Harde eisen in laatste brief

Varkenssector legt slacht en politiek ultimatum op

15 Augustus 2015 - Elze Kuiper - 40 reacties

Een groep van ongeveer 50 varkenshouders is vrijdagavond bijeengekomen bij varkenshandelaar Jan de Koning in Lunteren om te bespreken hoe de acties van de varkenshouders moeten worden ingevuld. Woordvoerder Willy Wolfkamp zegt dat de varkenssector in eerste instantie gesprekken wil met slachterijen, retailers en de politiek. ‘Er wordt een redelijk dwingende brief gestuurd met eisen. Als daar niet op wordt gereageerd komen er snel acties.’

Hoewel De Koning eerder aangaf te rekenen op een opkomst van 10 tot 15 mensen, kwamen rond de 50 varkenshouders uit het hele land opdagen. ‘Hier hadden we niet helemaal op gerekend, maar het tekent de grote onvrede die heerst onder varkenshouders. Iedereen had een eigen mening en die moest ieder voor zich eerst even ventileren, maar we kwamen redelijk snel tot mekaar,’ zegt Wolfkamp.

Ondanks de grote opkomst, was het niet lastig de discussie in goede banen te leiden, want ‘iedereen vindt dat er iets moet gebeuren aan de slechte situatie. Iedereen heeft hetzelfde doel en het gaat maar om een ding: een eerlijke prijs. Op dat vlak staan alle neuzen dezelfde kant op’, zegt Wolfkamp.

Wel geeft Wolfkamp aan dat het lastiger was om overeenstemming te krijgen hoe een eerlijker prijsverdeling kan worden bewerkstelligd. ‘Daarin verschilden de meningen wel, want de één wil direct actie voeren bij slachterijen terwijl een ander actie wil voeren in Den Haag en nog een ander wil protesteren bij de supermarkten.’

‘Gedurende de avond werd al vrij snel duidelijk dat meteen actievoeren niet de manier is’, zegt Wolfkamp. ‘Er is besloten om een brief te sturen naar alle slachterijen, supermarkten en de staatssecretaris. Uiteindelijk wil jezelf ook op een nette manier worden benaderd en met meteen actie voeren jaag je mensen tegen je in het harnas. Iedereen zag ook vrij snel in dat dit de beste eerste stap is.’

Hoewel de varkenshouders met het sturen van een brief beleefd blijven en in eerste instantie afzien van acties, spreken de varkenshouders wel duidelijke taal. ‘Het is een redelijk dwingende brief waarin een x-aantal eisen worden gesteld en voorstellen worden gedaan die binnen een bepaalde termijn moeten worden doorgevoerd. Over de exacte inhoud moet nog overleg worden gevoerd.’

Iedere week dat het langer duurt om tot een oplossing te komen is tijdverspilling en betekent meer verlies.

Ook was iedereen het erover eens dat er snel iets moet gebeuren en dat vervolg stappen niet te lang op zich moeten laten wachten. Daarom gaat de brief er snel uit, maar willen de varkenshouders ook snel reactie. ‘De brief wordt maandag verstuurd en dan verwachten wij ook op korte termijn een antwoord. Iedere week dat het langer duurt om tot een oplossing te komen is tijdverspilling en betekent meer verlies.’

Reageren de aangeschreven partijen te traag, dan komen er wel acties. ‘Mochten partijen niet reageren of onze voorstellen naar de prullenbak verwijzen, dan komt er een ander plan van aanpak. Dit plan van aanpak zal een stuk harder zijn en acties maken daar zeker deel van uit’, geeft Wolfkamp aan.

Eén partij wacht de brief in ieder geval niet af en dat is Vion. De slachterij heeft niet zelf het initiatief genomen om te praten met de varkenshouders, maar heeft wel aangegeven hier open voor te staan. ‘Ik heb Vion vrijdagmiddag gebeld en ze gaven aan al te rekenen op een verzoek van ons om rond de tafel te gaan. Maandag om 15.00 uur gaan we daar langs, dus dat was snel geregeld,’ zegt Wolfkamp.

Hoewel Vion aangeeft dat de varkenshouders welkom zijn, ziet Wolfkamp de open houding niet als een handreiking. Een geste is het namelijk pas als Vion de verlaging van vijf cent terugdraait die in Duitsland is doorgevoerd. ‘Ik vind het prettig dat ze onze situatie snappen, maar ze moeten ook inzien dat de verlaging nergens op slaat. Er is een gezamenlijk belang. Wij hebben belang bij een eerlijke prijs en Vion heeft er belang bij dat niet iedere varkenshouder in Nederland omvalt, maar als er niets verandert, gebeurt dat wel. 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
40 reacties
leo 15 Augustus 2015
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/varkensmarkt/artikel/10865256/Varkenssector-legt-slacht-en-politiek-ultimatum-voor]Varkenssector legt slacht en politiek ultimatum voor[/url]
niet zo handig . beter eerst verkopen dan pas maken onder het motto U vraagt wij draaien ,en niet zoals nu wij draaien en we zien wel waar het schip strandt
big-varken 15 Augustus 2015
Als jullie wat willen bereiken....

Ga dan naar de afdeling waar ze de biggenprijs bepalen en bekend maken.. leg daar de eis op tafel dat ze onmiddellijk stoppen met het maken van de biggen prijs..

Daar word namelijk de overproductie mee in stand gehouden.

Bij de afdeling slachterij hoef je niets te verwachten en kunnen dus niets voor ons betekenen. Die varkens waren allemaal eerst een big en daar zijn er simpelweg te veel van.
mestzak 15 Augustus 2015
zo is het .
vion draait al jaren verlies dus daar moet je ook niets van verwachten.
waarom blijven voerleveranciers buitenspel?
die draaien altijd winst.
en de vereniging die altijd kunstmatig de biggenprijs hoog heeft gehouden waarom blijven die buitenspel?
Gerrit 15 Augustus 2015
Ik kan nu al vaststellen dat het niets uithaalt. Dit is allemaal al vaak genoeg aangegeven bij Slachterijen, retail en overheid maar allemaal zeiken ze je zakken vol en trekken je portemonnee leeg.
Ik blijf zeggen dat er minder aanbod moet komen wil je zaken kunnen doen. Dit zal de politiek moeten regelen en het is te regelen Europees gezien, al zullen vele belanghebbenden tegensputteren. Koop zware varkens uit de markt, stel tegelijkertijd de slachtgewichten naar beneden bij zodat er evenwicht is tussen vraag en aanbod.
Roep tegelijkertijd een EU zeugenquotum in het leven wat door heel Europa verhandelbaar is. De beste boeren blijven dan over en saneren op deze manier op een fatsoenlijke manier de stoppers weg. Ik zie geen andere maatregelen die op korte termijn de situatie kunnen verbeteren.
Slachterijen en retail gaan vloeken maar een andere weg is er niet meer. Ze hebben zelf deze situatie in de hand gewerkt.!!!!
Gerrit 15 Augustus 2015
Ik kan nu al vaststellen dat het niets uithaalt. Dit is allemaal al vaak genoeg aangegeven bij Slachterijen, retail en overheid maar allemaal zeiken ze je zakken vol en trekken je portemonnee leeg.
Ik blijf zeggen dat er minder aanbod moet komen wil je zaken kunnen doen. Dit zal de politiek moeten regelen en het is te regelen Europees gezien, al zullen vele belanghebbenden tegensputteren. Koop zware varkens uit de markt, stel tegelijkertijd de slachtgewichten naar beneden bij zodat er evenwicht is tussen vraag en aanbod.
Roep tegelijkertijd een EU zeugenquotum in het leven wat door heel Europa verhandelbaar is. De beste boeren blijven dan over en saneren op deze manier op een fatsoenlijke manier de stoppers weg. Ik zie geen andere maatregelen die op korte termijn de situatie kunnen verbeteren.
Slachterijen en retail gaan vloeken maar een andere weg is er niet meer. Ze hebben zelf deze situatie in de hand gewerkt.!!!!
h jansen 15 Augustus 2015
Vlees IS WERELDHANDEL:

Zolang er onder de supermarkten een moordende kaalslag gaande is zal er voor ons niets veranderen.
Tenzij de overheden [minimaal op Europees niveau] '' ons'' als Zij [de Overheden] dat willen ons in bescherming zullen nemen.
Met als motto No Farm No Foot
H.J
h jansen 15 Augustus 2015
Vlees IS WERELDHANDEL:

Zolang er onder de supermarkten een moordende kaalslag gaande is zal er voor ons niets veranderen.
Tenzij de overheden [minimaal op Europees niveau] '' ons'' als Zij [de Overheden] dat willen ons in bescherming zullen nemen.
Met als motto No Farm No Foot
H.J
big-varken 15 Augustus 2015
idd biggen 10 euro.. zijn ze volgend jaar 100 euro en voor veel mesters in Nederland niet meer te krijgen of te betalen.

begin eerst maar is van biggen die 35 euro kosten geen zware varkens meer te maken. dan starten we het jaar veel mooier.
Willie van Gemert 15 Augustus 2015
Heren De Koning wolfkamp,
Je loopt achter de echte belangenbehartigers aan, je komt als mosterd na de maaltijd.
De NVV heeft die brandbrief al gestuurd mede namens andere organisaties, de NVV gaat actie voeren in Brussel en daarna wordt de situatie opnieuw beoordeelt.
Zover ik het weet komt er een gesprek op korte termijn met de staatssecretaris. Ga naar de NVV SAMEN STREK ook met de POV.
jj 15 Augustus 2015
Als nu de slachterijen en varkenshouders praten en samen de 5 inkooporganisaties(retail)en supermarkten onder druk zetten want daar blijft de grootste winst hangen over de rug van de boeren.
Zie dit artikel in Foodlog: Wie verdient wat aan prei, varkensvlees en melk? 2 dec 2013
Aalt Posthouwer 15 Augustus 2015
Ik neem aan dat er , met slachterijen en Retail, bedoelt wordt : de "grote 3" in Duitsland, want daar wordt in ieder geval de prijs gemaakt en toegestaan. Enkele jaren geleden gebeurden er acties voor de poorten van enkele NL-slachterijen en daar stonden varkenshouders varkens tegen te houden, terwijl ze zelf 's morgens eerst naar Dld hadden afgeleverd, dus áls het nu demonstreren eordt, ga dan wél op de "goede plekken" staan. Lof voor initiatief, maar zorg dat je je niet druk maakt, terwijl er een groep (á la Str.h in bv Dld) is, die gewoon doorwerken en je dooddrukken. Ga bv voor "gezinsbedrijven" of zo, maar zorg dat je een thema hebt, anders huil je samen met de Wolfen in het bos !
Boer Harms 15 Augustus 2015
Ik heb onderstaande reactie onlangs ook al gegeven en herhaal hem maar weer, omdat er met dit soort acties van Wolfkamp e.a. geen enkele oplossing komt.

De consequentie van een vrije markt is prijspieken en prijsdalen. Niet aan komen, geen vleesinterventie, etc. Komt vanzelf goed.

Wat we nodig hebben is een gelijk speelveld.
In Nl groesphuisvesting zorg er dan voor dat dit in Spanje en oost Europa ook plaatsvindt. In Nl duur bouwen met allerlei emissie-beperkende maatregelen, zorg er dan voor dat dit elders ook gebeurt. In Nl beperking in antibitoica-gebruik, waarom dan wel vrijstelling in Denemarken voor tylosine i.v.m. i.v.m. nationaal PIA-programma. Waarom medicijnen in roemenië en spanje die in NL al lichtjaren zijn verboden (dimetridazole, etc).
In Nl geen subsidie, maar in Roemenië € 30,= subsidie per afgeleverd varken!!!!!!! Waarom geen gelijkstelling van gebruik voeradditieven in Europa (kijk naar toelating van zink in NL, Bel en Dld). Over de hoeveelheden Koper en zink in Roemenië en spanje zullen we het maar helemaal niet hebben.

Onze belangenbehartigers (ongeacht of ze bij NVV, LTO, of elders zitten) kunnen zich beter druk maken over bovenstaande en zorgen dat het speelveld van productie gelijk blijft. Natuurlijk gaan er dan een hoop varkenshouders sneuvelen onder deze prijsdruk, maar wij zullen in NL dan ALTIJD kunnen concurreren en vlees blijft er toch geconsumeerd en dus geproduceerd worden. In een zelfde speelveld kan niemand dit beter als wij.

Het heeft geen zin de slachterijen te blokkeren. ViON is op sterven na dood en Westfleisch, Tönnies, Danish Crown zijn te klein in de onderhandelingen met de retail.

Supermarkten blokkeren. Heeft geen enkele zin. Hun taak is zo goedkoop mogelijk in te kopen....en dat lukt ze goed binnen het sterk versnipperde varkenslandschap waar belangenbehartiging al jaren niet meer sectoraal wordt uitgevoerd en dus niets opleverd!!

Wat dan wel?
In ieder geval streven dat politiek zorg draagt voor gelijke productie-omstandigheden op vlak van dierwelzijn, milieu, antibiotica beleid en mestbeleid.
Verder zorgen dat te importeren vlees (e.a. landbouwproducten) aan de zelfde productie-eisen voldoet als binnen Europa als norm is gesteld en NIET de landbouw in kader van GATT-onderhandelingen opofferen.
Stel een denktank op, die buiten de box durft te denken. Misschien is het idee van Gerrit (europees zeugenquotum nog niet zo slecht..) ; misschien moet je wel verbieden om te castreren (maar dan wel in heel Europa!!) en vervolgens verbieden om beren boven de 80kg te slachten (ook in heel Europa). Moet je eens kijken wat de varkensprijs gaat doen......
Oh ja, een voor dat ViON begint te piepen ==> bij zo'n krinp in het aanbod krijgen ze dit echt wel doorberekend bij Appie uit Zaandam.

Een verontruste zeugenhouder.
Gert 15 Augustus 2015
Beste W. van Gemert, leuk dat Ingrid en Sharon elkaar bijna wekelijks omhelzen met de nodige Judas-kussen. Dan toch liever wat actie. De beste en meest effectieve zou drooglegging van alle KI-stations zijn.
laap 15 Augustus 2015
Aktie voeren net als in Frankrijk dan bereik je iets,anders zeker niet.
Pionier 15 Augustus 2015
Ik ben het met boer Harms eens.
Daarvoor moeten we actie voeren.
ik weet het ook niet meer 15 Augustus 2015
hoezo de slachterije dwarszitten vion verliest al veel langer aan de varkens als wij dus ze zouden ook een dreigbrief naar de varkensboeren kunnen sturen dat het afgelopen moet zijn met teveel betalen voor varkens waar ze altijd aan verliezen. Dan zeggen jullie dat vion het niet goed doet omdat ze verliezen aan de varkens. Dan doen wij boeren het ook niet goed want er zijn boeren die nog altijd verdient hebben aan de varkens las ik vanmorgen in het brabants dagblad ene c van hoeven hij wil er zelfs nog meer gaan houden. Dus doen wij het niet goed en hij wel
big-varken 15 Augustus 2015
Gerrit
Minder aanbod moet de politiek niet regelen..

Dat moet de markt zelf doen, en dat is het probleem bij de tot stand koming van de biggenprijs, die word door de verkeerde mensen bepaald en daardoor blijft het overschot in stand.

Dit willen ze ook zo houden want allen dan kunnen ze grotere marges maken, en dat spel spelen ze goed.
Gerrit 15 Augustus 2015
Boeren zitten in de mangelmolen. Gefinancierd en stoppen is dus geen optie. Ieder voor zich totdat we allemaal kapot zijn. Er is maar èèn oplossing en dat is minder en dat zal toch echt moeten komen van minder kilo`s aanbieden. Dat ga je alleen realiseren door ingrijpen van de EU. Niemand anders gaat dat voor ons regelen of slachterijen gaan zelf het voortouw nemen om op 85 kg gaan te slachten maar die willen dat weer niet want er wordt het meest verdiend op een zwaar varken wat ze voor heel weinig inkopen.!!!!
Gerrit 15 Augustus 2015
Nee de slachterijen verdienen het meeste aan een zwaar varken wat ze voor heel weinig bij de boer inkopen. Daar zit het euvel. Gaat de boer kapot maakt ze niet uit.!!!!!!!
De EU zal het moeten regelen.
big- varken 15 Augustus 2015
Een groot aantal bedrijven koopt al geen gelten meer aan en stoppen tijdelijk met ki.Hier zitten grote bedrijven bij en dat helpt het beste , hebben ook het grootste aandeel gehad in het overschot.
Gerrit 16 Augustus 2015
Bedrijven draaien gewoon door want kunnen niet anders. Wat je zegt is Bullshit Big-varken. Ik ken vele grote bedrijven maar zij draaien allemaal door met insemineren omdat ze niet anders kunnen. Misschien dat ze een oude zeug een keer langer aanhouden maar voor de rest blijven ze draaien. Ook kleine stoppen niet omdat ze dat gewoonweg niet meer kunnen. Ook de technische resultaten zorgen voor een groeiend overschot.
Ik blijf zeggen dat de EU in moet grijpen in de productie met maatregelen om de slachterijen en de sector te sturen. Doen ze dat niet dan komen we nooit uit deze spiraal meer uit. Wat wil je nu??
Er is gewoon teveel en daar zal een sturing in moeten komen. De varkenscyclus is al jaren verdwenen en er zijn maatregelen nodig om een nieuw verdienmodel te ontwikkelen. Dit begint bij ingrijpen in de slachtgewichten.
Een varken van 85 kg wat 2 euro opbrengt rendeert voor alle partijen in de sector terwijl een varken van 93 wat 1.25 opbrengt voor alle partijen geen rendement binnen brengt en zorgt dat de producent tot het bot uitgemolken wordt. Hoe lang wil je dat nog ervaren. Beter 1% tekort dan een 0.5% overschot. Boer is bij overschot altijd de lul.!!!
Met het verlagen van de slachtgewichten kan de EU met gesloten beurzen het rendement terugbrengen in de sector. Kost ze niets en heeft direct effect als je tenminste een EU zeugenrechten systeem eraan vast koppelt. Daar ligt de basis voor het nieuwe verdienmodel.!!!!!!!!
Frank 16 Augustus 2015
Ik ben het ook met boer Harms eens.
In een gelijk speelveld kan idd niemand beter produceren als wij.
Dat mag NVV ook wel eens aankaarten op 7 september in Brussel.
bookeskook 16 Augustus 2015
Frank schreef:
Ik ben het ook met boer Harms eens.
In een gelijk speelveld kan idd niemand beter produceren als wij.
Dat mag NVV ook wel eens aankaarten op 7 september in Brussel.

Geloven jullie nou echt in woorden waarmee gastsprekers jullie een veer in de kont steken?! Je kunt nergens voordeliger produceren als in gebieden waar het voer enkele centen goedkoper is en er geen mestafzetkosten zijn! En dat is niet in Nederland!
johnny 16 Augustus 2015
mee eens
Als je echt nog steeds denkt dat Nederland het goedkoopste produktieland ter wereld is voor varkens dan leef je in een vreemde droomwereld waaruit je wel eens heel verschrikt wakker zou kunnen worden
Gerrit 16 Augustus 2015
Ook helemaal mee eens. We moeten vooral niet gaan denken dat we het beste jongetje van de klas zijn.!!!!
Er ligt wel een verantwoording voor de politiek om hier iets mee te doen en een oplossing te bieden.
Gerrit 16 Augustus 2015
Maar ik ben het ook met Boer Harms eens. In gelijke speelvelden met een ingreep in de EU productie kan in ieder land varkens gehouden worden.
boer harms 16 Augustus 2015
Je kunt wel zien dat bookeskook meer verstand van tarwe en mais heeft.....als van varkens.
De voerkosten / kg groei zijn inderdaad NERGENS zo laag binnen Europa als in NL, indien je tenminste werkt met eigen grondstoffen en bijproducten.Eiwit komt Europa binnen via Rotterdam en er zijn nergens zoveel bijproducten voorhanden als in NL (en wellicht België). Het kostenverschil zit hem in de overige kosten en daarom pleit ik voor gelijke productie-omstandigheden. Om dit te bereiken hebben we draagvlak nodig bij onze belangenbehartigers en politiek.
Actie m.b.t. supermarkten en slachterijen dichtgooien hebben geen enkele zin. Leidt alleen maar tot negatieve PR. Lage prijzen horen nu eenmaal bij een vrije markt. In een vrije markt heb je altijd afvallers; dat is nu eenmaal een economisch gegeven. We gaan toch ook geen actie voeren omdat de bakker/slager op de hoek het niet volhoudt in de concurrentie met de AH of C1000.
boer harms 16 Augustus 2015
johnny, lees mijn 1e reactie nog eens. Ik heb niet gesachreven dat we het goedkoopste productieland ter wereld zijn. Dat zijn we juist NIET. Maar als de productieomstandigheden gelijk worden getrokken hebben we geen hogere huisvestingskosten, hebben we geen hogere mestafzetkosten, hebben we geen hogere veterinaire kosten en hebben we geen lagere opbrengst (zie Roemenië met € 30,= subsidie per afg. varken). En omdat we wel een hogere arbeidsproductiviteit hebben en lagere voerkosten en hogere productie, ben ik er van overtuigd dat we de oorlog (ja het is oorlog...) binnen Europa altijd winnen....
big-varken 16 Augustus 2015
Gelijk speelveld zul je nooit krijgen...wat interesseerd Duitland bijvoorbeeld ons mestprobleem. Zij doen juist een poging om onze produktie over te nemen. Ze (TÖnnies) ruiken de kansen al en gaan doordrukken. ..
oudere boer 16 Augustus 2015
treurige situatie helemaal voor de zelfstandige varkenshouder vroeger werd al gezegd waar niet is verliest de keizer zijn recht
waar moet nog marge weg gehaald worden de slagerijen zijn zelf ribschoon
Gerrit 17 Augustus 2015
Laten we onze kostprijs zeker niet vergeten. Mest moet goedkoper.
Voer kan wellicht goedkoper. In dat wereldje wordt nog steeds goed verdiend. Mag van mij als je dan een voer kan leveren waar ook de boer aan verdiend.
van het erf 17 Augustus 2015
varkens er uit hennep er in danschijnt de zon weer
Emiel Arron 17 Augustus 2015
Inderdaad er moet snel iets gebeuren. Dat is duidelijk. Het enigste wat er dient te gebeuren , is een drastische productie vermindering in gans de varkenssector , hou 10% minder varkens en de prijzen swingen de pan uit . Kan een boer of een groep boeren nu echt zo dom zijn om dat niet te beseffen . Wij leven toch in een vrije markteconomie .
Emiel Arron 17 Augustus 2015
Inderdaad er moet snel iets gebeuren. Dat is duidelijk. Het enigste wat er dient te gebeuren , is een drastische productie vermindering in gans de varkenssector , hou 10% minder varkens en de prijzen swingen de pan uit . Kan een boer of een groep boeren nu echt zo dom zijn om dat niet te beseffen . Wij leven toch in een vrije markteconomie .
geert 17 Augustus 2015
De varkenshouders zijn duidelijk wanhopig,dan komen er zeker acties
theo 18 Augustus 2015
Gerrit leg eens uit, 2 euro per kilo voor een varken van 85 kg , waar moeten de slachterijen dat van betalen, de Vion moet dan 0,70 cent per kilo voor financieren, dat geld hebben ze niet!
theo 18 Augustus 2015
Gerrit je mag het wel uitleggen! ,maar de stelling oplossing was van Annie Schreijer Pierik CDA Euro parlement., Excuses!!
Gerrit 18 Augustus 2015
Theo,
zonder hulp van de EU gaat dat dus ook niet lukken.
Rene schepers 18 Augustus 2015
----- helemaal eens met Emiel -----

We kunnen alle kanten op wijzen maar eerst de hand in eigen boezem !

Nee - tegen groei van de Europese varkensstapel -
Op kostprijs concurreren met onze buitenlandse collega s kunnen we niet, dat leggen we af in ons - schone - Nederland.
Geef alle varkens in Europa 15 % meer ruimte ( = minder varkens )
Sla meerdere vliegen in 1 klap : < antibiotica gebruik < mest > dier welzijn > technische cijfers > markt positie.

Kijk uit het raam naar je buurman " Melkveehouder "

In nog geen 6 maanden - vrije - markt ** prijsval melk van 25 % **

Ingrid en Erik en alle varkenshouders aan het werk --- is een 10 % varkens in Europa mogelijk ??
Gerrit 18 Augustus 2015
Ja ben ik ook eens met je Renè, maar dan wel heel de EU en niet alleen NL. Als we dat laatste doen zijn we met z`n allen failliet in NL.
Anton Jongbloed 21 September 2015
Oplossing:
Varkenmest bevat veel suiker en proteine, daarvan kan veel groen gas worden gemaakt. Serigas heeft daarvoor bewezen technologie, die echter wat betreft varkenmest alleen nog in het laboratorium is bewezen.
Omdat men bij Serigas niet gelooft in laboratorium oplossingen moet de technologie worden opgeschaald.
Indien iedere varkenhouder eenmalig 25 eurocent per varkenplaats betaalt kan Serigas `een proefsysteem bouwen van 100 ton per dag.
De varkenmest wordt dan omgezet in groen gas, loosbaar water en bionutrienten. De prijs die de boer zal moeten betalen voor het verwerken van de mest zal tussen 3 en 8 euro per ton uitkomen.

Wij reiken varkenshouders de reikende hand, maar die zit wel aan het eind van uw eigen arm.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden