De consument wil andere dingen op zijn bord. Meer variatie, meer kleur. Nederland heeft dat al begrepen, maar een traditionele markt als Engeland staat nog aan het begin. De peensector zelf is in ieder geval klaar voor een wortel die het wauw-effect heeft.
Bij supermarktketen Lidl in Nederland ligt gekleurde peen al een tijd in het schap en Albert Heijn en Jumbo bieden soms paarse en gele peen aan als gesneden variant. Deen heeft de bijzondere wortelen structureel in het losse schap. Een opkomend nicheproduct volgens Harold Zondag van Hollandteelt dat op veel interesse kan rekenen vanuit de retail en al wat langer vanuit het foodservicekanaal. ‘Er is vraag naar, omdat de foodsector zoekende is naar innovatieve en themamatige concepten. Hoewel het groeiende is, zal het een beperkt product blijven; zie het als een paarse aardappel in het aardappelschap.’
Ook Engelse peentelers zijn op zoek naar nieuwe peenrassen, maar de Engelse consument is behoudend. ‘Heer en meester in Engeland is peenras Nairobi’, weet Robert Schilder, salesmanager Benelux en Scandinavië bij Bejo Zaden. Hoewel Nairobi in Nederland zo’n 4 à 5 procent marktaandeel heeft, is het in Groot-Brittannië al bijna 25 jaar marktleider. ‘Britse telers prijzen het ras vooral om zijn betrouwbaarheid, opbrengst en goede rendement.’
De Britse peensector is echter op zoek naar iets extra’s, zo meldt FG Insight. Volgens sommige Britten zijn telers nog teveel gefocust op productie, betrouwbaarheid gedurende het seizoen, breukvastheid en een goede ziekteresistentie, maar wordt smaak vaak vergeten. Zij willen rassen die een ‘wauw-effect’ creëren bij de consument. ‘Mini-chantenay wortelen en snackworteltjes zijn daar al bekend, maar nu wordt ook gekeken naar gekleurde exemplaren zoals Purple Haze, Yellowstone en White Satin.’
Schilder: ‘De consument zoekt andere dingen op zijn bord. Naast snack- en mini-chantenay is er in Engeland behoefte aan meer kleur en variatie op het bord. Dat zie je ook in bieten en al veel langer in sla. Eerst was er alleen ijsbergsla, maar nu zijn er talloze slasoorten verkrijgbaar. IJsbergsla blijft, dat is een vaste markt, en daarnaast zijn er nieuwe soorten. Dat gebeurt ook met peen. De vernieuwende soorten staan naast de oranje bestsellers die altijd blijven, omdat ze mooi vermengen in groentemixen. Alleen is Engeland een hele traditionele markt en loopt het achter andere markten aan. Het komt daar wel, maar het heeft meer tijd nodig', schetst de salesmanager.
De Britse peentelersvereniging FreshGro verwacht dat het nog een uitdaging wordt om de retail zover te krijgen dat zij deze specifieke wortelen in hun assortiment opnemen. Wellicht dat een brede acceptatie ervan via het foodservicekanaal kan worden gerealiseerd, opperen zij. Schilder denkt daarbij aan topkoks. ‘Als een topkok het op de Engelse tv presenteert, wordt de consument enthousiast en nemen supermarkten het over.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.