Column Pascal Philipsen

Nederlanders betalen een fiets voor een BMW

18 September 2015 - Pascal Philipsen - 4 reacties

Volgens sommigen weten agrarische ondernemers geen onderscheidende producten te maken. Dick Veerman van Foodlog meldt dat varkenshouders niet weten hoe ze Peugeot-, Volkwagen- en BMW-karbonades moeten maken. En boeren blijven maar aan de lopende band groenten, melk en vlees produceren en zorgen zo voor overproductie en daarmee lage opbrengstprijzen. Zeker na het wegvallen van grote vraag door een buitenlandse boycot. Nederlandse agrarische ondernemers moeten zich profileren met hogere kwaliteit. Weg van de anonieme bulk en gaan voor zichtbare en onderscheidende kwaliteit.

Maar is het niet zo dat alle Nederlandse boeren al BMW landbouwproducten maken? En dat we eraan gewend zijn geraakt? In veel landen in de wereld zijn ze nog niet eens in staat om überhaupt een matige fiets-zonder-versnellingen-kwaliteit product te maken, terwijl we in Nederland het vergelijk maken tussen automerken om aan te geven waar we als sector staan.

Verhalen over hormonen in vlees en gif in groenten zijn allang passé

Je kunt discussiëren over de vierkante meter bewegingsruimte om dierenwelzijn te duiden, maar alle landbouwproducten van Nederlandse bodem zijn veilig, van hoge kwaliteit en duurzaam geproduceerd. Bovenwettelijke regels vertalen zich in de praktijk naar een hogere kostprijs. De prijs die het maken van een BMW zeker rechtvaardigt. Alleen draait de BMW producent op voor alle meerkosten en lacht de dealer in zijn vuistje.

Verhalen over hormonen in vlees en gif in groenten zijn allang passé. De termen kiloknaller, stalmelk en megastal bekken goed en spreken de consument aan. Feit is echter dat Nederlandse boeren met veel vakmanschap hun gewassen telen en met veel toewijding hun dieren verzorgen. En op het einde van de dag is onze land –en tuinbouw een innovatieve en efficiënte economische bedrijfstak, waarmee agrarische ondernemers geld proberen te verdienen en consumenten betaalbaar gevoed willen worden.

Ik ben het totaal niet eens met de toenemende oproep tot onderscheidende concepten op het boerenerf. Ten eerste is het echt verwaarden van vers primair landbouwproduct een onmogelijkheid. Verse producten als melk, vlees, eieren en groenten krijgen pas hun onderscheidende en innoverende vermogen, wanneer zij worden bereid in verschillende recepten.

Dus wanneer ze hapklaar op het bordje van de consument liggen. Geblancheerd, gepocheerd, gebakken, geroosterd, gezouten, gerookt, gekruid, gemengd, gemalen, opgeklopt en nog veel meer kunsten aan het aanrecht of in de levensmiddelenfabriek. Deze bewerkingstechnieken onder een doorzichtig plasticje en hup ‘gebruikersgemak’ is geboren. Even de schaar erin, lipje eraf of gaatjes erin en na wel of niet opwarmen, smullen maar. 

Vooruit, we plakken het predikaat Lamborghini op deze ambachts-producten

Weidemelk, Beter Leven vlees, Livar varkensvlees en overige nicheproducten zijn geweldige initiatieven om landbouwproducten een smoel te geven. Prima, deze producten scoren bij een kleine groep welgestelde consumenten door het verhaal van ambachtelijkheid en authenticiteit. Liefst lokaal en bio geproduceerd. Er zijn mensen die deze producten meer smaak en kwaliteit toedichten. En hiervoor meer geld aan uit geven. Ook prima. Vooruit, we plakken het predikaat Lamborghini op deze ambachtsproducten om in automerk termen te blijven.

Maar laten we vooral die ‘gangbare’ BMW niet vergeten. Die is ook van topklasse. En ja, er worden BMW landbouwproducten in Nederland gemaakt voor de buitenlandse markt. Niets mis mee. Voor landen die onze hoge duurzame Nederlandse kwaliteit aan reguliere producten wel weten te appreciëren. Als door oorlogsvoering en andere wanorde in de wereld deze afname stagneert, zitten we inderdaad op de blaren. Maar eens een handelsnatie, altijd een handelsnatie. Ook het agrarische bloed blijft kruipen waar het eigenlijk niet gaan kan.

Pascal Philipsen

E-mail: Boerencoinvest.nl
Twitter: @boer_coinvest

Pascal Philipsen

Pascal Philipsen is regiomanager Zuid-Nederland en bemesting specialist bij Timac Agro Nederland.

Meer over

Voedsel
Reacties
4 reacties
Montagne 18 September 2015
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columnisten/pascal-philipsen/column/10865817/Nederlanders-betalen-een-fiets-voor-een-BMW]Nederlanders betalen een fiets voor een BMW[/url]
Helemaal mee eens! Dit moet véél meer uitgedragen worden, zeker door de boeren(organisaties) zelf.
henk 18 September 2015
Wat wil je op het dinde nou eigenlijk zeggen ?
henk 18 September 2015
.. einde ..
Herman 22 September 2015
Prima vergelijking alleen BMW vervangen door Scoda kwaliteit voor een te lage prijs. Zo laag dat de burger denkt het kan ook niet goed zijn.
Boeren denken te veel als de Masai in Afrika. Hoe meer koeien hoe beter.
Het aantal koppen in de stal of het aantal bunders onder de ploeg is het belangrijkste dat is waar de boeren over praten. Niet over hoeveel er verdiend wordt.
mirianne 24 September 2015
Columnisten...hmmm....Weer ééntje die je aan het lijstje van de profeet-waarzeggers en kwakzalvers kan toevoegen. Deze lijst begint echter vervelend lang te worden. Het echte probleem zit hem gewoon dat er geen gelijk speelveld is in de Europese landen onderling. Als een productiekost van een vleesvarken in Belgie en Nederland 20 Euro duurder uitvalt(omwille van opgelegde overheidsmaatregelen) dan buurland Duitsland dan weet ik het wel.
U kunt niet meer reageren.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden