Column Ramon Klaassens

Ga als melkveehouder dit jaar de messen slijpen

18 Januari 2016 - Ramon Klaassens - 5 reacties

De winterperiode is een mooi moment om bepaalde zaken binnen het bedrijf eens goed tegen het licht te houden. Is alles nog op orde en bent u tevreden met de zaken waarvoor u betaald? Dit klinkt misschien vreemd, maar heeft u zich dit wel eens afgevraagd?

U betaalt bijvoorbeeld een bedrag per jaar aan uw boekhouder. Krijgt u hiervoor wat u graag wilt of ziet u dit als een noodzakelijk kwaad? Ditzelfde geldt voor uw loonwerker, dierenarts, veevoerleverancier, verzekeringsagent, energieleverancier, bank, etc.

Bovengenoemde erfbetreders bepalen voor een flink aandeel uw kostprijs. Daarom verdienen deze partijen uw aandacht. Betaalt u niet te veel voor deze zaken? Er wordt wel eens gezegd dat de rek er uit is als het gaat om kostprijsverlaging op melkveebedrijven. Hier ben ik het niet mee eens. Ik denk dat op de meeste bedrijven nog flink wat bespaard kan worden. Maar misschien nog wel belangrijker is de verdeling over de verschillende erfbetreders. Ontvangt u van elke leverancier datgeen wat u graag wilt ontvangen? Of heeft u meerdere leveranciers nodig om te het gewenste resultaat te komen?

Ik ben er van overtuigd dat u veel kunt bereiken door met uw leveranciers in gesprek te gaan, uw verwachtingen duidelijk over te brengen en te gaan kijken hoe er aan die verwachtingen kunnen worden voldaan. Ik probeer dit uit te leggen met vijf voorbeelden van mogelijke samenwerkingen tussen u en uw erfbetreder(s). Een aantal van deze voorbeelden worden al toegepast in de praktijk:

  1. U gaat in overleg met uw dierenarts en spreekt af dat de diergezondheid op uw bedrijf een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. Om deze gezamenlijke verantwoordelijkheid in te vullen, spreekt u af om een bepaald bedrag per maand te betalen aan uw dierenarts. In ruil hiervoor komt de dierenarts u helpen om uw veestapel gezond te houden. Hiervoor dienen goede afspraken gemaakt te worden, maar het is mogelijk. Voordeel voor u is dat u niet betaalt om problemen op te lossen, maar om problemen te voorkomen.
     
  2. U gaat met uw loonwerker om tafel en spreekt een bedrag af waarvoor u uw ruwvoederwinning compleet uitbesteedt. Uw loonwerker is verantwoordelijk voor de oogst en bepaalt het moment van oogsten. Gezamenlijk worden er doelen opgesteld en op basis van de resultaten wordt er afgerekend. Voordeel voor u is dat u zich geen zorgen meer hoeft te maken over uw eigen ruwvoer en dat uw ruwvoer op een meer akkerbouwmatige wijze wordt verbouwd. Grote voordeel voor uw loonwerker is dat de planning beter in te vullen is, doordat er niet constant overleg nodig is met veehouders.
     
  3. Met de boekhouder spreekt u af dat u maandelijks een financieel overzicht ontvangt en een forecast tot het einde van het jaar. Op deze manier heeft u altijd inzicht in uw financiële resultaten en kunt u tijdig bijsturen. Aan het einde van het jaar is de jaarrekening opmaken dan nog slechts een druk op de knop. Dit alles moet haalbaar zijn voor hetzelfde tarief als wat veel boekhouders reeds vragen voor het verzorgen van de administratie. Grote voordeel voor u is meer inzicht voor hetzelfde bedrag.
     
  4. Zorg voor een goed overleg met uw bank. Door regelmatig om tafel te zitten met uw bank en uw financiering tegen het licht te houden, zorgt er voor dat u hier invloed op kan uitoefenen. Voor welke looptijd kiest u en welke opslagen horen hierbij. Verschillende adviseurs van de bank geven aan het prettig te vinden om met u deze discussie aan te gaan. Maak hier gebruik van en zorg voor een zakelijke houding als ondernemer.
     
  5. Adviseurs krijgen vaak het verwijt makkelijk te kunnen praten, omdat ze zelf het werk niet hoeven uit te voeren. Hoe kan het dan zijn dat er nog weinig mensen vragen om garantie bij een advies? Dit klinkt misschien raar, maar waarom zou u het volledige bedrag moeten betalen, als het advies maar voor de helft uitkomt? Ga vooraf de discussie aan met uw adviseur en maak duidelijke afspraken. Veel adviseurs geven aan te staan achter hun adviezen. Vertaal dit in een verdeelsleutel op basis van het resultaat. Bij dit soort samenwerkingen is het maken van goede afspraken van groot belang, maar hier liggen zeker mogelijkheden voor u als veehouder.


Reeds genoemd bij bovenstaande voorbeelden, maar alles valt of staat met het maken van goede afspraken. Ook kunt u hier in het begin best wat weerstand ontvangen bij uw erfbetreders, maar belangrijk is dat u met elkaar in gesprek blijft. Uiteindelijk zullen jullie elkaar dan verder helpen. Deze zakelijke manier van omgaan met uw erfbetreders hoort mijn inziens bij goed ondernemerschap. Hopelijk neemt u dit jaar de proef op de som en gaat u het gesprek aan. 

Ramon Klaassens

Ramon Klaassens is eigenaar van Klaassens Advies in Winschoten. Met het verzorgen van gastlessen, presentaties en columns hoopt Ramon boeren te prikkelen om kritisch naar het eigen bedrijf te kijken.
Reacties
5 reacties
Ton Westgeest 18 Januari 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/columns/column/10867716/Ga-als-melkveehouder-dit-jaar-de-messen-slijpen]Ga als melkveehouder dit jaar de messen slijpen[/url]
De grootste kostprijsverhogers zijn de melkfabrieken (dus de boeren zelf)die met hun ongenuanceerde regelgeving(puntenstelsel,Cary-dairy,welzijnsmonitor,koekompas,kringloopwijzer,Pbb,Kkm,workshops,duurzaamheidsmonitor, etc.), de uitbetalingsprijs drukken, de kosten verhogen en aan de andere kant het voer duurder maken (gmp,hcap en securitie-feed). Hoe incapabel de bestuurders van de melkfabrieken zijn kun je nu goed zien, biestboekhouding.........wie kan het verzinnen! Borgen wat niet geborgd kan worden, wat uiteindelijk een gevaarlijke schijn zekerheid tot gevolg heeft.
boertje 18 Januari 2016
de loonwerker die het tijdstip van oogsten bepaalt ................ dan weet ik de planning well degene met de grootste mond gaat.............................
Bart 18 Januari 2016
Leuk stukje.
Maar zien niet in dat deze 5 punten de kostprijs gaan verlagen zo als je in het beging van het artikel suggereerd. Kan we wel indenken dat het de opbrengsten iets verhoogt en het werk plezier verbeterd.
Denk dat we in ons in NL ook beter en meer moeten focussen op de opbrengsten. NL is nu een maal niet een lagenkosten land dus moeten we zorgen dat er ook meer binnen komt.
boer drenth 18 Januari 2016
alles aan een ander overlaten en zelf mooi op vakantie ,nou mooi de groeten.
Ard Eshuis 18 Januari 2016
Nogal naïef om te denken dat de boer daar nog niet naar heeft hoeven kijken... Is de afgelopen jaren allang uitgemolken en anders het afgelopen jaar wel..
Ton Westgeest heeft het grootste gelijk hier: De zuivel zorgt zelf voor enorme kostenverhogingen aan alle kanten: Dierenarts krijgt extra werk en is vaker nodig, voerfabriek enorme extra kosten, boekhouder mag nóg meer werk doen door alle onzin mbt mest en grond boekhouding etc etc...
Sorry Boerenbusiness, jullie spreken de verkeerde aan.. Moeten bij de zuivel en overheid zijn...
janb 13 Maart 2016
bij stelling 1:
wat is de defenitie van een gezonde veestapel, wat de en gezond vindt vindt de andere niet gezond genoeg, dierenarts heeft geen invloed op rantsoen, beweiding, weer etc. kortom een groot grijs gebied...
stelling 2:
zal vast een loonwerker zijn die zijn vingers daar aan wil branden, maar ook hier weer tal van grijze vlakken, denk aan bemesting, grondslag, weers invloeden....
stelling 3:
met een goed boekhoud programma kun dat zelf wel, evt aangevuld met een (free)lance administratief mede werker zet maar een advertentie, d'r zijn er plenty van die iets bij willen verdienen
stelling 4:
is goed, een keer of 2 peer jaar kost niks behalve uw tijd
stelling 5
let wel de naam zegt t al, t zijn adviseurs, geen garantie verleners, die staan nergens voor in, kunnen het altijd gooien op de voorgenoemde grijze vlakken, meest hebben nog nooit een risico voor eigen winst/verlies genomen, neem van mij aan, meer dan genoeg ervaring mee

graag reacties op mijn stellingen....
U kunt niet meer reageren.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden