Vroeger had je een uitgever met een krant en een hoofdredacteur, die met zijn redactie bepaalde wat het nieuws van die dag was. Tegenwoordig kan iedereen het nieuws van de dag bepalen. Via Twitter, Facebook of andere internetsites. Sociale media is een unieke tool om zelf uitgevertje te spelen.
Daarbij kan een ieder zijn eigen draai aan de waarheid geven. Vaak is je eigen waarheid ook de enige waarheid. Dit zien we ook gebeuren als het gaat om voedsel en de agrarische sector. Het publieke debat vindt plaats via de sociale-mediakanalen. Vaak binnen links georiënteerde, grachtengordel-socialisten die actief zijn op dit soort mediakanalen. Daarmee creëren zij een waarheid die hun waarheid is.
Vanuit de agrarische sector hebben we daar geen goed antwoord op. We delen wel veel met elkaar, maar naar de buitenwacht laten we vaak niet zien waar we mee bezig zijn. En hoe we op een eerlijke manier voedsel produceren.
In het verleden had de boer vaak invloed op de politiek. Elk dorp had wel een boer als wethouder, in het waterschap en de provincie telde altijd een kwart boerenbloed in de besturen. Vaak hadden boeren via partijen als het CDA en de VVD in de Tweede Kamer ook directe invloed op de landelijke politiek. Vandaag de dag is dit niet meer het geval. Boeren zijn geen bestuurders meer, maar ondernemers die zelf druk zijn met hun eigen onderneming. Logisch, maar daarmee verdwijnt ook langzaam maar zeker de grip op de Nederlandse politiek en democratie.
Deze wordt steeds meer overgenomen door mensen die niet meer met de voeten in de klei staan, maar hele lokale gedachten er op na houden. De eerste uitspraken van onze staatssecretaris van Landbouw geven hier ook duidelijk blijk van. Jammer gezien het belang van de landbouw in de Nederlandse economie en jammer gezien het belang van Nederlandse landbouw in de internationale foodsector.
Deze invloed maakt ook dat het publiek een verkeerd beeld voorgeschoteld krijgt, gevoed door eco-marketeers uit single issue politieke partijen als Partij voor de Dieren. Deze zijn heel goed in het zenden van hun missie. Helaas vaak doorspekt met hele of halve onwaarheden, maar wel goed in staat om de publieke opinie te manipuleren. Op de radio of tv, je komt het elke week wel een keer tegen. Vaak ondersteund met beelden uit een ver buitenland. Het wordt tijd dat de agrisector eens een adequaat weerwoord gaat bieden. En de beste manier is om dit te doen op hun eigen manier.
Laatst las ik een interview met Vincent Coolbergen, directeur van KMWP, die aangaf dat we het moeten laten zien en communiceren. Be good and tell it. En zo is het. Laat het zien, communiceer het en bestrijd de onwaarheid met feiten. Iemand anders die dit goed doet is Aalt Dijkhuizen, de huidige voorzitter van de Topsector Agri & Food. Dijkhuizen deelt via Twitter regelmatig feiten en onderzoeken. Data die laten zien dat de landbouw er aan bijdraagt dat de uitdijende wereldbevolking voedsel heeft.
Een ander goed voorbeeld is Caroline van der Plas, de communicatiespecialist van de NVV en een betrokken Twitteraar. Zij heeft er haar persoonlijke missie van gemaakt om via de openbare mediakanalen repliek te geven op de onwaarheden die de enclave van linkse dierenactivisten er dagelijks uitspuugt. Zo is zij ook de initiatiefnemer van @boerburgertweet, een project dat steeds populairder begint te worden. Ook het initiatief van Peter van Damme met BoerBewust is een voorbeeld van een ondernemer die er genoeg van heeft om zich onwaarheden, over zijn met zorg geteelde producten, te laten wel gevallen.
LTO laat hier een behoorlijk gat liggen. Deze organisatie is nog van de oude stempel met lobby en overleg. Iets wat begrijpelijk is, maar in deze tijd redelijk snel achterhaald. De publieke opinie wordt tegenwoordig via heel andere kanalen beïnvloed en daarmee wordt onderhandelen binnen de politiek steeds lastiger. Het wordt tijd voor een single issue partij in de geest van boer Koekoek maar met een media inzet van John de Mol.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/columns/column/10870880/Reguliere-boer-ten-strijde-tegen-eco-marketeer]Reguliere boer ten strijde tegen eco-marketeer[/url]
Dat LTO niet goed meer zit, in communicatie blijkt ook wel tijdens de discussie rondom het Gezondheidsonderzoek. Uit diverse hoeken en gaten blijkt dat het onderzoek niet heeft gebracht wat het moest brengen, duidelijkheid over omgevingsinvloeden. Nu is het gebracht en de staatssecretaris roept al om dieraantallen beperkingen naar de sectoren. LTO maakt geen pas op de plaats door eerst het gepresenteerde goed te bespreken en dan met een reactie te komen. Meent neemt het voor waar direct aan en roept nadien dat het onderzoek niet goed is. Hou toch eens eerst je mond, is mij geleerd, dan nadenken en reageren. LTO zorgt dat wij met nog meer regels opgezadeld worden. Laten de producenten organisaties het werk in die zin overnemen. En LTO alleen nog een organisatie mag /moet worden voor plattelandsbeleid want!! Dat blijven we nodig om verdeling van gronden voor behoud van de Foodsector en Water-en Natuurbeleid een gesprekspartner te behouden.
De intensieve veehouderij in nederland legt een groot beslag op het gebruik van grond en grondstoffen in en buiten nederland. We voeden de dieren met importsoja, importmais en importgraan terwijl dat hard nodig om de mensen in de wereld te voeden. Het systeem is niet houdbaar, we houden zo de honger en armoede in derde wereld in stand terwijl de westerse wereld massaal vlees eet. Steeds meer mensen in de wereld gaan met honger naar bed, zelfs in nederland. Dat mag ook gezegd worden.