DCA Melk Pro Inside

Zuivelmarkt richt zijn ogen op melkreus India

13 Oktober 2015 - Redactie Boerenbusiness

Rusland heeft zijn grens gesloten voor praktisch alle zuivelproducten uit het westen. De zoektocht naar een waardige opvolger is daarmee begonnen. Opmerkelijk genoeg duikt in dit verhaal steeds vaker India op. De grootste zuivelproducent ter wereld kent namelijk een groeiende vraag naar zuivel en weet daarmee de aandacht op zich te vestigen. Een analyse van DCA Melk over de situatie in India.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Ondanks de omvang van de sector in India komt er betrekkelijk weinig nieuws uit deze hoek. Dit is niet vreemd want het land is berucht vanwege zijn marktbeschermende maatregelen. De Russen willen maar wat graag zaken doen met India, maar in dit land geldt eerst de eigen producent en de eigen consument en dan de rest. Zo wil het land voorkomen dat de melkprijs te laag wordt en melkveehouders uit de sector stappen, maar moet het product ook betaalbaar blijven voor de consument. 

Met name dit laatste blijkt een grote uitdaging nu de vraag naar zuivel begint toe te nemen. Dit door een groeiende middenklasse die meer geld kan uitgeven aan voedsel, maar ook door een grotere stroom toeristen die de vraag naar andere producten aanjagen.     

15

procent

groeit kaasproductie per jaar 

Dat het hier over een serieuze zuivelmarkt gaat blijkt uit het rapport van het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken. 'Cheese demand rising- New Market Opportunities', waarin ze reppen van een kaasproductie welke met 15 procent per jaar toeneemt om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen. Jongeren en een groeiende middenklasse in steden jagen die vraag aan. 

Kaas is doorgaans het laatste product waar consumenten interesse in krijgen vanwege de specifieke smaak. De Chinezen bevinden zich nog lang niet in deze fase, en zijn pas net begonnen met wennen aan opvolgers van drinkmelk. In India kennen ze echter een hele sterke zuivelcultuur en zijn ghee en paneer helemaal ingeburgerd. 

Toch becijferde Euromonitor dat in 2014 nog 79,7 procent van de melk in de retail richting vloeibaar product ging. Het aandeel kaas groeide van 1,82 procent in 2010 naar 2,4 procent in 2014. Na verse melk gaat de meeste melk met een aandeel van 9,2 procent naar yoghurt en zure melkproducten. Tegen de achtergrond van de Indiase keuken was dat te verwachten.     

Nu zijn cheddar, mozzarella, Gouda en Edam begonnen met een opmars. Dit gebeurt via de snelle hap in de vorm van hamburgers en pizza's. Ook wordt bij innovaties gekeken naar mogelijkheden om het makkelijker te maken in de keuken. Gemiddeld ligt de kaasconsumptie op een geschatte 200 gram per jaar, tot 700 gram in de meer verstedelijkte gebieden. Wereldwijd ligt het gemiddelde op 7 kilogram per jaar.    

Begin juni bracht Nederland nog in de vorm van een handelsmissie een bezoek aan India. Het onderschrijft de potentie die het land bezit. Toch is het nog zoeken naar kansen. Zo mag bijvoorbeeld kaas gemaakt met behulp van dierlijk stremsel niet de grens over. Ook wil het land voorkomen dat de eigen veehouders moeten concurreren met goedkopere melk van over de grens. Een lastige puzzel. Toch staat vast dat India met zijn zuivelcultuur goede kansen schept voor de afzet van zuivel.    

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden