Gat olie en diesel groeit

Brandstofaccijns doet lage olieprijs teniet

1 Februari 2016 - Redactie Boerenbusiness - 9 reacties

Ondanks de extreem lage prijs voor ruwe olie merken we daar aan de pomp steeds minder van. Dat heeft alles te maken met het aandeel accijns en BTW-belasting. Een lage olieprijs heeft steeds minder invloed op wat wij betalen. Z24 legt de vinger op de zere plek.

De olie- en dieselprijs groeien uit elkaar

In de laatste week van januari dook de prijs voor een vat ruwe olie wederom onder de 30 dollar. Dat was drieënhalfjaar geleden nog driemaal zoveel. We merken er bij het tanken echter steeds minder van. Uiteraard tank je de trekker of auto veel goedkoper vol maar procentueel gezien valt dat vies tegen ten opzichte van de olieprijs.

De afgelopen tien jaar bewogen de brandstofprijzen netjes mee met de olieprijs. Goedkopere olie betekent goedkopere diesel en benzine. Gegevens van het CBS wijzen echter uit dat de drie koersen (olie, benzine en diesel) steeds meer afwijken. Er zit een toenemende mate van lucht in de prijs.

Z24 rekent voor: De prijs voor een liter brandstof is slechts voor een klein gedeelte afhankelijk van de olieprijs. Bij benzine is dat 20 procent. Voor diesel 23 procent. De prijsvorming bestaat uit vier componenten: Productiekosten, marge, accijns en btw. De prijs aan de pomp wordt gevormd door de btw en accijns.

48,5

eurocent

betaal je aan accijns op een liter diesel

Het btw-bedrag daalt licht mee wanneer de olieprijs afneemt. Het percentage – 21 procent - wordt namelijk over de kale brandstofprijs berekend. Daalt de olieprijs voldoende, dan gaat het btw-bedrag mee. Als agrarisch ondernemer heb je daar natuurlijk weinig mee te maken. Voor accijns is dat een ander verhaal. Dit is een vast bedrag op elke liter en het is nog nooit gedaald. De politiek gebruikt het middel graag om gaten in de begroting op te vullen. Een leuke bijkomstigheid – voor de overheid – is dat ook de btw-opbrengst toeneemt wanneer de accijns wordt verhoogt. Op diesel betaal je momenteel 48,5 cent accijns. Meer dan de helft dus.

De toenemende belasting op brandstof heeft als gevolg dat de olieprijs een steeds kleinere rol speelt op prijsvorming van de brandstof. Daarnaast zijn er andere factoren van invloed. Bijvoorbeeld het aanbod van diesel ten opzichte van benzine. Gaat het goed met de economie, dan zorgt dat voor meer transport en dus hogere dieselprijzen.

Meer op Z24:

Een eigen auto is in Nederland veel duurder dan in de rest van Europa.

61 procent van de bedrijven is op Facebook of LinkedIn te vinden.

Einde VAR-verklaring ZZP'ers tekent zich af.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
9 reacties
krud 1 Februari 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl//artikel/10867965/Brandstofaccijns-doet-lage-olieprijs-teniet]Brandstofaccijns doet lage olieprijs teniet[/url]
wat is op dit moment de dieselprijs als je 6000 ltr afneemt?
Steven 1 Februari 2016
Dit wordt ook in deze infografiek mooi weergegeven: http://www.olieprijs.net/nl/brandstofprijzen/waarom-de-benzineprijs-niet-zo-hard-daalt-als-de-olieprijs
grensgeval 1 Februari 2016
Ik zit op dit moment op €75,80 grensstreek.

Als je kijkt dat er ongeveer €45ct accijns op zit kan hij momenteel niet veel lager.

Als ik naar Belgie ga en 5000L koop ben ik €38,90 kwijt
grensgeval 1 Februari 2016
Ik zit op dit moment op €75,80 grensstreek.

Als je kijkt dat er ongeveer €45ct accijns op zit kan hij momenteel niet veel lager.

Als ik naar Belgie ga en 5000L koop ben ik €38,90 kwijt
Barend 3 Februari 2016
jammer dat we het nog niet merken aan de pomp, ik denk dat dat met de tijd nog wel gaat gebeuren. Dat zou voor iedereen heel gunstig zijn! Ik verwacht dat er dan nog meer diesel word gereden
Abonnee
Piet 8 Februari 2016
Is dat in belgie dan rode of witte diesel voor deze prijs??
Rood mag je er niet kopen.
Maar mag je als nederlander wel witte diesel vanuit belgie laten bezorgen?
aart 14 Februari 2017
Ik heb een goed bericht gelezen hier! Ga zo door. Keep up the good work! Dollo
Abonnee
willem 15 Februari 2017
grensgeval: mag ik van jou de naam en adres weten bij wie je voor dat geld diesel kan kopen?
en is dat EN590?
Abonnee
akkerbouwbrabant 16 Februari 2017
grensgeval schreef:
Ik zit op dit moment op €75,80 grensstreek.

Als je kijkt dat er ongeveer €45ct accijns op zit kan hij momenteel niet veel lager.

Als ik naar Belgie ga en 5000L koop ben ik €38,90 kwijt


In Belgie zijn de accijnsen en de BTW exact gelijk aan Nederland. dat bestaat niet dat jij witte diesel daar voor zo weinig kan kopen. dat moet rood zijn. en de rode waar jij over spreekt is dan stookolie waarschijnlijk excl. BTW.
Abonnee
willem 19 Februari 2017
grensgeval: mag ik van jou de naam en adres weten bij wie je voor dat geld diesel kan kopen?
en is dat EN590?
U kunt niet meer reageren.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Analyse Energie

Amerika zet de toon op oliemarkt

Analyse Energie

Opec slaagt er niet in het tij te keren op de oliemarkt

Analyse Energie

Diesel niet goedkoper na stevige correctie olie

Analyse Olie

De rol van diesel is nog niet uitgespeeld volgens Exxon

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden