FrieslandCampina

Analyse Strategiewijziging

Is strategie RFC wel of niet vernieuwend?

15 November 2018 - Wouter Baan - 14 reacties

Het containerbegrip 'duurzaamheid' is het woord dat centraal staat in de nieuwe strategie van FrieslandCampina. De coöperatie zet in de komende jaren in op sterke zuivelmerken, maar met name de afzet van (merkloze) basiszuivelproducten moet beter renderen.

Na een paar mindere jaren (een teruglopende omzet, fors lagere winsten en grote reorganisatie) wil FrieslandCampina weer vooruit boeren. Om dit te bereiken, lanceerde de coöperatie deze week een nieuwe strategie die luistert naar de naam: 'Our Purpose, Our Plan'. 

Voorspelbare thema's
Verrassend of vernieuwend is de strategie van FrieslandCampina niet. De coöperatie zet in op voorspelbare thema’s als duurzaamheid, gezonde voeding en het bedienen van de juiste markten. Het zijn enigszins holle termen, die in vrijwel elk businessplan voorkomen. 

Het succes van de uitvoering wil coöperatie FrieslandCampina afmeten aan indicatoren als een hogere bruto-winstmarge en organische groei van toegevoegde waarde.

Voortrekkersrol
De nieuwe strategie mag dan niet echt verrassend zijn, FrieslandCampina heeft voor zichzelf wel een ambitieuze rol in gedachten. De coöperatie wil vooroplopen in de transformatie naar een duurzame zuivelsector en ziet voor zichzelf een voortrekkersrol weggelegd. Anders gezegd: de leider in het zuivelpeloton met Hein Schumacher (CEO) en Frans Keurentjes (de voorzitter van de coöperatie) als kopmannen.

De duurzaamheidsagenda moet moet vorm krijgen middels reductie van hulpbronnen (water, grondstoffen en fossiele brandstoffen). Een verdere concretisering van deze ambitie (zoals reductiepercentages) worden niet gegeven. Wel schaart het zich achter de duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties, al zijn die niet toegespitst op een zuivelbedrijf. 

Niet meer, maar beter
Aangezien de wereldbevolking tot 2050 met ongeveer 20% groeit tot 9,7 miljard, voorziet de zuivelcoöperatie volop afzetmogelijkheden. Toch zet FrieslandCampina niet in op meer melk, maar het wil het nu de huidige melkplas beter verwaarden. Tegelijkertijd moeten die zuivelproducten betaalbaar blijven voor alle inkomensgroepen. De focus ligt daarbij zowel op merkenzuivel als (merkloze) basiszuivelproducten.

In de strategie staat vermeld dat de afzet van basiszuivelproducten beter moet. FrieslandCampina wil voorkomen dat er komende jaren opnieuw (te) veel melk wordt verwerkt tot basiszuivelproducten die uiteindelijk slecht of niet renderen. Dit hakte de afgelopen jaren namelijk flink in op de resultaten.

Met flexibele verwerking (snel reageren op trends) wil FrieslandCampina slim inspringen op dit vraagstuk, terwijl het programma 'Gebalanceerde groei' de leden-melkveehouders ontmoedigt om de productie flink op te voeren. Daarmee wil het bedrijf voorkomen dat op de spotmarkt grote volumes rauwe melk, onder het niveau van de uitbetalingsprijs, moeten worden verkocht. 

Top-Zuivellijn en gebalanceerde groei
Eerder maakte FrieslandCampina al bekend dat de melkstromen worden gesegmenteerd. Een voorbeeld daarvan is de Top-Zuivellijn die in 2019 van start gaat. De bedoeling is dat de duurzaamheidsaspecten resulteren in hogere opbrengsten. De melkveehouders die aan dit programma deelnemen, worden beloond met een premie die kan oplopen tot €0,02 per 100 kilo melk.

De verwachting is dat ongeveer 10% van de melkplas (circa 1 miljard kilo) in de Top-Zuivellijn gaat vallen. Een verdere opschaling is afhankelijk van de marktvraag, zo zei Frans Keurentjes, de voorzitter van de coöperatie, recent.

De segmentering van de melkplas tart wel de fundamenten aan van het coöperatieve model, zo wordt althans in de wandelgangen gehoord. Dit 'probleem' wil de coöperatie tackelen door de melkveehouders, die niet deelnemen aan de Top-Zuivellijn, te laten profiteren middels de prestatietoeslag.

