Uienexport stijgt niet direct

Nieuwe haven Senegal maakt transport concurrerender

18 Februari 2016 - Redactie Boerenbusiness

De nieuwe haven die bij Dakar in Senegal wordt aangelegd, zal niet direct leiden tot een verhoging van de uienexport, maar kan mogelijk wel de kosten van het transport verlagen, zo stellen Nederlandse uienexporteurs.

De Senegalese overheid gaat in Bargny, ongeveer dertig kilometer ten zuiden van Dakar, een nieuwe haven bouwen. De multifunctionele haven omvat onder meer een containerterminal en een bulkterminal (voor mijnbouwproducten). De ‘Port du Futur’ zal schepen met een diepte van meer dan 16 meter kunnen ontvangen, wat momenteel in de haven van Dakar niet mogelijk is. Hierdoor verbeteren de havenvoorzieningen en wordt het door het vrachtverkeer overbelaste centrum van Dakar verlicht.

Senegal is de grootste importeur van Nederlandse uien. Tot en met week 3 dit jaar ging het om ruim 147.000 ton. Hoewel het nooit een probleem is geweest om in Dakar aardappelen en uien te lossen en Senegal vooral zelf voordeel bij de nieuwe haven heeft, schiet Nederland er toch wel wat mee op. ‘De Senegalese markt blijft uitbreiden en zal de grootste afnemer van Nederlandse uien blijven; een nieuwe haven biedt kansen’, verwacht Eric Moerdijk van Monie.

Als er grotere schepen op Dakar kunnen varen, dalen mogelijk de tarieven

‘Niet direct dat de export zal toenemen, maar als de faciliteiten verbeteren kunnen de kosten wel eens dalen. Een soortgelijk effect zie je in de haven van Vlissingen waar de laatste jaren ook flinke stappen zijn gezet. Als er grotere schepen met geconditioneerd container vervoer in plaats van conventionele schepen de haven van Dakar in kunnen, wordt het transport wellicht concurrender.’

Ook Martijn van Damme van Dacomex denkt aan die mogelijkheid. ‘Het kan inderdaad zijn dat de tarieven naar beneden gaan als er grotere schepen op Dakar kunnen varen dat dan nog meer als een transport hub gaat fungeren. Meer uienexport zie ik niet zo.’
Een ander gevolg noemt Lindert Moerdijk van MSP Onions. ‘Vooral de import vanuit Azië zal met de nieuwe haven groeien. Die enorme schepen kunnen dan Senegal wel aandoen waardoor zal de handel tussen Azië en Afrika alleen maar gekker wordt. Voor ons is de invloed beperkt.’

NB: volume in 2016 is t/m week 3, daarmee is het exportrecord al verbroken

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden