Blog: Kees Maas

De boer als succesvolle internetondernemer

29 September 2016 - Kees Maas - 3 reacties

Het succes van bedrijven als E-fresh en ah.nl maakt dat we als agrarische ondernemers steeds simpeler de kans krijgen om rechtstreeks zaken te doen met de consument en daarmee de marge te vergroten. Nee, nu niet weer praten over de lokale afzet en een boerderijwinkel, maar gewoon groot denken.

Toch is er een kans!

Uit onderzoek van Multiscope onder 7.000 Nederlanders blijkt dat in 2017 1 op de 6 Nederlanders zijn eten en drinken via internet gaat kopen. De bestaande supermarkten springen hier vol op in, om het marktaandeel te behouden. De verwachting is dat de omzet online van de supermarkten de komende jaren met 30 procent gaat stijgen. Ook start-ups doen flink hun best om de nieuwe markt te veroveren. Daarbij geeft internet je de mogelijkheid om de hele wereld te benaderen met 1 klik van de muis. Een kans die we als sector niet moeten laten liggen.

Geen gezeur meer over marges in de keten, maar rechtstreeks zaken doen met de consument. Helaas gaat dit de individuele boer niet lukken. Er wordt een te breed assortiment gevraagd op tijden waarin de boer onder zijn koeien zit of op het land bezig is.

Toch is er een kans! Recent kwamen de Welkoop/boerenbond winkels te koop. Agrifirm (agri-retail) zette deze winkels te koop. Het gaat hierbij om 154 winkels waarvan 60 eigen winkels en de overige in franchiseformule. Inmiddels zijn deze weer uit de verkoop teruggetrokken

Maar wat is er mooier dan deze grote hoeveelheid winkels sowieso in boerenhand te houden. Verspreid over het land, op vaak goed bereikbare locaties met ruime parkeerplaatsen en een echt agrarisch imago.

Als deze formule omgebouwd wordt tot een ‘drive-in’ verswinkel met een online strategie slaan we twee vliegen in 1 klap. De locaties moeten een ruime doorrij hebben waarbij consumenten het online bestelde voedsel makkelijk kunnen oppikken. Rechtstreeks van de lokale boer, zo in uw achterbak. Beter kan niet. De locaties lenen zich er bij uitstek voor. Roldeur aan de voorkant - roldeur aan de achterkant.

De online strategie moet uitmuntend zijn, en naast een drive-in is het ook mogelijk om thuis bezorgd te krijgen. Door de grote hoeveelheid locaties kunnen de boeren rechtstreeks zaken doen met de consument met een logistiek voordeel en een enorme kickstart.

Wie stapt erin?

Kees Maas

Kees Maas is directeur van de DCA Groep. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in de grondstoffenhandel, zowel op de beurzen als in de fysieke markt. Maas is een specialist in prijsrisicomanagement en een veelgevraagd sparringpartner van foodconcerns voor hun afzet- en inkoopstrategie.
Reacties
3 reacties
jan veltkamp 29 September 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/columns/column/10871723/De-boer-als-succesvolle-internetondernemer]De boer als succesvolle internetondernemer[/url]
Ik vind dit een geweldig idee Kees. De Welkoop is redelijk bekend en heeft een boeren imago. Meer en meer mensen willen weten waar hun voedsel vandaan komt en dat is bij deze al geregeld. Bovendien is de bereikbaarheid van de meeste Welkoops zeer goed, aan doorgaande weg. Ik denk dat dit "drive thru" idee van jouw heel veel potentie heeft. I.p.v na het werk een vette ongezonde pizza afhalen ga je het verse gezonde avondeten afhalen. Bereikbaarheid, snelheid en gemak en gezond-imago zijn wel de toverwoorden van de nabije toekomst
Loman 30 September 2016
Briljant!
polder 2 Oktober 2016
wie pakt het op bij agrifirm
dutch farming 7 Oktober 2016
Hoort niet bij de core business van onze coop. wij behoren alleen aan onze veehouders te denken en de rest is bijzaak zoals plant en welkoop en uienmarkt.com en agrovision
U kunt niet meer reageren.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden