Voorstel: communicatiehuis

Melkveehouders stellen strategie LTO samen

16 November 2017 - Herma van den Pol - 1 reactie

LTO Melkveehouderij heeft voor het eerst de leden melkveehouders een basis laten maken voor een nieuwe strategische agenda. In 177 dagen werd deze door 24 leden samengesteld. Kringlopen sluiten, de diversiteit van de sector benutten en de klimaatdoelen behalen, zijn de belangrijkste boodschappen. Ook ligt er een voorstel voor een communicatiehuis.

Sinds de afschaffing van het melkquotum kreeg de melkveehouderij met de ene na de andere ingreep te maken; met het doel om de derogatie veilig te stellen. Het betekende voor belangenbehartiger LTO dat alle zeilen bijgezet moesten worden en nog steeds is niet alles in kannen en kruiken.

Wat wil en heeft de sector nodig?

Nieuwe strategische agenda
Toch begint er ondertussen zicht te komen op een rustiger tijdperk. Daarmee komt er ook meer ruimte om na te denken over een nieuwe strategische agenda. LTO Melkveehouderij besloot om daarvoor een beroep te doen op de inbreng van de leden. De afgelopen 117 dagen onderzochten 24 melkveehouders wat de sector wil en wat zij nodig heeft, maar ook keken zij naar de behoeften van de leden van LTO.

Hiermee wordt opnieuw een stap gezet om de grote verschillen binnen de sector, welke de laatste 2 jaar uitvergroot zijn, te overbruggen. Zo is 1 van de doelen het sluiten van de kringloop, waarbij de sector positief gebruikmaakt van de kracht van haar diversiteit. Daarbij wil de melkveehouderij ook van meerwaarde zijn voor de samenleving, een gezonde bodem creëren en de doelden voor het klimaatbeleid halen. De rol van LTO is om dit onder de aandacht en onder het publiek te brengen. Zij moet daarnaast de communicatie naar buiten doen.

Sterke band met de leden
Een andere taak voor LTO is om een sterke band op te bouwen. "LTO moet staan voor onze toekomst", aldus de leden. Daarnaast vragen zij aan LTO om een onderzoek te faciliteren en kennis te bundelen. Hierbij wordt het voorstel gedaan voor een communicatiehuis.

De komende weken gaat LTO, onder leiding van Wil Meulenbroeks, het land door om gesprekken te voeren met de leden. In het voorjaar van 2018 hoopt zij de agenda klaar te hebben. 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Herma van den Pol

Herma van den Pol werkt sinds 2011 bij Boerenbusiness en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot marktexpert Melk & Voer. Daarnaast is zij wekelijks te zien in de marktflits over de zuivelmarkt.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
peter 16 November 2017
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10876584/melkveehouders-stellen-strategie-lto-samen][/url]
Heel mooi stripboekje gemaakt van het ledengeld, waarin ze nog eens haar fijn de kringloop toe juichen hetgeen RFC de boeren nu al verplicht!!!! oftewel wil je nog mee blijven doen ,dan kun je nog meer VERPLICHTINGEN verwachten.

OFTEWEL OUD NIEUWS SAMENGEVAT!!!!!
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden