Volgens sommigen weten agrarische ondernemers geen onderscheidende producten te maken. Dick Veerman van Foodlog meldt dat varkenshouders niet weten hoe ze Peugeot-, Volkwagen- en BMW-karbonades moeten maken. En boeren blijven maar aan de lopende band groenten, melk en vlees produceren en zorgen zo voor overproductie en daarmee lage opbrengstprijzen. Zeker na het wegvallen van grote vraag door een buitenlandse boycot. Nederlandse agrarische ondernemers moeten zich profileren met hogere kwaliteit. Weg van de anonieme bulk en gaan voor zichtbare en onderscheidende kwaliteit.
Maar is het niet zo dat alle Nederlandse boeren al BMW landbouwproducten maken? En dat we eraan gewend zijn geraakt? In veel landen in de wereld zijn ze nog niet eens in staat om überhaupt een matige fiets-zonder-versnellingen-kwaliteit product te maken, terwijl we in Nederland het vergelijk maken tussen automerken om aan te geven waar we als sector staan.
Je kunt discussiëren over de vierkante meter bewegingsruimte om dierenwelzijn te duiden, maar alle landbouwproducten van Nederlandse bodem zijn veilig, van hoge kwaliteit en duurzaam geproduceerd. Bovenwettelijke regels vertalen zich in de praktijk naar een hogere kostprijs. De prijs die het maken van een BMW zeker rechtvaardigt. Alleen draait de BMW producent op voor alle meerkosten en lacht de dealer in zijn vuistje.
Verhalen over hormonen in vlees en gif in groenten zijn allang passé. De termen kiloknaller, stalmelk en megastal bekken goed en spreken de consument aan. Feit is echter dat Nederlandse boeren met veel vakmanschap hun gewassen telen en met veel toewijding hun dieren verzorgen. En op het einde van de dag is onze land –en tuinbouw een innovatieve en efficiënte economische bedrijfstak, waarmee agrarische ondernemers geld proberen te verdienen en consumenten betaalbaar gevoed willen worden.
Ik ben het totaal niet eens met de toenemende oproep tot onderscheidende concepten op het boerenerf. Ten eerste is het echt verwaarden van vers primair landbouwproduct een onmogelijkheid. Verse producten als melk, vlees, eieren en groenten krijgen pas hun onderscheidende en innoverende vermogen, wanneer zij worden bereid in verschillende recepten.
Dus wanneer ze hapklaar op het bordje van de consument liggen. Geblancheerd, gepocheerd, gebakken, geroosterd, gezouten, gerookt, gekruid, gemengd, gemalen, opgeklopt en nog veel meer kunsten aan het aanrecht of in de levensmiddelenfabriek. Deze bewerkingstechnieken onder een doorzichtig plasticje en hup ‘gebruikersgemak’ is geboren. Even de schaar erin, lipje eraf of gaatjes erin en na wel of niet opwarmen, smullen maar.
Weidemelk, Beter Leven vlees, Livar varkensvlees en overige nicheproducten zijn geweldige initiatieven om landbouwproducten een smoel te geven. Prima, deze producten scoren bij een kleine groep welgestelde consumenten door het verhaal van ambachtelijkheid en authenticiteit. Liefst lokaal en bio geproduceerd. Er zijn mensen die deze producten meer smaak en kwaliteit toedichten. En hiervoor meer geld aan uit geven. Ook prima. Vooruit, we plakken het predikaat Lamborghini op deze ambachtsproducten om in automerk termen te blijven.
Maar laten we vooral die ‘gangbare’ BMW niet vergeten. Die is ook van topklasse. En ja, er worden BMW landbouwproducten in Nederland gemaakt voor de buitenlandse markt. Niets mis mee. Voor landen die onze hoge duurzame Nederlandse kwaliteit aan reguliere producten wel weten te appreciëren. Als door oorlogsvoering en andere wanorde in de wereld deze afname stagneert, zitten we inderdaad op de blaren. Maar eens een handelsnatie, altijd een handelsnatie. Ook het agrarische bloed blijft kruipen waar het eigenlijk niet gaan kan.
Pascal Philipsen

E-mail: Boerencoinvest.nl
Twitter: @boer_coinvest
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columnisten/pascal-philipsen/column/10865817/Nederlanders-betalen-een-fiets-voor-een-BMW]Nederlanders betalen een fiets voor een BMW[/url]