De Franse voedingsmiddelgigant Danone zag vorig jaar de afzet weliswaar iets teruglopen, met 1,5 procent, maar de omzet is met 4,7 procent gestegen. Wanneer we echter de effecten van de wisselkoersschommelingen erbij betrekken, dan blijkt dat de verkoop 0,7 procent lager is uitgekomen dan in 2013. Danone heeft vooral last van de waardedaling van de Russische roebel en de Argentijnse peso.
De afzet is licht gedaald in de ontwikkelde markten, namelijk Europa en de VS, maar is wel fors gestegen in andere werelddelen. Maar dat geldt niet voor alle producten: de verkoop van water deed het uitstekend in alle markten, met een stijging van 11,6 procent.
Al met al rapporteert Danone een netto winst van 1,56 miljard euro. Dat is iets minder dan de winst in 2013. Toen bleef er 1,64 miljard onder de streep.
Het doel is om dit jaar een verkoopstijging van tussen 4 en 5 procent te realiseren. Daarbij voorziet Danone een lichte stijging van de kosten van de grondstoffen die het bedrijf nodig heeft, zoals melk(poeder). Het bedrijf verwacht dat de melkprijs in Europa en de VS in de eerste helft van dit jaar zal dalen om na de zomer omhoog te gaan. In de opkomende landen ziet Danone de melkprijs dor het hele jaar gestaag stijgen.
De economische omgeving zal volgens het Franse bedrijf moeilijk en instabiel blijven, met deflatie-krachten in de Europese landen. De vraag in opkomende landen kan wind tegen krijgen door de waardedaling van de munten van die landen, waardoor geïmporteerde producten, zoals die van Danone, duurder worden.
Het sterke vierde kwartaal van vorig jaar - de omzet steeg met ruim 7 procent en de afzetdaling was met 0,3 procent aanmerkelijk minder dan over het hele jaar bezien - boezemt vertrouwen in de prestaties dit jaar.
Danone heeft wel gebruik gemaakt van de historisch lage rentes om de looptijd van zijn schuld te verlengen ofwel de lage rente deels vast te leggen voor enkele jaren. Door de lage rente zijn de rentelasten in 2014lager uitgekomen dan in 2013, ondanks het feit dat de schuld is gestegen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.