Op trekker en werktuig

ZF gelooft in hybride aandrijving

17 November 2017 - Niels van der Boom

Het concept van hybride kan ook in de agrarische sector worden toegepast. Dat denkt transmissiespecialist ZF. Op de Agritechnica laat het nieuwe componenten zien, die gebruikt kunnen worden om een trekker en machine elektrisch aan te drijven. Daarbij blijft een dieselmotor altijd vereist.

Twee Terra+ generatoren toont ZF op de Agritechnica. Een 48 volt gelijkstroommotor en een 400 volt wisselstroom optie. Eerstgenoemde levert een maximaal vermogen van 15 kW (20 pk) en wordt vooral bij kleine machines gebruikt, zoals heftrucks. De 400 volt optie levert 80 kW, goed voor bijna 110 pk. Ze zijn te koppelen aan de Terramatic CVT-transmissie.

De zware generator kan volgens ZF worden toegepast om een hybride trekker te ontwikkelen. De dieselmotor drijft dan een generator aan, net als bij hybride auto’s. ZF levert al zeer veel transmissies aan trekkerbouwers. In de toekomst kunnen die ook bij het bedrijf terecht voor hybride aandrijvingstechniek.

Elektrische vooras
Om te beginnen toont ZF een elektrisch aandreven vooras: eFAD (Electric Front Axle Drive). Die heeft als groot voordeel dat de draaicirkel wordt verminderd en energieverslindende componenten achterwege worden gelaten. Ook de transmissie wordt met een elektromotor aangedreven. Hydraulische componenten voor een CVT-transmissie zijn dan niet nodig. Volgens ZF is het einde van de dieseltrekker in zicht en is het nu zaak om alternatieven toe te passen.

(Tekst gaat verder onder de foto)

ZF toont onder andere een elektrisch aangedreven vooras. Dit verkort de draaicirkel.De aangepaste Deutz-Fahr trekker die ZF op zijn Agritechnica stand heeft staan is een soort trekker van de toekomst. Met hulp van camera’s op de achterbrug kun je hem bijvoorbeeld via een app besturen en zo veilig het werktuig aankoppelen.

Duwploeg
Achter de trekker hangt een fikse ploeg van Pöttinger. Aan het steunwiel is het zogenaamde Traction Plus systeem gemonteerd. Dit zorgt ervoor dat het wiel elektrisch wordt aangedreven en helpt duwen. De ZF eTrac GPE 50 wielmotor is een vloeistof gekoelde 3-fase motor met 2-traps transmissie. Het voltage bedraagt 400 volt AC.

Het systeem dient als ‘tractie assistent’ voor getrokken werktuigen en aanhangers. Het voorkomt slip, wat weer brandstof scheelt. In het geval van de ploeg kunnen er 2 extra scharen aan worden gehangen, zonder dat meer trekker vermogen is vereist.

Niet nieuw
ZF is zeker niet de eerste met dit idee. Op de Agritechnica worden ook hydraulische varianten getoond. Echter, hydrauliek vraagt veel vermogen wat deels in warmte wordt omgezet. In 2015 toonde machinebouwer Fliegl het Smart Drive Control systeem, wat samen met John Deere werd ontwikkeld. Door 1 as mee te laten duwen kan 5 ton meer lading worden meegenomen. Deels omdat een kleinere trekker is vereist. Tot een praktijkmodel kwam het vooralsnog niet.De ploeg is van een wielmotor voorzien die 80 kW vermogen levert. Goed voor 2 scharen.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden