En afzetkansen groeien

Zuivelconsumptie neemt wereldwijd verder toe

18 Oktober 2016 - Herma van den Pol

De prognoses voor de Europese zuivelconsumptie waren de laatste jaren alles behalve rooskleurig, maar er gloort hoop. Zo houdt de International Dairy Federation (IDF) rekening met een trend die uit Amerika komt overwaaien. Tegelijk nam de wereldwijde zuivelconsumptie over 2015 verder toe. Maar dan is er ook nog de beweging rondom lactose-intolerantie. Dit en meer in een uitgebreide analyse.

Meer mensen en hogere consumptie

De wereldbevolking kon over 2015 een verdere groei opschrijven, maar ook de gemiddelde consumptie per hoofd van de bevolking nam toe. Zo werd er in 2014 nog gemiddeld 110,6 kg zuivel geconsumeerd, maar groeide dit volume in 2015 door naar 111,3 kg, zo becijferde het IDF. Een plus van 0,6 procent. Het klinkt niet veel, maar wanneer het afgezet wordt tegen een geschatte bevolking van 7,3 miljard mensen scheelt het een behoorlijke slok op een borrel. 

Met 2 procent groeide de wereldwijde productie van melk door alle diersoorten echter sneller. Die kwam over 2015 uit op 818 miljoen ton. Ruim 82 procent van de melkproductie staat op naam van melkkoeien. Fors minder melk wordt er geproduceerd met buffels, maar die staan wel op een tweede plaats.

Om meer inzicht te krijgen in de perspectieven voor melk heeft het IDF er dit jaar voor gekozen om ook te kijken naar de trends onder consumenten. Het levert een aantal inzichten op waarin kansen liggen voor Europese melkveehouders en verwerkers. 

Er zijn hele goede kansen, maar eerst de bedreigingen. Die komen vanuit de hoek van lactose-intolerantie en diëten die zuivel als iets slechts zien. Ook blijken bij jongeren producten van soja en amandelen in de smaak te vallen onder invloed van goede marketing. De vraag is hier of je het melk mag noemen. Het IDF ziet hier mogelijkheden om met wetenschappelijke onderbouwing zaken te weerleggen, maar het neemt niet weg dat er in sommige regio's een anti-zuivelbeweging gezien wordt. Dit speelt in delen van de Europese Unie, Noord-Amerika, Australië, Noord-Afrika, Japan en Indonesië.   

China doet aanval op Russische vraag naar kaas

Het goede nieuws is dat vooral producten op basis van melkvet groei laten zien en dat die groei gaat aanhouden. Noem bijvoorbeeld China. Een land wat grofweg tien jaar geleden nog geen kaas kende, maar nu de potentie bezig om over verscheidene jaren de Russische vraag naar kaas te benaderen. Iets wat mede te danken is aan de twee pizzahutten en een Mc Donalds die er per dag opengaan. Een andere trend in China is de rappe opkomst van bakkerijen. Het zijn er al meer dan 18.000 en er gaan nog steeds nieuwe open. Het jaagt de vraag naar room en boter aan.  

Niet allen China kleurt donkergroen, wat staat voor een vraagtoename van meer dan 10 procent, ook Canada, Noord-Afrika en Engeland schetsen een dergelijke prognose. Dan zijn er nog India, Argentinië, Chili, Australië, Nieuw-Zeeland, de VS, Centraal-Amerika, Frankrijk, IJsland, Zweden en Noorwegen die vraagtoenames van 1 tot 10 procent laten zien. Niet alle landen hebben meegedaan aan het onderzoek van het IDF, waardoor er wellicht nog meer potentiele vraag bestaat. Het staat haaks op de anti-zuivelbeweging en geeft aan dat deze nog niet groot genoeg om is te resulteren in minder consumptie. 

Spelbrekers zijn daarentegen Nederland en Duitsland waar 1 tot 5 procent minder vraag verwacht wordt. Maar ook hier zijn kansen, want na de opmars van roomboter ziet het IDF een andere trend uit de VS overwaaien. Namelijk een toegenomen belangstelling naar kaas en dan met name het hogere segment. Met uitzondering van Spanje laat de afzet van kaas een stijging zien tot 2015 en is er ruimte voor verdere groei. In mindere mate heeft ook de afzet van yoghurt dankzij nieuwe innovaties en een goede inpassing in voedingsschema's een stijging laten zien.

De afzet van kaas kreeg een harde klap verwerken toen een groot deel van de Russische vraag verdween. Dit doordat ze niet alleen de grens sloten voor product uit de EU, maar deze ook niet vervangen hebben met product uit andere regio's. Langzaam herstelt de markt zich en treedt er een nieuwe balans op. 

De verwachting is dan ook dat er wereldwijd tot 2021 3,2 miljoen ton extra aan zuivelgrondstoffen geproduceerde gaat worden. Daarvan bestaat 70 procent uit kaas, die voor 85 procent lokaal geconsumeerd gaat worden. Onder meer in Europa. Uiteindelijk biedt lokale consumptie een steviger basis voor de melkprijs dan afhankelijk zijn van vraag uit derde landen.  

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Herma van den Pol

Herma van den Pol werkt sinds 2011 bij Boerenbusiness en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot marktexpert Melk & Voer. Daarnaast is zij wekelijks te zien in de marktflits over de zuivelmarkt.
Regenradar
Powered by Agroweer

Analyse Zuivelbusiness

Botermarkt vertoont zich zwakker dan roommarkt

Analyse Zuivelbusiness

Waarom de ECB zich kan vastklampen aan boterprijs

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden