Column Pierre Berntsen

Digitale landbouw is een sterk verhaal

16 Februari 2016 - Pierre Berntsen

De Nederlandse agrarische sector is sterk exportgericht. Ze staat met één been in de binnenlandse markt en één in de buitenlandse markt. Dat levert soms dilemma’s op.

De opvattingen van burgers in Nederland verschillen van die in China of in Oost-Europa. De groeiende vraag naar voedsel dwingt de wereld om de productiviteit te verhogen. En dat terwijl bij de Nederlandse burger soms juist weerstand bestaat tegen productiviteitsdrang. Nieuwe technieken bieden echter ook kansen om aan de burger te vertellen hoe zorgvuldig een plant op maat wordt bemest, hoe de melkveehouder weet dat die ene koe iets meer eiwit nodig heeft dan de ander en hoe de teler zijn tomaten gericht laat beschermen door sluipwespen.

De landbouw staat voor een uitdaging en dat biedt kansen voor ondernemers en de agribusiness

De wereldwijd groeiende vraag naar voedsel is geen nieuw gegeven. De landbouw staat voor een uitdaging en dat biedt kansen. Bijvoorbeeld voor vakbekwame agrarische ondernemers en voor bedrijven die diensten of producten leveren die de productiviteit of efficiency verbeteren. Producenten van landbouwmachines, dier- en plantgenetica, (kern)voeders, stalinrichters en kassenbouwers zijn traditioneel sterk op dit gebied en internationaal vaak goed gepositioneerd.

Ruwe becijferingen geven aan dat toename van de productiviteit met twee procent mondiaal 15 tot 20 miljard euro extra opbrengsten genereert. Door precisietechnologie kunnen bovendien de kosten van input met 5 tot 10 miljard euro worden verlaagd. De toegenomen investeringen van onder andere venture capital-bedrijven in technische agri ondernemingen de afgelopen jaren zijn dan ook geen toeval.

Bij innovaties zijn steeds vaker bedrijven betrokken die traditioneel niet in de landbouw actief waren. Samenwerking tussen hightech- of IT bedrijven en landbouwkundige bedrijven levert interessante combinaties op. Specialistische kennis van sensoring, robotica, IT, app’s en datamanagement leveren een schat aan mogelijkheden voor individuele bedrijven en voor afzetketens. Maar ook in de landbouw zien we interessante ‘cross-overs’.

Maar ook in de landbouw zien we interessante ‘cross-overs’

Recent nam voeding- en grondstoffen bedrijf Cargill softwareontwikkelaar Format International over. En producent van melksystemen DeLaval nam de leverancier van managementinformatie Uniform Agri over. Data analyse en integrale management ondersteuning staat nog in de kinderschoenen. Interessant is wie eigenaar is van welke data en wie bereid is data - bijvoorbeeld ‘open scourced’ - te delen.

De mogelijkheden van nieuwe technologie beperken zich niet tot het domein van productiviteit en ketenoptimalisatie. Ook op het gebied van kwaliteit, de oorsprong van producten en informatie over productieproces zijn er veel mogelijkheden. Dit biedt transparantie en versterkt het vertrouwen in het eindproduct. En biedt daarmee naar mijn mening ook kansen voor een sterk verhaal.

We gaan van volvelds spuiten en bemesten naar aandacht voor weerbaarheid en individuele planten. En van groepsbehandelingen naar preventie en het individuele dier. Niet langer alleen door mensenogen en mensenhanden, maar ondersteund door zorgvuldige precisietechniek. De juiste behandeling of de juiste dosering op het juiste moment, geen druppel te veel en 100 procent gegarandeerd. Transparant, zorgvuldig en professioneel. Dat lijkt me een ijzersterk verhaal in tijden van verspilling en wantrouwen.

Pierre Berntsen

Pierre Berntsen is directeur Agrarische Bedrijven bij ABN Amro. Door zijn werkzaamheden heeft hij veel ervaring met het vertalen van sectorontwikkelingen naar bedrijfsontwikkeling in de agrarische sector en agribusiness.

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden