Sector wil erkenning

Protectionisme grootste bedreiging fritesindustrie

21 Maart 2017 - Clarisse van der Woude

In 2016 liet de fritesindustrie in België een rappe productiestijging zien, maar er schuilen ook gevaren. De groeisector is namelijk voor 80 procent afhankelijk van export. Belgapom zet vooral protectionisme neer als de grootste bedreiging.

Met de slogan ‘Small country, great food’ willen de Belgen de export van voedingsproducten stimuleren, maar protectionistische reflexen over de hele wereld dreigen roet in het eten te gooien. Zo werd de Belgische (en Europese) aardappelketen al geconfronteerd met onterechte anti-dumpingmaatregelen uitgevaardigd door de Zuid-Afrikaanse en Braziliaanse overheid, stelt Belgapom.

Het hielp niet dat de Europese Commissie, bevoegd in deze materie, aantoonde dat de procedure vol hiaten bleek te zitten. ‘Blijkbaar beschikt de Commissie over onvoldoende mandaat en middelen om er in deze WTO-procedures adequaat tussen te komen.’

Aardappelketen wil serieus worden genomen door Europese Commissie

Van bijteelt naar hoofdteelt
Belgapom wil dat de Belgische (en Europese) aardappelketen serieus wordt genomen door de bevoegde departementen van de Europese Commissie. Op die manier kunnen de belangen sterker verdedigd worden. ‘Het is immers een feit dat de aardappelteelt zich meer en meer aan het ontwikkelen is van een ‘bijteelt’ naar een ‘hoofdteelt’. Dat geldt voor een groot deel van de Europese akkerbouwers.’

Recente cijfers tonen ook aan dat het bedrijfsleven rondom de aardappelketen ontwikkeld is tot de meest toonaangevende aardappelketen. Belgapom blijft daarom inzetten op een verdere duurzame groei in het belang van de totale aardappelketen. Hierbij moet ook de wereldwijde kansen tot promotie van de aardappelteelt in nieuwe groeilanden onder ogen genomen worden.

Promotiecampagnes
Om de ‘Belgian fries’ in het buitenland op de kaart te zetten, start het Vlaamse centrum voor agromarketing (VLAM) binnenkort een promotiecampagne in Vietnam, Maleisië, Indonesië, Thailand en de Filippijnen. In deze landen kent men vooral de Noord-Amerikaanse ‘French Fries’ van de fast food ketens.

De campagne, met een budget van 3 miljoen euro, gespreid over drie jaar, wordt gesteund door de Europese Commissie en APAQ-W. De campagne zal samenwerken met vijf Belgische fabrikanten van aardappelproducten.

Lees ook:
Belgen verpletteren oude record aardappelverwerking

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer

Nieuws Aardappelen

Barstjes ontstaan in de Europese fritesafzet

Nieuws aardappelen

Fritesmarkt VS tapt uit een heel ander vaatje

Analyse China

Wordt frites geraakt door haperende groei in China?

Nieuws Aardappelen

'De fritesbubbel gaat vroeg of laat barsten'

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden