Bedrijfsleven voor consument

Google Glass is niet dood maar op vakantie

10 Februari 2015 - Redactie Boerenbusiness

De media stond vorige week bol met berichten over Google Glass. Na twee jaar stopt de fabrikant uit het niets met hun explorer programma. Iedereen was er op tijd bij om een oordeel te vellen. De baanbrekende techniek heeft al het nodige commentaar over zich heen gekregen. Google Glass is echter verre van dood. Achter de schermen worden belangrijke beslissingen genomen, terwijl ze zich in Sillicon Valley opmaken voor de eindspurt.

Google staat in een spagaat met Glass. Richten ze zich op bedrijven of de consument

Ondanks de vele kritiek heeft Google een pad gebaand voor de acceptatie van ‘wearable’ techniek . Dat is relatief, want slechts een selecte club heeft ervaring met de bril. Twee jaar lang konden gebruikers deelnemen aan het bèta-project van Google om fouten uit het systeem te halen en de techniek te verbeteren. Het zogenaamde Glass Explorer programma. Een consument rijpe versie ligt echter nog ver voor ons. Wellicht zijn bedrijven en medici ons voor.

Ondanks dat Google met ‘matige’ techniek twee jaar lang de praktijk heeft betreedt is er veel bereikt. Daar draait het bij de zoekgigant toch vooral om. Ook de agrarische sector kan veel voordeel hebben bij een smart glass. Ook de medische sector ziet enorme mogelijkheden. Ned Sahin, die zich met zijn bedrijfje richt op het medisch vlak, doet zijn verhaal bij Wired. Hij werkt nauw samen met Google om de bril praktijkrijp te maken. Sahin ergert zich aan de opinie van media en het publiek. ‘Glass heeft veel klappen te verwerken maar gaat niet verdwijnen.’

Terwijl het pilot project voor consumenten is stopgezet blijft de support voor bedrijven onveranderd. Google voorziet ontwikkelaars met een onbeperkt aantal apparaten en toegankelijke software. Sinds oktober vorig jaar is het Glass at Work programma verdubbeld qua ontwikkelingspartners.

De Glass zit momenteel in een spagaat bij Google. Het bedrijfsleven ziet veel mogelijkheden en wil graag verder met de techniek. Looks en styling zijn voor hun minder belangrijk. Echter, de grote volumes moeten komen uit de consumentenverkoop. Die vragen juist om een mooi product. Google heeft het product daarom uit het Google X onderzoekscentra gehaald en het tot een dochteronderneming gebombardeerd. Het team aan medewerkers is vergroot om zich in beide sectoren te kunnen ontwikkelen. Deze keuze heeft er helaas voor gezorgd dat Glass voor het moment niet meer voor consumenten beschikbaar is.

Naast de wil van de consument, die een mooi apparaat wil dat gemakkelijk  in gebruik is, zijn er veel esthetische hordes te overwinnen. Zo is de privacy aandachtpunt nummer één. Verschillende Amerikaanse staten hebben autorijden met een Glass reeds verboden. Dat maakt de navigatiefunctie nutteloos. Ondanks dat ook andere bedrijven  wearable apparaten hebben is het Google die de klappen opvangt. Ze hebben wel het meest volwassen apparaat met de beste toekomst.

Het bedrijfsleven en medische sector maken zich minder zorgen over de looks. Zo ontwikkelde Ned Sahin een applicatie op Glass die autistische kinderen helpt. Een slimme bril is onmisbaar meent hij. Google Glass is dus geen mislukking, tenzij je misschien een teleurgestelde consument bent. Wanneer het brilletje op de markt verschijnt hebben we wel een praktijkrijp exemplaar.  Dat zal echter nog wel even duren.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Meer over

glassGoogle
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden