Column Herman Bodewes

Contact met boer gaat van keukentafel naar digitaal

13 Januari 2016 - Herman Bodewes - 1 reactie

De digitale revolutie zit in een stroomversnelling. We knipperen één keer met onze ogen en de wereld ziet er totaal anders uit. Deze ontwikkelingen hebben naast nieuwe gemaksvoorzieningen als robots, wearables en the Internet of Things, ook een enorme impact op zakelijk vlak.

De digitalisering zorgt namelijk voor meer efficiëntie, minder menselijk tussenkomen en bergen aan waardevolle data. Ook in de agrisector kunnen we al flink profiteren van al deze nieuwe mogelijkheden. Met data zijn agrarische ondernemers in staat precisielandbouw uit te voeren, waardoor zij het optimale uit de business kunnen halen. Maar welke rol speelt de leverancier eigenlijk in deze ontwikkeling en hoe ziet de toekomstige klantrelatie tussen de leverancier en de agrarisch ondernemer eruit?

Tegenwoordig hebben agrarische bedrijven steeds meer ballen hoog te houden. Voedsel moet steeds efficiënter en tegen een lagere prijs worden geproduceerd en daarnaast is er steeds meer vraag naar kwalitatief hoogwaardig voedsel. De agrarisch ondernemer moet continu op zoek naar nieuwe manieren om sneller en beter te produceren. Hier komt precisielandbouw om de hoek kijken.

Als ieder dier of iedere plant individueel de beste behandeling krijgt, dan levert dit maximaal rendement op. Tot voor kort was het voor boeren heel moeilijk om per gewas of dier op detailniveau de juiste beslissingen te nemen. Hier is echter verandering in gekomen dankzij alle data die op dit moment voor handen ligt.
 

Toeleveranciers moeten data van IoT-apparaten, wearables, drones en Augmented Reality verzamelen, combineren en analyseren

Leveranciers moeten slim op deze data van onschatbare waarde inspelen. Zij zijn per slot van rekening diegenen die het best in staat zijn om invulling te geven aan het concept precisielandbouw. Zij kunnen hun klanten helpen om meer rendement te behalen door gerichte adviezen te geven over hoe zij hun aanpak kunnen verfijnen. Wanneer is bijvoorbeeld de beste tijd om te oogsten of te zaaien? Krijgt iedere plant wel genoeg voedingsstoffen binnen? En wat is het effect van het waterpeil op het gewas?

Met al deze data kunnen leveranciers dit soort vragen beantwoorden en zo met advies op maat komen. Toeleveranciers moeten ervoor zorgen dat zij in staat zijn om data van de boer afkomstig van IoT-apparaten, wearables, drones en Augmented Reality te verzamelen, combineren en analyseren. Door dit vervolgens te koppelen aan bestaande klantdata in het CRM-systeem, kunnen zij hun klanten voorzien van informatie en advies, gebaseerd op specifieke situaties.

Op deze manier ben je als leverancier proactief bezig met de behoeftes van je klant. Maar dat is niet het enige. Door het analyseren van big data zijn zij ook in staat om een betere invulling te geven aan de klantrelatie.

Ook de klantrelatie bestaat namelijk niet meer zoals we hem oorspronkelijk kennen. De persoonlijke relatie die eerder nog gedomineerd werd door face-to-face contact aan de keukentafel bij de boer, zal steeds meer plaatsmaken voor een relatie die digitaal van aard is. Op afstand meekijken via Google Glass of een pushbericht sturen via een app, dat is allang geen toekomstmuziek meer. We krijgen te maken met steeds meer digitale contactmomenten.

Desondanks blijft het belangrijk om het menselijke aspect van zakendoen altijd in acht te nemen. Dit zorgt immers voor verbondenheid en betrokkenheid. Door proactief en relevant te blijven met het analyseren van data en daarnaast een persoonlijke digitale relatie op te bouwen zorg je voor een duurzame samenwerking. Dat levert een ultieme relatie én het beste businessresultaat op.

Herman Bodewes,
verantwoordelijk voor het AgriLab bij CRM Partners

Herman Bodewes

Herman Bodewes is senior accountmanager bij CRM Partners, specialist op het gebied van klantrelaties in de agrarische sector. Zijn visie is dat de sector nog succesvoller kan zijn als iedereen samenwerkt en informatie deelt.
Reacties
1 reactie
Leonardo-lll 16 Januari 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/columns/column/10867601/Contact-met-boer-gaat-van-keukentafel-naar-digitaal]Contact met boer gaat van keukentafel naar digitaal[/url]
Ik heb nog nooit zo veel leugens gelezen dan in de tweede alinea van deze meneer.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden