Lely

Nieuws Rectificatie Lely

Lely door met succesvolle Orbiter, maar hoe?

19 November 2018 - Redactie Boerenbusiness

Boerenbusiness publiceerde vrijdag 16 november een artikel met de kop: Lely gaat Orbiter mogelijk afstoten. In dit artikel werd gesteld dat Lely de Orbiter mogelijk wilde afstoten. Dit blijkt niet het geval te zijn. Hieronder de gecorrigeerde versie van het artikel.  
--------------------------------------------------------------------- 

Lely introduceerde in augustus de Orbiter. Een innovatie om melk direct te verwerken op het bedrijf. Volgens Gijs Scholman, vicepresident Sales bij Lely, is de interesse enorm en wordt het concept de komende jaren in diverse landen getest. De vraag is wel in hoeverre Lely betrokken blijft bij het op de markt brengen van melk.

Scholman sprak dinsdag 13 november op EuroTier in Hannover. Hij ging onder meer in op hoe Lely vorm wil geven aan het melkveebedrijf van de toekomst (door op alle vlakken automatiseringsopties aan te bieden en kennis te delen). De laatste stap daarin is het apart verwerken van melk per koe, direct op het melkveebedrijf; de in augustus gepresenteerde Orbiter maakt dat mogelijk.

"De Orbiter is voor een klein deel van de melkveehouders in Nederland interessant", licht Scholman toe. "Hoewel Nederland voor ons belangrijk blijft, is het inmiddels minder dan 10% van onze omzet." Je moet dus breder kijken naar de inzet van Lely hierin, wil hij zeggen. "In landen als Rusland, China en delen van de Verenigde Staten wordt heel anders naar de Orbiter gekeken. Daar spelen afstanden van melkdistributie en de zekerheid van afzet veel vaker een belangrijke rol. De interesse uit die landen is dan ook erg groot."

Vermarkten is uitdaging
Vooralsnog vermarkt Lely het concept daar niet. Eerst wil het ervaring op doen in diverse landen. Die testfase neemt zo’n 2 tot 3 jaar in beslag. De uitdaging zit hem daarbij niet in de techniek, maar in het zorgvuldig kunnen vermarkten van de zuivelproducten in verschillende landen. Het gaat ook om bijvoorbeeld afspraken te maken met retailers en voedsel- en warenautoriteien.

"De vraag in hoeverre wij in het vermarkten van de melk betrokken willen (en moeten) blijven, komt dan boven. In Nederland hebben we het bij de start wel gedaan en zijn het gesprek met retail aangegaan. Dat was een bewuste keuze om mee te kijken met wat mogelijk was. Het vermarkten van melk richting retail en consument is een ander type business dan waarin wij nu opereren."

"Tot nu toe gaat het zeer goed, maar we onderzoeken hoe we daar precies mee verder willen en kunnen. De komende jaren moet voor ons duidelijk worden hoe hier mee om te gaan. Voor ons als Lely is het nieuw om het traject van 'business to consumer' te bewandelen. Hierbij gaan we nog veel ontdekken. Hoe we wereldwijd verder gaan, zal afhangen van de bevindingen."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Nieuws Jaarcijfers 2023

Lely tempert verwachting door melkprijs en rente

Achtergrond Jubileum

Lely na 75 jaar nog lang niet uitgeïnnoveerd

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden