Duurzame melkstroom

A-ware sluit overeenkomst met Albert Heijn

11 December 2017 - Esther de Snoo - 13 reacties

Kaasmaker Royal A-ware heeft een overeenkomst gesloten met Albert Heijn, om het zuivelhuismerk van de retailer zodoende duurzamer te maken. Hiervoor wordt een apart programma opgezet. Melkveehouders kunnen zich vanaf vandaag, maandag 11 december, aanmelden. 

A-ware wil een aparte melkstroom opzetten om kaas en andere zuivelproducten voor Albert Heijn van te verwerken. De herkomst van de producten wordt transparanter en de productiewijze duurzamer. Hierbij staat de koe, de bodem en de boer centraal.

Melkveehouders die meedoen aan het programma ontvangen een premie bovenop de melkprijs van A-ware. Het programma wordt in de periode van 2018 tot 2020 stapsgewijs ingevoerd.

Alle melkkoeien en jongvee moeten geweid worden

Vergaande weidegang
De zuivelproducten die A-ware wil maken, worden gebaseerd op vergaande weidegang. Daarin gaat A-ware verder dan momenteel het geval is. Afgesproken is dat binnen dit programma alle melkkoeien en jongvee geweid worden. In het winterseizoen, wanneer de koeien op stal staan, moeten deze beschikken over een eet- en ligplek en meer ruimte. Het voer zal ook tijdens de wintermaanden voor tenminste 80% bestaan uit (geconserveerd) gras. 

Grondgebonden
A-ware wil met deze stap laten zien verantwoordelijkheid te nemen voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. Het grondgebonden karakter van de melkveehouderij staat daarbij centraal. Voer dient zo veel mogelijk uit de regio te worden gehaald, om overmatig CO2-uitstoot te voorkomen.

Het gebruik van 100% kruidenrijk grasland is nodig om de biodiversiteit te bevorderen en weidevogels aan te trekken. Boeren die mee doen aan dit programma mogen de grond niet meer ploegen. Dit om emissie vanuit de bodem te voorkomen. Volgens A-ware moet de melkveehouder meer kennis krijgen van bodembeheer. 

Groene stroom
De melkveehouders die melk leveren binnen dit programma, moeten werken met een zo laag mogelijke CO2-uitstoot. Dit door uitsluitend groene stroom te gebruiken. Kalveren worden op het bedrijf of binnen een straal van 25 kilometer opgefokt.

De afspraken die A-ware gemaakt heeft met Albert Heijn, zijn een opstap naar het verduurzamen van melkstromen binnen het zuivelbedrijf. CEO Jan Anker: "Deze ontwikkeling past in de strategie van A-ware om samen met onze melkveehouders onze melkstromen verder te verduurzamen en deze samen met onze ketenpartners tot meerwaarde te brengen in de markt."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
13 reacties
voor niks melker 11 December 2017
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10876861/a-ware-sluit-overeenkomst-met-albert-heijn][/url]
Gaan zeker een dubbeltje meer vangen ,Ik denk dat we hier als boeren niet aan moeten beginnen.
andre vw 11 December 2017
Albert Heijn heeft weer een punt extra voor Window Dressing.
Worden hun winkels ook met groene stroom/ zonnepanelen van stroom voorzien?
durk 11 December 2017
Het verschil met "industrieel geproduceerde maïsmelk" zal binnen enkele jaren oplopen naar 10 cent per kg melk.

Maar of er onderaan de streep wat extra overblijft is dan natuurlijk de vraag, kijk daarvoor dan mar eens naar alle Beter Leven sterren die in andere veehouderijsectoren niet zorgen voor extra bedrijfswinst.
prima 11 December 2017
Prima zaak!! Verduurzaming komt niet uit de lucht vallen. Extra vergoeding hoort daar uiteraard bij.
ok 11 December 2017
Als je melk wilt produceren die zich niet onderscheidt van de standaard, zul je ook genoegen moeten nemen met een melkprijs die zich niet onderscheidt.
marco 11 December 2017
bij albert hein mogen straks ook alleen nog duurzame consumenten winkelen dus op de fiets niet op vakantie verwarming omlaag en veilige seks anders mag je de ah niet meer binnen
MG 11 December 2017
Als de vos zijn passie preekt: boer pas op je kippen!!!!!!
De marktmacht van de coöperatie breken.
PG 11 December 2017
ze hebben wel een groot verlanglijstje voor die paar centen
kom eerst maar eens met een cent of 5
dan wordt t interesssant
Hendrik 12 December 2017
Alle (anonieme) negatieve reacties leiden echt niet tot het verbeteren van de marktpositie van de Melkveehouders. Kom zelf eens met een goed alternatief om je internationale positie ook toekomstig te borgen. Als je zelf geen plan hebt dan word je onderdeel van een plan van iemand anders. Loop dan niet te klagen en af te geven op anderen die wel naar de consumenten luisteren. Kijk eens hoeveel telefoons Nokia nog maakt. Denk een goed na over je eigen toekomst.
peter 12 December 2017
in Nederland houdt het ook op met boeren de kostprijs overschrijd het verdien model. En andere multinationals waaronder AH beginnen van de koek van het bestaande marktaandeel (melk referentie melkfabrieken) op te eten. Bij veel melk fabrieken zitten helemaal geen echte ondernemers meer in het bestuur!!,want ze houden zich veel teveel bezig met kinderlijke politieke bij zaken, eigen gewin, leden beperken i.p.v marktaandeel in Nederland(west europa) versterken,behouden en niet laten wegkapen door ander multinationals (AH) Jammer voor de Nederlandse melkboeren dat ze het zelf niet in willen zien....
Gradje 12 December 2017
Friesland Campina laat weer een kans kort bij huis liggen .Het bestuur en directie denkt liever aan zichzelf dan aan de leden . De hele top word bijna vervangen met gouden handrukken die de leden kunnen betalen.
Ze verkwanselen liever ons geld in het buitenland dan kunnen ze ook nog reisjes maken over onze rug. Wanneer word er nog eens aan de leden gedacht.
tinus 12 December 2017
jumbo ging voor, aldi volgt wie het verst kan pissen....
J en M 12 December 2017
Voor de eerste club even "leuk" misschien (maar wat is 3 cent, gaat ook geld kosten), maar gaat binnen afzienbare tijd verwateren en de rest "word" verplicht aan te haken. En dan de 3 cent er maar weer af, en weer verder net als met kkm: "anders hadden we minder gebeurd"....
Abonnee
Kjol 13 December 2017
Ik vindt het ook een goed idee wanneer de koeien dagelijks een massage zouden krijgen, evenals een hottub in de wei. Ik heb daar als consument niks voor over trouwens, maar vind het wel zo diervriendelijk.
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Opinie Kasper Walet

Aarde gaat niet ten onder aan klimaatverandering

Interview Jan Anker

Groeiend A-ware houdt deur open, ook over grens

Nieuws Melk

Emlichheim switcht van A-ware naar Vreugdenhil

Opinie Kasper Walet

Energietransitie loopt vast in eigen goede bedoelingen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden