Column Alfred Jansen

Toekomst voor Vion ligt in Nederland

18 November 2014 - Alfred Jansen - 1 reactie

Het lukt vleesconcern Vion maar niet om uit het zware weer te komen. In 2013 werd duidelijk dat het geld op was en moest Vion Ingredients, inclusief dochter Rendac, worden verkocht om het eigen vermogen weer op een acceptabel niveau te krijgen. Bovendien zijn de activiteiten in het Verenigd Koninkrijk verkocht om het bloeden te stoppen.

In oktober van dit jaar bleek dat ook de bedrijfsonderdelen in Duitsland in de verkoop staan, maar in de huidige tijd kan dit niet zonder afboekingen op de waarde van die bedrijfsonderdelen. Het eigen vermogen van Vion gaat hier onder lijden. Is er nog een toekomst voor Vion? Kan het concern herstellen zonder veel geld te investeren en toch een betere toegevoegde waarde te leveren voor haar leden?

Vion is door eigenaar ZLTO geformeerd om de vleessector te concentreren en de rundvee- en varkenshouders een goede prijs voor hun producten te bezorgen. Daarvoor zijn verschillende activiteiten ontplooid. Zo heeft Vion in het verleden veel slachtcapaciteit gekocht. Toch denk ik dat het hebben van slachtcapaciteit geen must is, dit omdat het veel geld kost en er relatief weinig toegevoegde waarde aan het product wordt toegevoegd. Het goed uitsnijden van de karkassen in de juiste snitten, het maken van de juiste vleesproducten en de vierkantsverwaarding zijn zaken die essentiëler zijn voor het creëren van toegevoegde waarde. Deze zaken moet je daarom wel in eigen huis hebben. 

De consument wil een authentiek stukje vlees waarvan de herkomst bekend is. Dat herkenbare kan Vion aan haar producten toevoegen en dat doet zij nu ook al met marktconcepten. Een marktconcept staat of valt ook met voldoende aanbod en constante kwaliteit. Daarvoor is de samenwerking met varkenshouders essentieel, de oprichting van een leveranciersgroep zoals Starfarmers is daarom een positieve ontwikkeling. Supermarkten komen zelf ook met marktconcepten. Om als Vion onderscheidend te blijven moet je blijvend beter scoren op voldoende aanbod van constante kwaliteit. Dit moet de core business van Vion zijn.

Vion is een Nederlands concern en heeft via de ZLTO Nederlandse agrarische ondernemers als aandeelhouder. Focus dan ook op Nederland en als je dan wil uitbreiden, kijk dan eerst naar het leveren van aanvullende diensten waar de Nederlandse agrarische ondernemers weer profijt van hebben. In Nederland worden bijvoorbeeld rosé kalveren gehouden en natuurlijk kalvend vleesvee, deze lenen zich ook uitstekend voor een marktconcept. Of Vion kan bijvoorbeeld een strategische alliantie aangaan met voercoöperatie om inkoopvoordeel te realiseren. 

Rendac had nooit verkocht mogen worden, omdat het bedrijf een monopolie positie heeft en een onmisbare taak vervult voor alle leveranciers van Vion. De verkoop van Rendac is een strategische misser die alle agrarische ondernemers in Nederland geld gaat kosten. Ik had gehoopt dat Vion, ZLTO en Rabobank hier een andere oplossing voor hadden gevonden, desnoods door Rendac te verkopen aan een andere Nederlandse coöperatie.    

De toekomst van Vion ligt op het snijvlak van vierkantsverwaarding en succesvolle marktconcepten. Daarvoor moet Vion het aanbod en kwaliteit kunnen sturen, zodat de consument voor de marktconcepten van Vion kiest. Dit vergt meer vakmanschap, maar gelukkig minder geld.

Alfred Jansen
De Mediaan

Alfred Jansen

Alfred Jansen is bestuurder veiligheid en pacht bij LTO Nederland, rentmeester en hij heeft een boerderij met kalveren en akkerbouw. In zijn opinies schetst hij de ontwikkelingen in de markt van agrarisch onroerend en dierrechten.
Reacties
1 reactie
a.m. oudejans 19 November 2014
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columnisten/column/10860652/Toekomst-voor-Vion-ligt-in-Nederland]Toekomst voor Vion ligt in Nederland[/url]
Pater Gerlacus van den Elzen draait zich om in zijn graf....
W van Gemert 21 November 2014
Inderdaad pater van de Elzen zou zich schamen. De consument wil een authentiek stukje vlees waarvan de herkomst bekend is aldus de schrijver. Alle onderzoeken van de laatste jaren bevestigen dat de consument een prijs koper is recentelijk nog eens bevestigd door Wageningen. Het is populair (hoog na-aap gehalte ) om in dit soort termen te schrijven maar het is en blijft lariekoek. Er is een goed boeren gezegde voor: Voor niets de bulten op de kop. De analyse over de ondergang van Vion lijkt mij de enige juiste.
U kunt niet meer reageren.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Nieuws Varkens

Vion wil lichtere varkens door stroeve wereldmarkt

Analyse Varkens

Vion dissonant op verder eentonige varkensmarkt

Analyse Varkens

Ook Vion staat niet boven de marktpartijen

Analyse Varkens

Grote reorganisatie bij Vion laatste kans op Duits succes

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden