Overheid dé oorzaak

Olieprijs keldert, dieselprijs een klein beetje

28 November 2014 - Edin Mujagic

Op Nieuwjaarsdag 2014 kostte een vat olie 98,42 dollar. Omgerekend tegen de koers van EUR/USD op die dag, was de prijs in euro’s 71,53 euro.  Op 27 november stond er er op de borden een prijs van 70,74 dollar ofwel 56,69 euro. In dollars is de olieprijs gedaald met 28,1 procent. De daling in euro’s bedroeg 20,7 procent. De prijs van een liter diesel is in dezelfde periode echter met slechts 6,7 procent gedaald. Hoe kan dat?

Overigens: het verschil in de daling van de olieprijs in de VS en de eurozone komt door de ongunstige ontwikkeling van de wisselkoers van EUR/USD. Waar een zwakkere euro op korte termijn toegejuicht wordt omdat de export uit de eurolanden aantrekkelijker wordt, is de keerzijde ervan dat alles wat de eurozone invoert juist duurder wordt of, zoals nu het geval is bij de olieprijs, de daling getemperd wordt.

Terug naar de dieselprijs. Die is aanzienlijk minder hard gezakt dan de daling van de olieprijs dus. Dat betekent echter níet dat de benzinepomphouders hun zakken vullen. De prijs aan de Nederlandse pomp daalt niet zo hard als de olieprijs omdat ruim de helft van de prijs weinig tot niets met olieprijs te maken heeft en alles met de overheid. BTW van 21 procent, accijns en allerlei heffingen zijn goed voor meer dan de helft van de prijs aan de pomp.

Deze belastingen en heffingen zorgen ervoor dat de prijs van een liter diesel niet zo rap omlaag kan als de olieprijs. Daar komt, zoals gezegd, de zwakke euro nog bij. Die zorgt ervoor dat voor de inwoners van de eurozone olie minder snel goedkoper wordt en ook dat merken we aan de pomp. De reden is dat eurozone olie moet betalen in dollars. Hoe zwakker de euro, hoe meer ervan nodig is voor dezelfde hoeveelheid dollars.

6,7

procent

is de dieselprijs gedaald sinds januari, terwijl de olieprijs 28 procent lager ligt

Het goede nieuws is wél dat die belastingen en heffingen er ook voor zorgen dat de prijs aan de pomp veel minder stijgt als de olieprijs omhoog gaat. In februari 2009 bijvoorbeeld kostte een vat zwarte goud ongever 41 dollar, omgerekend iets minder dan 33 euro. Een jaar later, in februari 2010, moest voor een vat olie 72,68 dollar, ofwel 57 euro, neergeteld worden. De olieprijs steeg dus in een jaar tijd met ongeveer 75 procent. De prijs van een liter diesel klom ook, van 1,04 euro naar 1,13 euro, een stijging van 8,7 procent. Dat is aanmerkelijk minder dat de stijging van de olieprijs in die periode. Voor een deel is dat te danken aan het feit dat de euro in die twaalf maanden bijna 7 procent sterker is geworden ten opzichte van de dollar.

Als we naar 2015 kijken, dan is de kans groot dat de olieprijs zal stijgen. Verschillende analisten zien de prijs ervan oplopen naar circa 90 dollar. Gerekend vanaf het huidige niveau zou dat een prijsstijging van ruwweg 25 procent zijn. Voor de eurozone kan de stijging echter veel hoger worden als de euro nog zwakker wordt tegenover de dollar, zoals de Europese Centrale Bank hoopt. Een liter diesel zou zomaar 1,60 kunnen kosten in het voorjaar.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Edin Mujagic

Edin Mujagic is macro-econoom en hoofdeconoom bij OHV Vermogensbeheer. Hij focust zich op de wereldwijde centrale banken, en in zijn blogs schrijft hij met name over de ECB en Fed. Ook heeft hij diverse boeken geschreven.
Regenradar
Powered by Agroweer

Analyse Energie

Amerika zet de toon op oliemarkt

Analyse Energie

Opec slaagt er niet in het tij te keren op de oliemarkt

Analyse Energie

Diesel niet goedkoper na stevige correctie olie

Analyse Olie

De rol van diesel is nog niet uitgespeeld volgens Exxon

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden