Inside Melk

Megadeals gingen aan zuivel voorbij

27 Juli 2018 - Herma van den Pol

De zuivelondernemingen hebben baat gehad bij de hogere prijzen van 2017. Daarnaast werd ook handig gebruikgemaakt van de beschikbaarheid van goedkoop kapitaal, maar echte megadeals bleven uit, zo schetst Rabobank. Voor FrieslandCampina was er minder goed nieuws.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De wereldwijde zuivel top 20, die Rabobank jaarlijks samenstelt, laat slechts kleine wijzigingen zien. Over de gehele linie groeide de omzet met 7,1%, als er gerekend wordt in dollars. Nestlé behoudt de eerste plaats, maar het gat naar nummer 2 groeit wel. Die nummer 2 is niet langer Danone, maar het eveneens Franse Lactalis.

De Nederlandse zuivelcoöperatie FrieslandCampina moet Fonterra voor laten gaan en zakt daarmee naar plek 6. Opnieuw is het verschil tussen de 2 coöperaties minimaal. Echter, de grootste verandering laat het Duitse DMK zien. Het bedrijf slaagt erin om met 2 plaatsen te stijgen naar plaats 13. De omzet bedraagt echter slechts de helft van FrieslandCampina en Fonterra.

Dominantie komt van coöperaties
Coöperaties blijven dominant in de zuivelsector. Deze bedrijven nemen plaats 4 tot en met 7 in. Volgens Rabobank is dat deels de verklaring achter het uitblijven van de zogenaamde megadeals in de sector. "De overnames in de zuivelsector zijn vaak klein en hebben maar een beperkte financiële impact."

Binnen een coöperatie wordt vaak een worsteling gezien wat betreft waardecreatie voor de zogenaamde 'farmholder' (de aandeelhouder). Deze legt beslag op het geld dat niet meer geïnvesteerd kan worden in groei (via overnames of uitbreidingen). "Ook houdt het in dat er op andere goede en innovatieve manieren naar geld gezocht moet worden."

Verdere groei
Rabobank rekent erop dat de markt de komende decennia met 30% in waarde en volume gaat groeien. Dit als gevolg van een groeiende vraag, verstedelijking en een groeiend besteedbaar inkomen. Wat dit gaat inhouden voor de bedrijven, is nog lastig te zeggen. Echter, dat de bedrijven grotere verschillen gaan laten zien, is volgens de bank duidelijk.

Er zijn bijvoorbeeld bedrijven (zoals Danone) die kijken naar investeringen buiten de zuivelsector, zoals de overname van White Wave. Bedrijven als FrieslandCampina en Arla willen (onder invloed van de milieuregels) op zoek naar unieke, lokale producten om te introduceren.
De top 20 van Rabobank laat een aantal verschuivingen zien.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden