Ketenorganisaties worden steeds belangrijker voor de intensieve sector en leveren kansen op omdat supermarkten hiermee het onderscheidend vergroot. Ook supermarkten zien de kansen die ketenproducten bieden en willen meer samenwerken met agrarische ondernemers. Hans Elshof, varkenshouders en mede-eigenaar van het merk Porc D’or, raadt zakendoen met supermarkten echter af. ‘Retail komt afspraken vaak niet na’, zei hij tijdens de presentatie het ABN Amro rapport ‘Visie op Agrarisch en Food’. Bovendien gaan ketens de varkenssector niet redden, denkt Elshof.
Voor de varkenshouderij was 2014 een buitengewoon slecht jaar en 2015 is tot dusver niet veel beter. Toch verwacht ABN Amro er een verbetering gaat optreden in de sector, bijvoorbeeld door hogere eisen en de introductie van een minimumloon in Duitse slachterijen. ‘Dit leidt tot hogere kosten in Duitsland en zorgt voor meer slachtingen in Nederland. Dit kan de rentabiliteit van de Nederlandse sector verbeteren’, zei Wilbert Hilkens, sectormanager dierlijke sectoren bij ABN Amro, tijdens de prestentatie van het rapport ‘Visie op de varkensvleesketen’.
Een andere ontwikkeling die kansen oplevert voor de varkenssector, is samenwerking in keten. ‘Dit is de sleutel tot succes’, zegt Hilkens. Nadrukkelijk samen werken in ketens vergroot het onderscheidend vermogen waardoor het minder noodzakelijk is om op kostprijs te concurreren. Daarnaast komt ketensamenwerking tot uiting in marketingactiviteiten.
‘Je kan door samen te werken in een keten producten met een beter verhaal aanbieden’, zegt Hilkens. ‘Natuurlijk hebben we dit vaker gehoord de afgelopen jaren, maar het bijzondere nu is dat vanuit de retail een sterke vraag is naar de producten die in ketens zijn geproduceerd. De retail heeft boeren en tuinders nodig om zich weer te onderscheiden, waarde te creëren en een gezicht te krijgen in de markt. Jarenlang hebben supers elkaar op prijs beconcurreerd, maar dit is aan het veranderen.’
Hans Elshof, varkenshouder en mede-eigenaar ziet ook dat ketensamenwerking kansen biedt, maar heeft veel negatieve ervaringen met supers. Elshof is mede-eigenaar van Porc D’or, een varkensvleesmerk dat succesvol in een keten wordt geproduceerd, maar bewust niet via retailkanalen wordt verkocht. ‘Wij werken alleen samen met de betere slagers en restaurants in Noordoost Nederland’, zegt Elshof. ‘Dit doen wij bewust omdat wij vanuit het verleden veel negatieve ervaringen met supermarkten hebben. Supermarkten komen afspraken vaak niet na en bovendien is de betalingsmoraal in supermarkten slechter dan van slagers en restaurants.’
Ook vraagt Elshof zich af of ketens de varkenssector helemaal gaan redden. ‘Wij produceren veel varkensvlees in Nederland en slechts een deel hiervan kan in Nederland via ketens worden verkocht. Merkvlees gaat een niche blijven. In het buitenland wordt alleen naar de prijs gekeken en gaan consumenten niet meer geld betalen voor keten- of merkproducten. Daar moet je in Nederland dus ook niet alleen maar voor willen produceren’, zegt Elshof.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/weekend/artikel/10863473/Ketensamenwerking-redt-de-varkenssector-niet]Ketensamenwerking redt de varkenssector niet[/url]