Uit een onderzoek, gehouden onder Britse consumenten, blijkt dat een overgrote meerderheid van mening is dat boeren onderbetaald worden voor hun producten. Ruim de helft is bereid om meer te betalen wanneer ze zeker zijn dat het geld daadwerkelijk bij de boer terechtkomt. De overheid moet hier op toezien.
Consultancybureau Globescan ondervroeg 1.000 consumenten naar hun mening over de voedselproductie. Welke criteria vinden zijn het meest belangrijk? Op één staat het voorkomen van kinderarbeid, gevolgd door slavenarbeid, zo maakte Farmers Weekly bekend.
Op drie staat – gerangschikt naar belang – de voedselveiligheid. Na een veilige werkomgeving komt dat consumenten graag een eerlijke prijs zien voor Britse boeren. 63 procent is van mening dat zij namelijk te weinig betaald krijgen voor hun producten. Nog eens 58 procent van de ondervraagde zegt meer geld voor voedsel over te hebben. 53 procent heeft meer geld over wanneer het product de natuur op de lange termijn geen schade toedoet.
De onderzoekers vroegen ook welke aspecten van de voedselproductie het sterkste wegen voor de koper. Een hogere en eerlijke prijs voor de boer scoort hier opvallend beter dan bijvoorbeeld dierwelzijn en het steunen van boeren in derdewereldlanden. Vooral jonge supermarktbezoekers in de leeftijdscategorie 18-34 en vrouwelijk zijn bereid meer te betalen. Logischerwijs zijn ondervraagde met een hoger inkomen eveneens eerder bereid dieper in de buidel te tasten.
Bijna 40 procent van de shoppers is van mening dat de Britse overheid meer in het werk moet stellen om de eigen boeren voorkeur te geven bij de voedselproductie. Ook moet de overheid volgens hun meer doen om voedselverspilling en volhoudbaarheid van voedsel te garanderen. 92 procent van de mensen zei zelfs dat voedselverwerkers en distributeurs hierop moeten toezien. Negen van de tien ondervraagde zijn van mening dat zaken verbeterd kunnen worden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/algemeen/artikel/10871295/Consument-wil-boer-graag-meer-betalen]Consument wil boer graag meer betalen[/url]