Over 2015 stapten weer meer melkveehouders die leveren aan FrieslandCampina over op weidegang. Het streven is om daar de komende 4 jaar nog 400 bedrijven aan toe te voegen. De weidemelk kwam met name ten goede aan weidemelkkaas.
Voor het eerst sinds de jaren '90 kan FrieslandCampina weer een stijging melden van het aantal melkveebedrijven wat weer weidegang ging toepassen. Een plus van 100 bedrijven, wat het totaal laat uitkomen op 9.829 stuks. Net geen 78 procent van de 12.618 melkveebedrijven die leveren aan FrieslandCampina.
De komende vier jaar hoopt de grootste zuivelaar van Nederland nog eens 400 bedrijven zo ver te krijgen dat ze weer overstappen op weidegang. Het bedrijf geeft aan hiervoor bedrijven te gaan benaderen die de laatste drie jaar gestopt zijn met weidegang. 'Deze melkveehouders kunnen gebruik maken van het landelijke begeleidingstraject voor zogenoemde 'Nieuwe Weiders'.
De extra melk komt met name ten goede aan weidemelkkaas. Daarvan komt dit jaar meer in de schappen te liggen. Dit wordt nog eens ondersteund door de introductie van Campina-kaas van weidemelk. 'Ook Milner en Noord-Hollandse Gouda met het rode zegel zijn gemaakt met weidemelk.' Positief is het ook dat een aantal retailers voor het huismerk weidemelkkaas gaat gebruiken en vanaf april wordt Valess ook van weidemelk gemaakt.
Daarmee is weidemelk bezig met een sterke opmars in het retailschap. In Nederland is iets weidemelk als de melkkoeien minimaal 120 dagen per jaar, minimaal 6 uur per dag buiten lopen. FrieslandCampina geeft daar een premie van een euro voor. Onder deelweidegang wordt verstaan dat een kwart van de koeien op het bedrijf minimaal 120 dagen per jaar in de wei loopt.
In het buitenland wordt met interesse gekeken naar de ontwikkelingen in de 'meadow milk'. Zo is het bijvoorbeeld ook in Amerika in opkomst als tegenhanger voor de melk gegeven door koeien die luzerne gevoerd krijgen. In Engeland is het met name een biologisch segment.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10869238/FrieslandCampina-ziet-meer-koeien-de-wei-in-gaan]FrieslandCampina ziet meer koeien de wei in gaan[/url]