Uiteraard hield de huidige marktomstandigheden de bezoekers bezig. Hoge vrije marktprijzen maar nog veel niet afgewikkelde contracten en onzekerheid over seizoen 2017. Contracttelers vergeten 2016 graag snel. Wie vrije aardappelen te verkopen heeft kan wellicht meer dan alleen maar dromen van al het glimmende nieuwe ijzer op de beurs. Tekst & Fotos: Niels van der Boom
Grimme toonde haar overlaadstation al tijdens de eigen opendagen in Damme, eind november. Daarmee stapt de fabrikant nu ook in in een niche markt. Het bedrijf ontwikkelde ook een overlaadwagen voor aardappelen maar die stond niet in Kortrijk.
Grimme maakt gebruik van zoveel mogelijk bestaande componenten voor de machine. Een standaard stortbak en losband. De fabrikant claimt een maximale capaciteit van 300 ton per uur.
Het is sinds dit jaar even wennen op de stand van Ploeger. De gigantische AR-4BX bunkerrooier nam alle plek in. Met zijn felgele kleur een echte publiekstrekker. Van de op handen zijnde trike werd alleen een tekening getoond.
Ropa is (nog) de grote onbekende in aardappelland. Het liet alleen de twee rijïge Keiler 2 verstekrooier zien.
Vlaanderen, Wallonië en Noord-Frankrijk kennen genoeg kleine lokale bedrijven die gespecialiseerd zijn in aardappelmechanisatie. Voor een Nederlander vaak onbekende namen in stortbakken, transportbanden en kistenvullers.
De PAP 490 bunkerrooier van het Franse Pouchain gaf wat extra kleur aan de bekende rode, groene en gele zelfrijders. Het bedrijf specialiseert zich in oogstmachines voor witlofpennen maar bouwt ook een aantal aardappelrooiers. Voorheen bouwde het alleen vier rijïge wagenrooiers. De 410 pk Deutz motor ligt boven de achteras. De bunker meet 12 kuub.
Het Belgische bedrijf Ludo Pauwels bouwt al een aantal jaren de Pom-Over overlaadwagen voor aardappelen, op basis van een Fliegl afschuifwagen. De Pom-Over Plus is daar een doorontwikkeling op. Deze reinigt met een bed van vijf rijen reinigingssterren.
Een andere Belgische fabrikant, Deroo, lost zijwaarts waardoor het zicht voor de chauffeur stukken beter is. De Pom-Over bedien je dan ook buitenaf. De Deroo overlaadwagen heeft geen reinigingsunit. Een dikke bodemketting trekt het product naar voren. Tussen de bak en dwarsband zit een klep.
Het Franse Downs toonde een opmerkelijke machine: De Geo DTX18. Aan de voorzijde zit een dissel maar eigenlijk is het een stortbak. De afvoer reikt tot 10m ver en is 1.20m breed.
Veel bezoekers hadden hun twijfels over het ontwerp van de stortbak. Daar past 18 ton product in maar, het moet mooi droog zijn om goed te kunnen rollen. Een trekker van 140 pk is nodig om het hele spul aan te drijven.
Dewulf-Miedema toonde op haar MC duobanden een nieuwe optie: Weight-Control. Een weegcel die de hoeveelheid product registreert. Op kistenvullers is dat al mogelijk maar nu dus ook in bulk.

Fotoreportage

Overladen in de spotlights op Interpom

28 November 2016 - Niels van der Boom

De gehele Belgische aardappelsector, samen met veel Nederlandse collega's, trok 27, 28 en 29 november naar de Interpom Primeurs beurs in Kortrijk. Toch was onder de bezoekers wel een andere ondertoon te bemerken. Dat deert machinefabrikanten niet.

Net als bij bijvoorbeeld graan en suikerbieten staat ook het overladen van aardappelen tussen veld en weg in de picture. Steeds meer fabrikanten komen met creatieve oplossingen daarvoor.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van deze fotoreportage? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden