Opinie Niels van der Boom

Iedereen aast op de agenda van de boer

22 Juni 2018 - Niels van der Boom - 3 reacties

In deze tijd van het jaar stroomt de agenda van de boer weer over met uitnodigingen voor bijeenkomsten, demonstraties, seminars en vergaderingen. Het lijkt wel of ieder bedrijf iets wil van de boer. Is het zo’n graag geziene gast, of liggen de belangen ergens anders?

Is het u al opgevallen dat de media 'de boer' heeft gevonden. Er kan tegenwoordig niet iets gebeuren of kranten, omroepen en bladen zijn erbij. De fipronilcrisis heeft daar denk ik zeker aan bijgedragen. Als het om voedsel draait, staat de media op scherp. Naast een mediahype, is er in mijn optiek ook een hype gaande rondom de agenda van de boer. Iedere dag is er wel een evenement of bijeenkomst te bezoeken. Vaak wel meerdere ook.

Boer zijn is een bijzonder beroep, en dan in de positieve zin van het woord. Bijzonder is ook de nieuwsgaring en het opdoen van kennis in de agrarische sector. Volgens mij is er geen enkel beroep die zoveel informatie op zich afgevuurd krijgt. Daarbij komt dat iedere adviseur wel wat van je wil. Allemaal helpen ze je en altijd kost het geld. Erfbetreders noemen we dat met een net woord.

De boer geeft een hele nevensector bestaansrecht

Erfbetreders
Nederland telt dik 55.000 agrarische bedrijven, inclusief hobbyboeren met 2 koeien of 1 hectare land. Misschien blijven er 30.000 substantiële ondernemers over. Ik heb mij laten vertellen dat er 10 erfbetreders per boer zijn in ons land. Je hebt het over een periferie van 300.000 man! En dan hebben we het nog niet eens over de organisaties die achter deze adviseurs zitten. Die zijn allemaal 100% afhankelijk van de boer. Niet alleen voeden ze de monden van miljoenen burgers. Ook geven ze een complete nevensector bestaansrecht. Best bijzonder wanneer je erover nadenkt. Dit alles moet betaald worden van aardappelen, uien, melk en vlees waar je een paar cent per kilo voor ontvangt als producent.

Een constante stroom van adviseurs en vertegenwoordigers zorgt ervoor dat veel ondernemers achterover gaan leunen. Ze bekijken wat er op hen afkomt, horen het verhaal aan en schetsen zo een beeld voor zichzelf waar ze hun beslissingen op nemen. Aan onafhankelijke en kritische informatie komen is lastig. Daarvoor moet je moeite doen en door commerciële praat heen prikken.

Welke evenementen zijn nuttig om te bezoeken? Welke adviseur heeft het beste met je voor, en waar doe je waardevolle kennis op? Dat kan iedereen het beste voor zichzelf bepalen. De een voelt zich prettig bij een onafhankelijk adviseur, terwijl de ander graag bij een merk- of bedrijfsnaam hoort. Jasjes, shirtjes en petjes worden vol trots gedragen.

Leren van elkaar
Zonder aan de kennis en kunde van al deze bedrijven voorbij te gaan, denk ik persoonlijk dat we een belangrijk onderdeel passeren: de mening van de collega. Waardoor floreren studiegroepen, verenigingen en bijvoorbeeld Veldleeuwerik? Ze brengen ondernemers bij elkaar. Daar leert iedereen van.

Dankzij moderne communicatie, denk aan sociale media, is het eenvoudig om in contact te komen met collega’s in binnen- en buitenland. Een telefoontje is snel gepleegd en een afspraak is snel gemaakt. Van nature is de Nederlandse boer open en eerlijk. Wie in het buitenland weleens een bedrijf bezoekt, weet dat dit lang niet overal het geval is. Profiteer van de kennis die er is en vergroot je kennis van binnen naar buiten. Daar is meer mee te winnen dan het aanhoren van talloze commerciële verhalen.

Niels van der Boom

Niels van der Boom is sinds augustus 2013 expert Akkerbouw & Techniek bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappel-, granen- en suikermarkt. Wekelijks presenteert hij de marktflits over de granenmarkt.
Reacties
3 reacties
Theo 22 Juni 2018
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/blogs/column/10879010/iedereen-aast-op-de-agenda-van-de-boer][/url]
Het gaat er bij advies niet om wat het kost, maar wat het opbrengt. Let erop dat dat de niet onafhankelijke adviseur twee petten op heeft, dus ook een gekleurd advies kan geven. Als je ook voor je kennis uitbreiding alleen of teveel bij collega's te rade gaat loop je het risico van bedrijfsblindheid op sectorniveau. Veel ideeën voor innovaties komen ook van buitenaf.
Abonnee
mt 22 Juni 2018
Natuuurlijk!! Praat weer voor eigen parochie!!

Heel dat adviseurs gilde kan mij gestolen worden, net zoals hier bovenstaand vermeld, 10 per boerenerf.... zot!!!
Gaat alleen om het verdienmodel van u en de zijnen!
herre bartlema 25 Juni 2018
Inderdaad valt er veel te zien en te horen voor telers gedurende het groeiseizoen ten behoeve van de vele tactische en strategische beslissingen die zij heden ten dage moet nemen. Veel organisaties baseren hun communicatiebeleid nu eenmaal op demonstraties in de praktijk en op proefvelden en dan ben je aan het groeiseizoen gebonden. Wij van Smart Fertilization organiseren in het groeizoen alleen demo's bij grote evenementen zoals de Aardappeldemodag en voorst moet de videotechniek ons helpen op de momenten dat de boer wel tijd heeft. nl in het winterseizoen, bijvoorbeeld op 23 november as tijdens de Dag van de Precisiebemesting.
john 29 Juni 2018
je moet gewoon 2 dingen goed uit elkaar houden en dat is verkoopadvies en bedrijfsadvies. Als je je goed laat informeren neem je eerst bedrijfsadvies. Dat kost je tijd en geld maar dan heb je een onafhankelijk advies liggen. Als hiervoor een product nodig is benader je een verkoopadviseur of ga je naar verschillende demonstraties om een keuze te maken.

De weg andersom volgen is veel duurder en zal vaak tot teleurstellingen leiden.
U kunt niet meer reageren.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Opinie Niels van der Boom

Koester je loonwerker nu het nog kan

Opinie Niels van der Boom

Wie lijdt er nu meer: mens of machine?

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden