Vijf banken die investeren in langeafstandstransporten van vee letten onvoldoende op het dierenwelzijn. Dit stelt de Eerlijke Bankenwijzer. Volgens de Stichting Kwaliteitssysteem Dierenlogistiek is het transport in Nederland goed op orde.
Het onderzoek, dat een initiatief is van Oxfam Novib, FNV, Amnesty International, Milieudefensie, Dierenbescherming en IKV Pax Christi stellen dat banken die investeren in veetransport van meer dan 500 kilometer over de weg en transporten over zee vanuit Australië, ‘schokkend’ weinig aandacht hebben voor het dierenwelzijn. Vijf banken krijgen het laagst mogelijke rapportcijfer van de onderzoekers.
In de Eerlijke Bankenwijzer komt wel naar voren dat drie banken die veetransporteurs financieren, ING, ABN Amro en Rabobank, de Europese wet- en regelgeving naleven. Dit is, volgens de onderzoekers, onvoldoende om het welzijn van dieren te garanderen omdat vee internationaal wordt getransporteerd. De banken die namens klanten beleggen in bedrijven die betrokken zijn bij veetransport, ING, Aegon en SNS Reaal, moeten de bedrijven beter screenen om eventuele problemen aan het licht te brengen.
Erik de Jonge, woordvoerder van de Stichting Kwaliteitssysteem Dierenlogistiek, ontkent niet dat er incidenten voorkomen. ‘Als de regels die worden gesteld worden nageleefd, dan moet dat volstaan. Incidenten komen natuurlijk voor, maar het blijft echter op het niveau van incidenten. Ik denk niet dat er stelselmatig iets mis is. Bovendien wordt vooral duurder fokvee over zee getransporteerd en het onderzoek richt zich op langeafstandstransporten. Volgens mij is het in Nederland goed op orde.’
Of het onderzoek gevolgen gaat hebben voor de transportsector, hangt volgens De Jonge vooral van de banken af. ‘Incidenten krijgen veel aandacht en de discussie over veetransport speelt al jaren. Er zijn nogal wat haken en ogen aan de vraag of banken aan de normen voldoen. Aan de andere kant is het een maatschappelijke verantwoordelijkheid en kunnen investeerders bepaalde eisen stellen. Het is de vraag of banken zelf strengere eisen gaan stellen.’
De vijf banken verklaren nauw te letten op het naleven van de wet- en regelgeving door de transporteurs. In een reactie aan NU.nl laat de ABN Amro weten dat het voor een bank nauwelijks mogelijk is om extra afspraken te maken bovenop bestaande wetgeving in een internationale en complexe sector als deze. De Rabobank zegt niet onnodig lange transporten te stimuleren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.