Blog: Pieter Post

De uienmarkt omschrijven we met #trots

26 Oktober 2017 - Pieter Post - 1 reactie

De ui heeft alles in zich om er verliefd op te worden, of om er een grote afkeer van te krijgen. Zo is het voor de één een prachtig gewas en een ander hekelt alleen al de lucht. Het is maar vanuit welk perspectief je het bekijkt.

Als gewas heeft de ui de laatste jaren een grote aantrekkingskracht gehad op telers, waarbij er in de verste verte geen grenzen zijn. Althans, zo doet de groei van het areaal vermoeden. Waar voor veel gewassen achter de markt geteeld wordt, slaat een ui een teeltjaar over om een mogelijke correctie in het areaal aan te brengen.

Het kwam tot uiting toen Senegal zijn grenzen sloot

Bijzonder seizoen
Seizoen 2016-2017 gaat onder de noemer 'bijzonder' de boeken in. Na een voortvarende start van de afzet, haperde deze in de loop van het seizoen. Dit kwam met name tot uiting toen Senegal zijn grenzen sloot. Desondanks bleek een exportrecord mogelijk.

De prijzen kwamen onder druk te staan, maar telers pasten hun bouwplannen nagenoeg niet aan. Een uitbreiding hing al in de lucht, maar de cijfers van het CBS waren verrassend. Het zwengelde een aloude discussie aan, waar al die uien naar toe zouden moeten. Echter, ook over waar de telers in Nederland mee bezig zijn.

Iedereen mag de ui verbouwen
Wie naar het telen van gewassen kijkt, doet zichzelf tekort. Immers om gelijk na het zaaien met een knoop in je maag rond te lopen (omdat je vreest voor de afzet en prijsvorming), had er beter aan gedaan om in het voorjaar de zaaimachine aan de kant te laten staan.

Ook het wijzen naar opkomende teeltgebieden, en die aanmerken als 'vervuilers' van de markt, heeft geen pas. De ui is een product dat iedereen mag verbouwen, waarbij het resultaat onderaan de streep bepaalt of de teelt zal worden uitgebreid, zal stabiliseren of zal krimpen.

Uien populairder
De opkomst van de uienteelt op zandgronden is een gegeven, net als dat voor aardappelen geldt. Voor telers op de klei is dat slikken, omdat het gevoel overheerst dat hen de kip met gouden eieren wordt afgenomen. Maar de tijd waarbij gezegd wordt dat op zand andere (minder goed verkoopbare) vruchten groeien dan op de klei, is voorbij.

Ieder moet uitgaan van eigen krachten en kunnen

Er ontstaat dan gemakkelijk een hullie en zullie cultuur, zeg maar klei tegenover zand. Beter zou zijn dat eenieder uitgaat van eigen kracht en kunnen. Voor Nederland BV is het belangrijk dat er vruchten worden geteeld waar vraag naar is.

Bedreigingen aanwezig
Bedreigingen voor de teelt worden heel snel gezocht. Met enige regelmaat hoor je dat de teelt op zand schadelijk is voor het aanzien van de Nederlandse ui, dat het telen voor een pool dodelijk is voor de vrije markt en dat in tijden van overschot het aanbieden van uien het domste is wat je kunt doen.

Los van het feit of er kernen van waarheid in zitten, is het veel belangrijker om te laten zien wat je als Nederland allemaal kunt doen. Bijvoorbeeld dat wij als geen ander in staat zijn om in no time waar ook ter wereld uien neer te zetten van goede kwaliteit.

Traditie blijft belangrijk
De Nederlandse uienhandel is erg traditioneel ingesteld. De structuur van teler, inkoper/commissionair, sorteerder en exporteur heeft een heiligenstatus. Maar de jonge generatie weet buiten deze traditie te treden. Met de komst van WhatsApp, blijft een bieding van handelaar X niet lang meer geheim.

En waarom ook? Goede informatie is van belang voor het duiden en laten bewegen van een markt, en dat geldt voor de teelt èn de handel. De tijd, waarin een teler voor marktinformatie alleen afhankelijk was van zijn handelaar, is allang voorbij.

In een paar klikken staat de partij in de etalage

Zo zijn er al jarenlang wekelijks de regionale beurzen die uien noteren en heeft de handel een prijsinformatiesysteem, waar een deel van de wekelijkse handel zichtbaar wordt gemaakt. Vanaf dit seizoen is het (weer) mogelijk om uien online aan te bieden. In een paar muisklikken staat de aangeboden partij in de etalage van Nederland BV. Voor wie bang is dat heilige huisjes worden afgebroken, heeft niet begrepen het verschil tussen 'ernaast' of 'in plaats van'. Het verrijkt de mogelijkheden voor teler en handel en neemt discussies weg door meer transparantie.

Veel uitdagingen?
Een nieuw seizoen zal zijn eigen uitdagingen meebrengen. Welke dat voor dit seizoen zijn, is op voorhand niet aan te geven. Kwalitatief ziet de uienoogst er goed uit. Voor Nederland zijn er voldoende gebieden waar we niet of onvoldoende vertegenwoordigd zijn.

Waar we dat wel zijn, is het vooral zaak om te blijven leveren. Een teelt die zo zwaar afhankelijk is van de mondiale vraag is kwetsbaar. Laten we sectorbreed trots zijn op wat we kunnen en daar met elkaar de schouders onderzetten en interne verdeeldheid achter ons laten.

Pieter Post

Marktexpert bij DCA
Reacties
1 reactie
Abonnee
Berry 26 Oktober 2017
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/blogs/column/10876311/de-uienmarkt-omschrijven-we-met-trots][/url]
Mooi geschreven. Top!
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Marktupdate Uien

Uiensorteerders laten de teugels een beetje vieren

Marktupdate Uien

De week van de krach op de regionale uienbeurzen

Marktupdate Uien

Uienmarkt wordt steeds meer een kopersmarkt

Marktupdate Uien

Export biedt houvast op stroeve uienmarkt

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden