Ook grote bedrijven in gevaar

Mest vormt druppel voor stopgolf in varkenssector

14 Augustus 2015 - Redactie Boerenbusiness - 26 reacties

De crisis in de varkenssector leidt ertoe dat steeds meer zeugenhouders ervan afzien om de zeugen te laten insemineren. Hoe groot de aantallen precies zijn, is onbekend, maar KI's geven wel aan te vrezen dat het aantal stoppers in 2015 hoger uitvalt dan in 2014. Vooral mest brengt bedrijven in de problemen.

‘Zeugenhouders die niet meer willen insemineren is van alle tijden’, laat een medewerker van Varkens KI Nederland weten, ‘maar op het moment zijn er wel beduidend meer bedrijven die er vanaf zien dan andere jaren. Dat kun je duidelijk merken en dat heeft natuurlijk te maken met de lage prijzen en de onzekere situatie’, laat hij weten.

Wat volgens Jelte Reesink, van Varkens KI Totaal, vooral opvallend is, is dat er steeds meer grote bedrijven afzien van inseminatie. ‘Wat ons verbaast is dat er ook grote bedrijven besluiten leeg te draaien. Dat een bedrijf met 300 of 400 zeugen niet meer wil insemineren is van alle dag en voor hetzelfde geld waren dit bedrijven die toch al wilden stoppen. Wij zien en horen ook bedrijven met 600 tot 800 en zelfs met 1.000 zeugen die overwegen de stallen leeg te draaien. Dat is wel opvallend.’

Kor Mast, werkzaam bij Preferent KI, kan dit bevestigen. ‘ Het gaat dermate slecht in de sector, dat ook de grotere bedrijven worden geraakt. Normaal zijn dit de bedrijven die moderner zijn, een lagere kostprijs hebben en meer voorzieningen hebben om een slechte periode door te komen. Een combinatie van verschillende factoren zorgt ervoor dat er ook grote bedrijven zijn die de stallen leegdraaien. Dat beeld kan ik bevestigen’, zegt Mast.

mest is voor veel bedrijven de druppel die de emmer doet overlopen

De belangrijkste factor die de sector in de problemen brengt, is mest. Reesink zegt dat ‘de opbrengsten laag zijn, maar mest voor veel bedrijven de druppel vormt die de emmer doet overlopen. De kosten zijn fors gestegen in een jaar dat de opbrengsten voor het tweede jaar op rij tegenvallen.’

Mast denkt dat ook banken een belangrijke rol spelen in de slechte situatie. ‘Grote bedrijven dreigen meer in de problemen te komen, ondanks de lage kostprijs. Een paar jaar geleden waren banken veel meer bereid mee te denken om een slechte periode door te komen, maar de strengere eisen die banken stellen raken ook grotere bedrijven.’

Reesink vreest dat alle factoren tezamen ervoor kunnen zorgen dat er in 2015 meer bedrijven stoppen dan in 2014. ‘Anders dan melkveehouders, zijn varkenshouders veel meer gewend om een buffer op te bouwen om een slechte periode door te komen. De slechte periode begint nu voor veel bedrijven te lang te duren en met de strengere eisen van banken in combinatie met lage opbrengsten en hoge kosten voor bijvoorbeeld mest, komen bedrijven in de problemen. In 2014 konden bedrijven het nog redden en hoopten ondernemers dat 2015 een beter jaar ging worden. In 2014 viel het aantal stoppers lager uit dan verwacht, maar in 2015 kunnen er wel eens meer bedrijven stoppen dan verwacht.’

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
26 reacties
Peter 14 Augustus 2015
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/varkensmarkt/artikel/10865249/Mest-vormt-druppel-voor-stopgolf-in-varkenssector]Mest vormt druppel voor stopgolf in varkenssector[/url]
Het gaat nu hard. Banken gaan direct akkoord met leeg draaien, geen discussie meer over. Courant buurbedrijf met 850 zeugen net verkocht voor 550 euro per zeug. Volgende week kan de nieuwe eigenaar al biggen leveren, maar start nog met verliesneming. Een bedrijf verderop met 2500 vleesvarkens (2 jaar oud) is leeg verkocht voor 3 ton, de prijs van de fraaie woning die ervoor staat. Voor dat geld kan ik wellicht mijn eigen bedrijf met 1200 zeugen beter leeg draaien. Kom nu op elk big 15 euro tekort en werk alleen nog met familieleden. Had dit nooit verwacht.
john 14 Augustus 2015
bedrijf start niet met verliesneming, die zit al in de aanschafprijs verrekend. 1500 euro is wat je nog kan investeren in een zeugenplaats, dan moet alles in orde zijn en moet je er zeker 8 jaar mee kunnen draaien zonder vervangingen. van dit bedrag haal je t vee, de zaken die aangepast moeten worden en de opstartverliezen af en kom je in idd bij die 550 euro per zeug uit nu.
Peter 14 Augustus 2015
Leuke theorie John, de praktijk is de harde waarheid. Dit bedrijf kan makkelijk 10 jaar vooruit en draait op volle kracht. De 550 euro is all-in met de zeugen, biggen alles erbij. Rechten deels. Op mijn eigen bedrijf heb ik een kostprijs van 51 euro incl. 8 euro financieringslasten en incl. 5 euro berekende arbeidskosten. Met 35 euro vandaag worden beide niet betaald.
big 14 Augustus 2015
Nou je kunt me veel vertellen, je wilt zeker zelf een bedrijf kopen maar voor 550 € koop je niets als zeug asbest of zo. Waar zit je dan welke omgeving ?
kees 14 Augustus 2015
Peter schreef:
Leuke theorie John, de praktijk is de harde waarheid. Dit bedrijf kan makkelijk 10 jaar vooruit en draait op volle kracht. De 550 euro is all-in met de zeugen, biggen alles erbij. Rechten deels. Op mijn eigen bedrijf heb ik een kostprijs van 51 euro incl. 8 euro financieringslasten en incl. 5 euro berekende arbeidskosten. Met 35 euro vandaag worden beide niet betaald.

je hebt ook een bespottelijk hoge kostprijs.
Hoe is het mogelijk dat ik afgelopen jaar nog een kleine 5 euro per big over hou voor mezelf of had je dat al in je kostprijs ingerekend?
oudere boer 14 Augustus 2015
Ken de twee bedrijven wel en klopt. Beiden weigerden leeg te draaien. Banken hebben lijstjes met namen van boeren die aantoonbaar willen en kunnen kopen. Ook de jonge generatie start niet meer op voor 1000 euro of 200 euro plus. Voor de welvarende banken is het veel belangrijker dat de nieuwe generatie moed en optimisme toont. Aan onze generatie hebben ze de afgelopen 30 jaar zat verdiend (en veel van geleerd).
Peter 14 Augustus 2015
@Kees: Gezinsarbeid € 5
Financieringslasten € 8
Voer: € 22 GWE: € 3,50
Gezondheid enz.: € 3,50
Fokkerij: € 2,00
Mest, milieu: € 3,50
Onderhoud, vervanging: € 2,00
Verzekering, belasting,
Adviseurs, diversen: € 1,50
Opgeteld: € 51,00 per big.
big 14 Augustus 2015
Waar staan deze bedrijven dan ???
beer 14 Augustus 2015
Hee big, bij varken rechtsaf en dan na de kruising bij moederzeug.
kees 14 Augustus 2015
Peter schreef:
@Kees: Gezinsarbeid € 5
Financieringslasten € 8
Voer: € 22 GWE: € 3,50
Gezondheid enz.: € 3,50
Fokkerij: € 2,00
Mest, milieu: € 3,50
Onderhoud, vervanging: € 2,00
Verzekering, belasting,
Adviseurs, diversen: € 1,50
Opgeteld: € 51,00 per big.

daar kan ik er gelukkig nogal wat van wegstrepen
kees 14 Augustus 2015
kees schreef:
Peter schreef:
@Kees: Gezinsarbeid € 5
Financieringslasten € 8
Voer: € 22 GWE: € 3,50
Gezondheid enz.: € 3,50
Fokkerij: € 2,00
Mest, milieu: € 3,50
Onderhoud, vervanging: € 2,00
Verzekering, belasting,
Adviseurs, diversen: € 1,50
Opgeteld: € 51,00 per big.

daar kan ik er gelukkig nogal wat van wegstrepen
financiering 1.5
voer 22
gezondheidzorg 2.20
fokkerij 0.5
onderhoud e.d. 0.5
diversen 1.00
arbeid 7.00
tot. 34.7
kees 14 Augustus 2015
kees schreef:
kees schreef:
Peter schreef:
@Kees: Gezinsarbeid € 5
Financieringslasten € 8
Voer: € 22 GWE: € 3,50
Gezondheid enz.: € 3,50
Fokkerij: € 2,00
Mest, milieu: € 3,50
Onderhoud, vervanging: € 2,00
Verzekering, belasting,
Adviseurs, diversen: € 1,50
Opgeteld: € 51,00 per big.

daar kan ik er gelukkig nogal wat van wegstrepen
financiering 1.5
voer 22
gezondheidzorg 2.20
fokkerij 0.5
onderhoud e.d. 0.5
diversen 1.00
arbeid 7.00
tot. 34.7

excuses GWE vergeten 2.50 dus totaal 37.5
john 14 Augustus 2015
kees schreef:
kees schreef:
kees schreef:

daar kan ik er gelukkig nogal wat van wegstrepen
financiering 1.5
voer 22
gezondheidzorg 2.20
fokkerij 0.5
onderhoud e.d. 0.5
diversen 1.00
arbeid 7.00
tot. 34.7

excuses GWE vergeten 2.50 dus totaal 37.5



dan eet je dus ook je bedrijf op.. 4 of 5 euro reserveren voor vervanging is normaal. of ja da nu aflost of spaart maakt geeft alleen een renteverschil.
WW 15 Augustus 2015
Wie gaat er nu zijn eigen kostprijs publiceren, dat is toch het domste wat je ooit kunt doen.
Riny 15 Augustus 2015
De kop van dit artikel had moeten zijn: `De banken vormen de.......`. Over de gehele economie zijn de banken de ellende.
Het valt me op dat de kosten zoals hieronder berekend worden wel heel verschillend zijn. Allemaal andere adviseurs?? Het is natuurlijk hoe je het bedrijf runt. Hoe je de kosten verdeeld en wat je er zelf uit wil halen maar dan nog. Waar de ene €37.50 rekenend heeft de ander €51 per big. Dat is ruim 19% minder. Dat is nogal wat. Dus inderdaad die met €37.50 is uiteindelijk zijn bedrijf aan het op eten. Een grote tegenslag en het houdt op.
BIG 15 Augustus 2015
Knap geen mestkosten bij geen ki kosten en bijna geen financieringskosten en bijna geen entingen voor die 2.20 €.
Heb je loterij gewonnen of maar 1 zeug ?
kees 15 Augustus 2015
BIG schreef:
Knap geen mestkosten bij geen ki kosten en bijna geen financieringskosten en bijna geen entingen voor die 2.20 €.
Heb je loterij gewonnen of maar 1 zeug ?

Was die laatste zin maar waar.
Financieringslasten zijn laag en daar heb ik bewust voor gekozen,enkele jaren terug wel van plan geweest om voor een miljoen te investeren maar ik heb geen vertrouwen meer in de varkenshouderij in Ned.
Ik ben al een wat oudere boer heb al 35 jaar zeugen ongeveer 300.
Stallen zijn zeer up to date en ik ga mijn pensioen leeftijd ermee halen.
Bij de uitbreidingsplannen van toen kon ik het niet anders uitgerekend krijgen als dat ik nog 10 - 15 jaar voor de bank kon gaan werken en er een bedrijf overblijft waar in een moeilijk gebied ook niemand mee verder kan.
Dus wat dat opeten betreft: iets wat er niet is kun je ook niet opeten.
Mijn mening: alleen bedrijven op de juiste locatie met 2000 zeugen zijn over 10 jaar nog verkoopbaar en de prijs zullen we het maar niet over hebben.
Ik bedoel het niet alleen negatief maar juist realistisch.
En zo maakt iedereen zijn eigen keuzes.
Mest afzet is trouwens op eigen grond (welke kosten moet je daar voor rekenen).
Alle kosten die ik tel zijn op mijn bedrijf werkelijkheid en dat ze bij een ander veel hoger zijn kan ik niks aan doen maar ik zit er niet echt mee ook.
kees 15 Augustus 2015
Riny schreef:
De kop van dit artikel had moeten zijn: `De banken vormen de.......`. Over de gehele economie zijn de banken de ellende.
Het valt me op dat de kosten zoals hieronder berekend worden wel heel verschillend zijn. Allemaal andere adviseurs?? Het is natuurlijk hoe je het bedrijf runt. Hoe je de kosten verdeeld en wat je er zelf uit wil halen maar dan nog. Waar de ene €37.50 rekenend heeft de ander €51 per big. Dat is ruim 19% minder. Dat is nogal wat. Dus inderdaad die met €37.50 is uiteindelijk zijn bedrijf aan het op eten. Een grote tegenslag en het houdt op.

Ik ken helaas niet veel varkensboeren die een klapper maken na verkoop van hun bedrijf , wat er niet is kun je ook niet opeten
Bernd 15 Augustus 2015
Elke laatste-generatie-boer zoals Kees zij het beste gegund. Met hun financiële positie kun je echter niets. Zeker grondgebonden laatste-generatie-boeren vreten in hun eentje vaak de complete familie erfenis op. Veel meer kun je leren van jonge starters die met weinig begonnen zijn. Ik ken er meerdere die inmiddels duizenden zeugen verzorgen. Door hun motivatie en optimisme krijgen ze de bedrijven voor weinig door banken aangeboden. Ze hebben geleerd van de tuinbouw, daar is precies hetzelfde gebeurt.
kees 15 Augustus 2015
Bernd schreef:
Elke laatste-generatie-boer zoals Kees zij het beste gegund. Met hun financiële positie kun je echter niets. Zeker grondgebonden laatste-generatie-boeren vreten in hun eentje vaak de complete familie erfenis op. Veel meer kun je leren van jonge starters die met weinig begonnen zijn. Ik ken er meerdere die inmiddels duizenden zeugen verzorgen. Door hun motivatie en optimisme krijgen ze de bedrijven voor weinig door banken aangeboden. Ze hebben geleerd van de tuinbouw, daar is precies hetzelfde gebeurt.

wat je daar verteld zal zeker gebeuren maar tot die groep behoor ik beslist niet.
Erfenis is er niet van oudsher en ik heb inderdaad veel geld in grond gestoken ipv varkensstallen .
laat de waarde van de grond nu verdrievoudigd zijn en de waarde van de stallen gedeeld door 3.
Ik ben ook gewoon met weinig begonnen en ons familiekapitaal is heel fors gegroeid(ik praat n.l. niet over zomaar een paar ha)
Ik heb ook diep respect voor de jonge generatie die het nog aandurft.
Want laten we eerlijk zijn:geld wat ik in de zeugen verdient heb komt van de eerste 15 jaar en niet van de laatste 20 jaar van mijn boerenbestaan.

p.s. ik ben ook nog geen laatste generatie boer hoor
big-varken 15 Augustus 2015
Ik ken er ook een heel aantal... die zijn ook met niks of weinig begonnen... en toen moesten ze als een gek groeien.... en zijn daarna ook weer met niks of met een grote schud geëindigd....

Het hele leven geploeterd en voor wie??????

Hebben er niet aan gehad
kees 15 Augustus 2015
big-varken schreef:
Ik ken er ook een heel aantal... die zijn ook met niks of weinig begonnen... en toen moesten ze als een gek groeien.... en zijn daarna ook weer met niks of met een grote schud geëindigd....

Het hele leven geploeterd en voor wie??????

Hebben er niet aan gehad

dat bedoel ik,
Ik denk dat er ook al heel wat meer complete familie erfenissen in nieuwe stallen verdwenen zijn , die niks meer waard zijn dan in grond
kees 15 Augustus 2015
Riny schreef:
De kop van dit artikel had moeten zijn: `De banken vormen de.......`. Over de gehele economie zijn de banken de ellende.
Het valt me op dat de kosten zoals hieronder berekend worden wel heel verschillend zijn. Allemaal andere adviseurs?? Het is natuurlijk hoe je het bedrijf runt. Hoe je de kosten verdeeld en wat je er zelf uit wil halen maar dan nog. Waar de ene €37.50 rekenend heeft de ander €51 per big. Dat is ruim 19% minder. Dat is nogal wat. Dus inderdaad die met €37.50 is uiteindelijk zijn bedrijf aan het op eten. Een grote tegenslag en het houdt op.

ik vind het zo typerend dat een groot bedrijf , waar altijd gepredikt is groeien grote aantallen lage kostprijs , een kostprijs van €51,- heeft en mijn kleine bedrijfje €37.50.
Wie doet het nu juist?
Ik weet het niet,maar van omvallen na een tegenslag is hier in elk geval geen sprake (voordeel, klein bedrijf zijn de tegenslagen overzichtelijk
big 15 Augustus 2015
Klopt je hebt gelijk maar er zullen maar weinig mensen zijn met in verhouding zoveel grond en weinig varkens en geen schuld.


Als je 1000 zeugen hebt en 300 ha grond zonder financiering kan het ook lang uit.
fokker 15 Augustus 2015
Maar ik heb nog niet gehoord waar die bedrijven voor een belachelijk lage prijs verkocht zijn? Dit kun je toch gewoon zeggen welke plaats om omgeving?
kees 15 Augustus 2015
big schreef:
Klopt je hebt gelijk maar er zullen maar weinig mensen zijn met in verhouding zoveel grond en weinig varkens en geen schuld.


Als je 1000 zeugen hebt en 300 ha grond zonder financiering kan het ook lang uit.
ik heb nooit gezegd dat ik geen financiering heb.
Meeste leningen zijn bij mij voor grondaankoop afgesloten en de stallen zijn zo goed als afgeschreven.
Het is nl ook niet zomaar aan komen waaien ik heb alleen andere keuzes gemaakt.
Dit vertel ik : niet omdat ik het zo goed gedaan heb maar om een verklaring te geven voor mijn lagere kostprijs.
Overigens zijn mijn toeslagen op de biggen ook lager dus kostprijs moet ook lager zijn
Geert dekker 2 September 2015
Het is niet echt makkelijk nu. Er is nu eenmaal meer aanbod dan vraag. Dit drukt de prijs. De vraagcurve heeft nu eenmaal een dalend verloop. Nu hopen dat de evenwichtsprijs ofwel de marktprijs snel in balans komt met de werkelijke gemaakte kosten. Dit is voor de sector veel beter natuurlijk. Op dit moment is het even de rit uitzitten, en wachten tot het aanbodoverschot overschiet naar een vraagoverschot. Hierdoor zullen de prijzen gaan stijgen. De ondernemers die dit vol kunnen houden komen gouden tijden tegemoet! De wereldwijde vraag neemt nog steeds ieder jaar toe. Groeten van een manager!
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden