De suikerbietencampagne van 2016 heeft letterlijk een zoete smaak dit najaar. Al zeer vroeg in de oogst- en verwerkingsperiode piekt het landelijke gemiddelde suikerpercentage boven de 17 procent. Droogte speelde loonwerkers afgelopen week nog parten maar dat is nu voorbij.
In de vierde campagneweek noteert Cosun voor het eerst dit jaar een gemiddeld suikergehalte van 17,1 procent. Daarmee heeft het gehalte in een week tijd 0,5 procent gewonnen. In steeds meer regio’s noteert de bietenstatistiek een percentage van 17 of zelfs 18 procent. Het tarrapercentage blijft ongekend laag.
Niet alle bietenleverende regio’s kennen een hoog suikergehalte. Met name in het oosten en zuidoosten hebben bladschimmels het bladapparaat flink aangetast en dat kost suiker. Waar mogelijk wordt ervoor gekozen deze percelen eerst te rooien.
In het zuidwesten verliep het rooien de afgelopen weken steeds moeilijker. De zware grond was bikkelhard en de machines deden steunend en kreunend hun werk. Dat leverde meer slijtage en een lagere capaciteit op omdat langzamer gereden moet worden. In een zeer extreem geval kon niet gerooid worden. Pluspunt is dat de bietverwerking wel uitstekend verloopt in Brabant en Groningen.
Voor de zoetste bieten moeten we wederom naar Texel toe. De regio haalt als enige de 18 procent. Regio Graafschap/Achterhoek zit daar met 17,9 procent nipt onder. Daarna komt Zuid-Beveland met 17,8 procent. In 2015 duurde het tot de negende campagneweek voor het landelijk gemiddelde de 17 procent haalde. In 2014 werd het zelfs helemaal niet gehaald en in 2013 duurde het zeven campagneweken.
Het gemiddelde percentage tarra komt in week 4 uit op 5,9 procent. Dat was vorig jaar 10,1 procent. Geen enkel gebied komt boven de 9 procent uit in de afgelopen week. De meeste zitten er zelfs fors onder. Dat is uiteraard vooral in de gebieden met lichte grond het geval.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.