FrieslandCampina zegt in de strategie dat leden-melkveehouders sowieso mogen verwachten dat het bedrijf tot de best betalende zuivelverwerkers behoort. Op die manier probeert de zuivelcoöperatie een aantrekkelijke onderneming te zijn voor haar leden, waarmee tevens de toekomst voor de volgende generaties melkveehouders geborgen moet zijn.

Andere grondhouding 
De nieuwe strategie is, zoals eerder gezegd, niet heel echt vernieuwend. Of toch wel? De coöperatie geeft in elk geval duidelijk aan wat het niet wil: extra liters. De focus komt te liggen op een duurzamere productie, die rendabel afgezet moet worden. En die boodschap kan gezien worden als een duidelijk keerpunt in de grondhouding van de grootste zuivelcoöperatie van Nederland.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wouter Baan

Wouter Baan is hoofdredacteur van Boerenbusiness. Hij richt zich daarnaast op zuivel, varkens en vleesmarkten. Ook volgt hij de (bedrijfs)ontwikkelingen binnen de agribusiness en interviewt hij CEO’s en beleidsmakers.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
14 reacties
Abonnee
Marco 15 November 2018
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10880510/is-strategie-rfc-wel-of-niet-vernieuwend]Is strategie RFC wel of niet vernieuwend?[/url]
Bij campina is geen ruimte meer voor groeiers. Dat is wel duidelijk.
hans 15 November 2018
Campina is als haar leden, grootspraak, dure woorden, maar nog in leven dankzij leningen en op te eten kapitaal.
josef 15 November 2018
Zoals altijd word de boeren weer een hoop aangepreekt om vervolgens
eerst de zakken van anderen (de "toppers") bij RFC te vullen. Daarna zijn de melkveehouders die met meerkosten zitten met een fooi afgescheept.
Ard Eshuis 15 November 2018
Wat een hoop gebakken lucht wordt er hier weer verkocht... Een paar jaar en dan is dit de standaardprijs en kan de iedereen die niet mee wil inleveren... Net als bij de weidemelk wordt er niks gedaan om een dikke plus te realiseren in het winkelschap..
jansen 15 November 2018
je hoort het niet maar de "succesvolle" A Ware doet hetzelfde die willen ook geen "melkdruk" die zoeken eerst afzet en dan de melk.
kamp 15 November 2018
grupstal boeren kunnen bij voorbaat al niet meedoen met de topzuivel, en worden dus als eerste in de hoek gezet. hebben meestal wel de meeste en langste weide dagen.
Durk 15 November 2018
De vergoeding voor de tobline melk is voorlopig 2 euro per 100 kg melk, en niet € 0,02 per 100 kg melk.
In de naaste toekomst zal de tobline melk de standaardprijs worden, dan wel de extra lasten en extra eisen, maar dan zonder de meerprijs.
Abonnee
De Boer 16 November 2018
FrieslandCampina kan gerust zijn; door het fosfaat komt er immers niet veel melk meer bij. Het programma gebalanceerde groei is dus overbodig en kan direct wel overboord. Het scheelt FrieslandCampina een paar fte op de administratie en de boeren worden niet meer gehinderd door hun fabrieksquotum als ze met plannen bij de bank komen.
Abonnee
Bertje 16 November 2018
De grote jongens van Campina, laat mij niet lachen, alles wat zij denken te verzinnen komt bij de CONO vandaan, lekker alles nadoen wat de Cono verzint, blijf lekker achterover leunen topmannen en laat je megazak maar volstromen.
Huug 19 November 2018
Campina en nzo alles onder 1 hoedje Pffff ze jagen vele boeren in onzekerheid een hoop regels en stelt niets voor(CO2)
Huug 19 November 2018
Campina en nzo alles onder 1 hoedje Pffff ze jagen vele boeren in onzekerheid een hoop regels en stelt niets voor(CO2)
Huug 19 November 2018
Campina en nzo alles onder 1 hoedje Pffff ze jagen vele boeren in onzekerheid een hoop regels en stelt niets voor(CO2)
Huug 19 November 2018
Campina en nzo alles onder 1 hoedje Pffff ze jagen vele boeren in onzekerheid een hoop regels en stelt niets voor(CO2)
geert 27 November 2018
Ze hebben melk genoeg.Vinden het niet erg als er boeren overstappen naar Aware, ze brengen nu al jaren melk naar Aware met de nodige kosten.
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Nieuws melk

FrieslandCampina werkt aan lokkertjes nieuwe leden

Analyse Melk

Arla en FrieslandCampina groeien meer uit elkaar

Nieuws Melk

Fitch wil beter resultaat zien bij FrieslandCampina

Achtergrond Melk

Maar goed dat Friso nog van FrieslandCampina is

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden