De donderdag van Potato Europe heeft maar 1 thema: nat. Het terrein werd in de dagen voorafgaand aan de beurs al omgetoverd tot een gigantische modderboel. Forse neerslag op de enige openingsdag maakte dat nog erger.
Woensdag werd al besloten alleen zelfrijdende rooimachines toe te staan. Met de omstandigheden konden zij zich wel onderscheiden. Daar is een natte editie weer wel goed voor.
De getrokken machines stonden werkeloos op het losterrein opgesteld. Naast het bekende groen en rood was onder andere Ropa aanwezig.
In de ochtenduren was het prachtig weer. Dat de beurs al om 8 uur zijn deuren opende, was daardoor een klein voordeel. Lang niet iedere standhouder leek daar van op de hoogte. Het opbouwen ging door terwijl de bezoekers al rondliepen.
De Platinum editie van de Varitron 470 is op details verbeterd. De bediening is flink vernieuwd, de loofklapper heeft een verspreider gekregen en het voorwiel kan uitschuiven. Zo past er een breder wiel onder, wat sporen verminderd.
Dewulf had als primeur hun geheel nieuwe Torro bunkerrooier in verstek. Een rijdend lossen bunker volgt in 2018. Het Inclino Master systeem houdt de rooibek continue parallel aan het veld terwijl de rooier horizontaal wordt gehouden. Dit is gepatenteerd en wordt op Agritechnica getoond.
De doorvalmat is gebogen gemonteerd. Dat beperkt de valhoogte. De reinigt gaat standaard met 2 vlakke egelbanden met 3 en 2 afdrijfrollen. De rollen op de 2e band kunnen door een noppenband met 3 rijen rubber vingers worden vervangen.
De rooibek is met een snelsluiting (links) en vanghaak (rechtsboven) gemonteerd. Binnen enkele minuten wissel je hem voor een uienbek. Een 1.65m bek is optie, de schijven beveiligd met een veer. De graafmat kan hydraulisch worden aangedreven.
Ploeger toont zijn nieuwe rooier pas in Hannover. De opvallend gele AR-4BX leverde prima werk in de nattigheid en bevestigde de reputatie van het merk uit Roosendaal.
De Innovator aardappelen werden gerooid voor de bewaring. Ook daar was veel kritiek op te horen, omdat bij het minste beetje regen de rooiers stil moesten. Kippers stonden uiteindelijk met een volle vracht in de regen omdat het logistiek stokte.
4 jaar terug was het lossen een probleem. De rooidemo werd afgelast, met veel kritiek tot gevolg. Ondanks evaluaties lijkt er weinig te zijn veranderd. De enkele rijplaten en het verharde terrein hielpen weinig. Lossen in de stortbak was een gevecht.
Meer aandacht voor alternatieve losmethodes zoals overlaadwagens. De Belgische Fliegl-importeur Ludo Pauwels ontwikkelde de Pom-Over een aantal jaren terug. Voor af land levering is de Belgische markt groot.
Vreemde eend in de bijt was Scotts uit Schotland. Het toonde een wagenrooier en voorraadrooier. In het Verenigd Koninkrijk is en blijft de wagenrooier heer en meester.
Mechanisatiebedrijf en fabrikant Veenma uit Dokkum gebruikte een oude Krakei rooier om een speciale kistenrooier te bouwen voor pootgoedstammen. Die is achter voorzien van een hefsysteem voor de kisten.
Grimme laadde de aardappelen over met hun Clean Loader overlaadstation. De eerste machines zijn inmiddels verkocht. Deze aan een aardappelteler in de Noordoostpolder.
Dewulf was de enige fabrikant die met een 2 rijïge rooimachine het veld in kwam. De RF3060 heeft het Flexyclean systeem waarbij je een bypass over de axiaalrollenset kunt schuiven. Dit was in Emmeloord niet vereist.
Rond half 11 kwam de eerste bui over. Vroeger dan werd voorspeld. Het kleine beetje houtsnippers mocht niet baten. Tijdens het opbouwen was het terrein reeds finaal kapot gereden. Standhouders die buiten hun waar hadden opgesteld waren dan ook woest. Aan de geschiktheid van Emmeloord als locatie wordt sterk getwijfeld.
Vlaming uit Zwaagdijk-Oost is de kersverse importeur van het Engelse spuitenmerk Landquip. Op de beurs was een gedragen uitvoering te zien maar er zijn ook getrokken modellen en zelfrijders die het aan gaat bieden.

Potato Europe 2017

Strijd tegen de elementen in Emmeloord

15 September 2017 - Redactie Boerenbusiness - 1 reactie

De Nederlandse editie van Potato Europe gaat de boeken in als een water- en blubberfestijn. De donderdag startte mooi, maar al snel gooiden forse regenbuien roet in het eten. Het weer kan de beursorganisatie niet sturen, maar desondanks is de kritiek niet mals.

Toen de hemelsluizen omstreeks 10:30 uur openden, hadden bezoekers op het buitenterrein weinig te zoeken. De begaanbaarheid werd louter slechter, een enorme strop voor de bedrijven. Sommigen zijn dan ook woedend op de organisatie.

Voorafgaand aan de Agritechnica houden veel fabrikanten, zeker de internationale spelers, hun kruit droog. Grimme toonde geen enkel nieuw product. Dat maakt van Potato Europe louter een netwerkbeurs. In de grote tent was het gezellig druk, maar niet overdreven. Bij buien stonden de tentjes buiten ramvol.

Klik op de pijltjes rechtsboven om de foto's groot weer te geven.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van deze fotoreportage? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
Ivo 15 September 2017
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl//artikel/10875897/strijd-tegen-de-elementen-in-emmeloord][/url]
Tegen zoveel regen is het lastig wapenen, maar de organisatie heeft heel wat steken laten vallen in mijn ogen. Knullige voorbereiding en slechte anticipatie heeft veel zaken erger gemaakt. Het terrein was al kapot gereden door de verreikers o.i.d. om het materiaal te plaatsen. Waterafvoer was niet over nagedacht, niet voorbereid en niet verzorgt. De afspraken over de te rooien aardappelen voor bewaring begrijp ik niet, indeling terrein onhandig, eerder veel meer verharding was nodig, heel wat mensen zien prutsen in de modder. Pendelbussen inzet triest na afloop van de beurs, te goedkoop, busbedrijf zette zelf al meer bussen in dan gevraagd. Toch nog 45 min staan wachten in de miezer en kou. Begrijpelijk dat standhouders zich roeren, dit vertoon is de kosten niet waard. Persbericht met 10.000 bezoekers lag vooraf al klaar, ik twijfel of die gekomen zijn. Dankzij de contacten met andere bezoekers en standhouders die het beste ervan gemaakt hebben was het nog een beetje de moeite om 280 km te reizen, maar dit was een trieste vertoning, een organisatie als DLG onwaardig.
U kunt niet meer reageren.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden