst wel goed was te noemen.
In tegenstelling tot minder kilo’s aardappelen is de kwaliteit wel beter. Het regende op het juiste moment waardoor schurft veel minder wordt aangetroffen.
Ondertussen zijn onderzoekers van het James Hutton Instituut in Dundee op zoek naar het halen van meer uitkomsten uit de aardappelteelt. Zo willen zij Solanesol 'oogsten', een bestandsdeel dat zich in alle bladeren van nachtschadeplanten bevindt. Deze stof is een belangrijk onderdeel van het co-enzym Q10, wat in veel schoonheidsproducten wordt toegepast.
In de toekomst spuiten de Schotten het aardappelloof niet meer dood maar wordt het afgevoerd om te worden verwerkt. Dat geeft hopelijk een nieuwe inkomstenbron. De aardappelprijs voor komend seizoen wordt nog afgewacht. Die is – in tegenstelling tot het weer – wel wat zonniger gestemd menen ze.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.