Strategie zijn kracht

Schumacher begint aan uitdaging als CEO

3 Januari 2018 - Herma van den Pol - 1 reactie

Hein Schumacher heeft de rol van Roelof Joosten, topman bij FrieslandCampina, overgenomen. Pas op 22 februari vindt zijn eerste optreden als CEO naar buiten plaats, maar nu al is er veel te doen. Zo is er veel onrust onder melkveehouders, maar ook het door media geschetste banenverlies laat stof opwaaien.

"Een cijferaar met een antenne voor boerenbelangen", zo omschrijft het Financieele Dagblad (FD) de nieuwe CEO van FrieslandCampina. Waar de 59-jarige Joosten meer als een ondernemer wordt omschreven, blijkt de kracht van Schumacher te liggen in strategie. Het FD verwijst hierbij ook naar zijn achtergrond in de politicologie. 

Voorziening van grondstof veiligstellen

Werkte nauw met Joosten samen
Op 22 februari, bij de presentatie van de jaarcijfers, vindt zijn eerste optreden naar buiten plaats. Hij is geen onbekende, want eerder nam hij in zijn functie als financieel directeur (CFO) al plaats naast Joosten. Hij werkte dan ook nauw samen met hem en zij stelden bijvoorbeeld gezamenlijk het nieuwe strategieproject op.

Joosten, die ongeveer 10 jaar werkte aan de uitbreiding van het onderdeel ‘ingrediënts’, kreeg na het vertrek van Cees 't Hart de uitdaging om de coöperatie het quotumvrije tijdperk in te loodsen. De uitdaging bleek groter dan het verzorgen van een goede melkprijs; dit als gevolg van het mestprobleem. Het veiligstellen van de grondstofvoorziening, in de vorm van het behoud van de derogatie, werd het doel van FrieslandCampina.  

Tegelijkertijd werd in 2011 de discussie over weidegang in gang gezet, waarmee de eerste scheuren ontstonden tussen de aandeelhouders (de melkveehouders) en het bestuur van FrieslandCampina. Joosten deed zijn best, maar de scheuren groeiden uit tot een kloof. Melkveehouders kozen liever voor een lagere melkprijs, dan leveren aan een coöperatie waar ze zich niet gehoord voelden.

Ervaring als politicoloog helpt
Zo kan het dat de 46-jarige Schumacher vanaf 1 januari het stokje overneemt. Strategie, consumentengoederen en verandermanagement zijn de 3 eigenschappen waar hij op LinkedIn de meeste waardering voor krijgt. Het FD schat zelfs in dat hij meer aan zijn ervaring als politicoloog gaat hebben, dan aan zijn financiële opleiding. Schumacher’s eigen advies aan jonge bestuurders was dan ook: het is beter om met alternatieven te komen, dan aan te sturen op een keiharde 'nee'. 

Kan hij de liefde van de melkveehouders terugwinnen en daarmee de kloof dichten? Coöperatievoorzitter Frans Keurentjes maakte de uitdaging er met zijn uitspraken over grup- en aanbindstallen en de omgang met leden niet kleiner op. Toch is dit wel degelijk bepalend voor het succes van een coöperatie.

Kan hij de liefde terugwinnen?

Winnen in de markt
Ondertussen kwam woensdag 3 januari naar buiten dat er mogelijk banen gaan verdwijnen bij FrieslandCampina. Het blijkt wat genuanceerder te zijn, dan geschetst. Zo maakte het bedrijf in augustus bekend de structuur te vereenvoudigen, vooral van de centrale organisatie en business groups. Die groepen zijn: Consumer Dairy, Specialised Nutrition, Ingredients en Dairy Essentials. "Op deze manier willen we er zeker van zijn dat we 'winnen in de markt'." Het gaat om 100 medewerkers waarvan de functie verandert of komt te vervallen. Vervalt de functie, dan probeert het management binnen het bedrijf een alternatieve functie te vinden.   

Efficiënter werken
In Bedum en Meppel spelen andere zaken. Daar wordt efficiency gekoppeld aan groei in toegevoegde waarde productie. Dit gebeurt sinds 2015 onder het programma WCOM (World Class Operations Management). Het betekent dat in Bedum over een periode van 3,5 jaar tussen de 20 en 30 arbeidsplaatsen vervallen, waarvan 50% uitzendkracht is.

In Meppel verdwijnen er tussen de 30 en 35 arbeidsplaatsen. Ook hier bestaat de helft uit uitzendkrachten en betreft het een periode van 3,5 jaar. Het is vooral een gevolg van het efficiënter werken. "Maar mocht de afzet groeien, dan kunnen er ook weer arbeidsplaatsen bijkomen", aldus Jan-Willem ter Avest, woordvoerder bij FrieslandCampina. 

De veranderingen binnen de coöperatie gaan door, om zodoende te garanderen dat FrieslandCampina mee kan komen met bedrijven als Nestlé en Danone. Schumacher hielp bij het opstellen van de strategie, maar zal nu vooral eerst voor rust binnen de coöperatie moeten zorgen om de strategie met fluwelen handschoenen verder uit te kunnen rollen. Dit om de maatschappij, melkveehouders en medewerkers aan boord te houden.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Herma van den Pol

Herma van den Pol werkt sinds 2011 bij Boerenbusiness en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot marktexpert Melk & Voer. Daarnaast is zij wekelijks te zien in de marktflits over de zuivelmarkt.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
Abonnee
vroemmmmm 3 Januari 2018
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10877097/schumacher-begint-aan-uitdaging-als-ceo][/url]
Familie van.....................?
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Nieuws melk

FrieslandCampina werkt aan lokkertjes nieuwe leden

Analyse Melk

Arla en FrieslandCampina groeien meer uit elkaar

Nieuws Melk

Fitch wil beter resultaat zien bij FrieslandCampina

Achtergrond Melk

Maar goed dat Friso nog van FrieslandCampina is

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden