Er zijn veel partijen in de grondbranche actief die het belang van hun klanten ondermijnen. Daarmee laten zij het na om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Dat stelt Grondontwikkeling Nederland die vindt dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) hier harder tegen moet optreden.
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt dat in veel reclames voor financiële producten sterk de indruk wordt gewekt dat het gaat om een alternatief voor een spaarrekening of -deposito. Hierdoor kunnen consumenten op het verkeerde been worden gezet. In dat geval is er sprake van misleiding, meent de financiële toezichthouder. Reclame-uitingen dienen correct, duidelijk en niet misleidend zijn. Grondontwikkeling Nederland sluit zich hierbij aan, maar wil zich tegelijkertijd sterk distantiëren van de vergelijking met spaarproducten. Shandar Kooij, directeur Grondontwikkeling Nederland: ‘Wij bieden geen alternatief voor spaarproducten, ons product is zowel qua rendement als risico niet met een spaarrekening- of deposito te vergelijken.’
De grondaanbieder is van mening dat investeren in grond een aantrekkelijk onderdeel kan zijn van een evenwichtig vermogensplan. ‘De wenselijke grootte van de investering is per situatie verschillend en afhankelijk van verschillende factoren zoals financiële ruimte, gewenste looptijd en risicospreiding’, aldus Kooij. Daarbij ziet hij voor zijn onderneming een zorgplicht naar de klanten toe weggelegd. ‘Wanneer iemand wil investeren, maar onvoldoende financiële ruimte heeft, het leeuwendeel van zijn vermogen voor langere tijd vast heeft staan of zelfs moet lenen om te kunnen investeren, dan verkopen wij de grond niet. Niemand is gebaat bij een dergelijke manier van zakendoen.’
Kooij vindt het dan ook verontrustend dat nog altijd veel bedrijven alleen oog lijken te hebben voor hun eigen portemonnee en het nalaten om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Ook wordt er vaak alleen naar de korte termijn gekeken. ‘Veel grondpartijen bieden grond aan met op het eerste gezicht veel potentie, die bij nader onderzoek geen enkele toekomst blijkt te hebben. Wat ons betreft zou het niet verkeerd zijn om de bezem door de branche te halen.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/grond/artikel/10827899/Haal-de-bezem-door-grondbranche]Haal de bezem door grondbranche[/url]