De nieuwe ontwikkelingen in de online communicatie en op het gebied van social media zijn talrijk. Voor mij een reden om weer eens ouderwets 12 lange winteravonden in de schoolbankjes te kruipen. De ene na de andere succesvolle internetgoeroe kwam opdraven om te vertellen hoe je tegenwoordig het beste online zaken kan doen. Dit kan kennelijk niet zonder karrevrachten aan vakjargon.
In les 7 was er nog even een docent die vertelde dat je toch ook de boer op moest. Verder was het een stortvloed aan goedbedoelde woorden die bij mij niet hebben kunnen overtuigen. Als een wonder heb ik 10 van de 12 avonden het tot het einde weten uit te zitten. De laatste twee avonden kon ik het niet opbrengen. Vooral omdat er tussen de 20 en 40 hoogdrachtige schapen op mijn boerderij rond waggelden.
Natuurlijk heb ik ook nog wat geleerd. Het draait in de online communicatie om slechts twee zaken namelijk engagement en conversie, twee van die akelige vaktermen. Eigenlijk betekent dit gewoon dat mensen de dingen die je maakt of doet leuk moeten vinden. Dit is bijvoorbeeld de knop op Facebook ‘vind ik leuk’. En ze moeten natuurlijk uiteindelijk je spullen gaan kopen. Dat noemen ze in de online communicatie conversie.
Vroeger voltrok zich dit allemaal voor het oog van iedereen op het dorpsplein, daarna kwam de wereldmarkt en nu hebben we de online wereldmarkt. En eigenlijk is alleen het transport- en communicatiemiddel veranderd. Het ei, de koe en het graan bleef. Vroeger kende iedereen het verhaal en tegenwoordig moet het verhaal worden verteld, oftewel storytelling.
Als uitsmijter van de cursus moest er een online communicatieplan komen voor Natuurmonumenten om te zorgen voor draagvlak voor een enorme conversie van de Markerwaard. Dit gebied moet namelijk een (schoon) vogelparadijs worden met een archipel aan eilanden met ruimte voor recreatie. In de promotiefilmpjes van het nieuwe natuurgebied (de Marker Wadden) lijkt alles samen te kunnen.
Het schijnt het eerste gebied in de wereld te worden waar de ooievaar en het gruttokuikentje vredig naast elkaar gaan leven, waar de golven van een speedboot niet over de eieren van een meerkoet klotsen en waar louter vegetarische roofvogels en vossen leven. Het lijkt erop dat Natuurmonumenten niet snapt dat een paradijs op aarde voor het ene beest een ware hel is voor het andere.
Hoe moet je dit online communiceren? In ons plan is vooral ruimte ingebouwd voor biotoopdenken en zelfreflectie. Boeren maken tegenwoordig via de Agrarische Natuurverenigingen een Collectief Natuurbeheerplan. Dit lijkt me een ook een goed vertrekpunt voor de grote Natuurbeheerorganisaties in Nederland.
Cor Pierik
Veehouder in Genemuiden en
onderzoeker bij het Centraal Bureau voor de Statistiek
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columnisten/cor-pierik/item/10827074/Online-communiceren-met-Natuurmonumenten]Online communiceren met Natuurmonumenten[/url]