De dieselprijs staan momenteel nog steeds op een laag niveau, alhoewel ze weer langzaam oploopt. Brandstof blijft een belangrijke kostenpost voor veel agrarische bedrijven. Uitvinder Cor Karremans ontwikkelde daarom het Diegafuel systeem. Door maximaal 25 procent LPG in een dieselmotor in te spuiten zakt het brandstofverbruik. Dat spaart (veel) geld uit.
Volgens de ontwikkelaar levert een mix van diesel en LPG brandstofbesparingen van 15 tot 20 procent op. Het LPG verbruik hierbij meegeteld. Dat is gebleken uit praktijktests met een bestelbus. Bijkomend voordeel is een toename van het koppel, omdat de verbranding verbeterd.
Uitvinder Karremans is zelf (voormalig) Dakar-rijder. Voor zijn voertuig startte hij met de ontwikkeling van een hybride injectiesysteem. Dat werkte goed en daarom wil hij de Diegafuel commercieel gaan vermarkten. Ondanks het feit dat twee soorten brandstoffen moeten worden getankt - of drie wanneer je Adblue even meetelt in onze sector - zou de brandstofbesparingen zeker lonen.
Karremans heeft nog geen ervaring in de agrarische sector en zoekt daarom loonwerkers die ermee willen testen op trekkers. Dat schrijft vakblad Grondig. Diegafuel is relatief gemakkelijk op te bouwen, op zowel oude als nieuwe dieselmotoren. Vanuit de cabine kun je het systeem in- of uitschakelen. Omdat de uitlaatgastemperatuur en motortemperatuur niet oplopen blijven SCR-katalysators en roetfilters probleemloos werken.
Een goedkeuring van het RDW heeft Diegafuel nog niet. In het kader van de wetenschap wordt het echter gedoogd. Overigens zal een trekker zonder nummerplaat daar weinig hinder van ondervinden. Volgende maand volgen de eerste metingen wat betreft de emissies.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.