De grootste varkenshouder van China gaat de productie in 2015 met meer dan 20 procent vergroten, ondanks een enorme overcapaciteit in de Chinese varkenssector. Met de uitbreiding wil het bedrijf de efficiëntie vergroten om zo een voordeel te behalen ten opzichte van kleinere bedrijven.
Guangdong Wen's Foodstuff Group is met afstand de grootste varkenshouder van China. In 2014 produceerde het bedrijf 12 miljoen varken. Hiermee was het bedrijf goed voor 2,7 procent van de totale groei van de Chinese varkensproductie, die in 2014 naar 735 miljoen dieren steeg.
De sterke groei van de Chinese varkensproductie wordt voornamelijk veroorzaakt door grootschalige producenten, maar volgens analisten levert de sterke groei een risico op. De Chinese varkenssector kampt namelijk met overproductie en dit drukt de prijzen. In de eerste week van maart lag de prijs van levende varkens op 12,40 Yuan, of ongeveer 1,87 euro, per kilo. Sinds september 2014 is de prijs meer dan 17 procent gedaald.
De grootste varkenshouder van China verklaart de sterke prijsdaling echter nauwelijks te merken. In 2014 heeft het bedrijf naar eigen zeggen slechts kleine verliezen geleden en door in te zetten op schaalvergroting verwacht het bedrijf de marges juist te kunnen vergroten. In 2015 wil het bedrijf de productie vergroten tot 14,6 miljoen varkens, een groei van 21,7 procent ten opzichte van 2014.
Bovendien verwacht Guangdong Wen's Foodstuff Group dat de periode van dalende prijzen tijdelijk is. ‘De prijzen zitten in een dal, maar dit is slechts een tijdelijke fase die snel gaat omslaan in stijgende prijzen’, verklaarde Pengcheng Wen, de directeur van het bedrijf tegenover Reuters.
Ook analisten zien mogelijkheden voor stijgende prijzen. In het derde kwartaal gaat de vraag naar varkensvlees en door enkele maanden van dalende prijzen neemt het aanbod af. ‘De meeste varkenshouderijen van China zijn verouderd’, voegt Wen toe. ‘Deze individuele, kleinschalige bedrijven worden door de markt geëlimineerd wanneer zij verlies draaien.’
Guangdong Wen's Foodstuff Group zegt echter geen last te hebben van de tegenvallende markt. Het bedrijf resteert aanzienlijk beter dan andere bedrijven. Een gemiddelde zeug levert 23 biggen per jaar af. Het landelijk gemiddelde ligt op 15 biggen per zeug per jaar. Mede hierdoor wist het bedrijf in 2011 een omzet van 30,9 miljard rmb en een winst van 4,9 miljard rmb te boeken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.