Met het opengaan van de deuren in Indonesië heeft Fonterra weer een nieuwe stap gezet om zijn marktaandeel uit te breiden. De grootste zuivelaar van Nieuw-Zeeland wil ook de export richting dat land gaan verdubbelen. Ondertussen worstelt het bedrijf met zijn onderdeel in Australië. Een probleem is bijvoorbeeld de te hoge melkprijs die melkveehouders krijgen.
Door de mindere vraag naar zuivel vanuit China neemt voor Fonterra de noodzaak om alternatieve afzet te zoeken toe. Dinsdag opende het bedrijf dan ook een nieuw kantoor in Indonesië. Een land wat ook een belangrijke afnemer is van Europees product. De kiwi's hopen met het nieuwe kantoor de export te verdubbelen.
Het staat in schril contrast met de problemen in Australië. Daar worden 500 mensen, of 3,3 procent van het personeelbestand, ontslagen. De Fonterra topman Theo Spierings maakt duidelijk meer verkoopmedewerkers en medewerkers die melk kunnen verwerken nodig te hebben en minder mensen in ondersteunende functies. Uiteindelijk moet dit voor verdere groei gaan zorgen.
Het kan niet voorkomen dat ook Fonterra meer voor de melk betaalt dan de melk feitelijk oplevert. 'Australische melkveehouders krijgen te veel betaald voor de melk.' Het gaat dan om een melkprijs van 5,60 Australische dollar of 25,54 euro per 100 kg melk. De melkprijs in Nieuw-Zeeland ligt bijna 2 dollar lager.
'We kunnen geen geld betalen dat niet verdiend is.' Toch betaalt ook Fonterra onder druk van prijzen neergezet door andere zuivelaars nu, naar eigen zeggen, te veel voor de melk. Iets wat mede tot stand gekomen is door de prijszetting van Murray Gouldburn. Die opende in juni het melkjaar met een prijs van 5,60 Australische dollar. Daar hebben ze belang bij een zo hoog mogelijke melkprijs door de connectie met het dividend, aldus Fonterra.
Gezien ongeveer 40 tot 50 procent van de Australische melk over de grens afgezet wordt is het volgens Spierings niet zo lastig om een marktconforme prijs te berekenen. Er is echter nog geen signaal naar buiten gekomen dat melkverwerkers in Australië zich hierin kunnen vinden. Tot zolang profiteren de Australische melkers van een melkprijs flink hoger dan die van hun buren de kiwi's, maar worstelt Fonterra met de uitdaging het Australische onderdeel winstgevend te houden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.