FrieslandCampina

Nieuws Zuivelanalyse 2018

De terugval van een trotse zuivelcoöperatie

7 Januari 2019 - Redactie Boerenbusiness - 19 reacties

Wat is er aan de hand met FrieslandCampina? De eens zo fiere zuivelcoöperatie krijgt de een na de andere tegenvaller te verwerken, is er in geslaagd haar leden-melkveehouders in recordtempo van zich te vervreemden en blinkt uit in half of helemaal niet communiceren. Weet de coöperatie zelf nog wel waar het heen wil?

Het kan lange tijd niet op met de successen van FrieslandCampina. De prestatietoeslag stijgt jaar na jaar, in China wordt het ene na het andere succes geboekt en nabetalingen van €0,05 of meer zijn volgens de top een kwestie van tijd. De toenmalige CEO, Roelof Joosten is een en al bravoure en laat het niet om na de concurrentie uit te dagen iets te doen aan het gapende melkprijsgat tussen FrieslandCampina en de rest. 

De winsten over 2015 en 2016, deels tot stand gekomen door eenmalige meevallers, verbloemen de eerste haarscheurtjes. De Russische boycot, meer druk op de afzet in China en dalende vraag vanuit de oliestaten beginnen de cijfers naar beneden te halen. Halverwege 2016 neemt Piet Boer afscheid als voorzitter en reeds zittend bestuurslid Frans Keurentjes wordt zijn opvolger. Het verval is dan al in gang gezet.

Koers op minder melk
De kosten stijgen, de verkopen in binnen- en buitenland stagneren en de melkplas in thuisbasis Nederland groeit in een verontrustend hard tempo door naar de voor 2020 voorziene plus van 20% tot 25% (ten opzichte van het quotumtijdperk). In het najaar van 2016 lanceert zuivelcoöperatie FrieslandCampina een premie voor de boeren die tussen oktober 2016 en maart 2017 minder melken.

Kort daarop volgt de 'standstill': wie te veel produceert, boven een zelf te kiezen referentieperiode, wordt gekort op de melkprijs. FrieslandCampina heeft in zijn capaciteitsplanning voor 2017 rekening gehouden met de inwerkingtreding van het fosfaatrechtenstelsel, maar die wordt uitgesteld tot 1 januari 2018. En nu dreigt een fors overaanbod van melk. Het is een voorbode op de maatregel die gaat komen: een structurele melkaanvoerregulering vanaf 2019.

Organisatie op de schop
Medio 2017 gaat de organisatiestructuur bij FrieslandCampina volledig op de schop. Het bedrijf gaat werken in 4 wereldwijde divisies en de raad van bestuur krimpt van 6 naar 2 mensen. Tijdens de reorganisatie ruimen tientallen topmanagers met veel zuivel- en marktkennis het veld. In een verklaring stelt Joosten dat de reorganisatie niet is ingezet omdat het slecht gaat, maar dat het dak wordt gerepareerd nu de zon nog schijnt. Een paar weken later moet hij zelf het veld ruimen.

Bij de presentatie van de jaarcijfers over 2017 noteert FrieslandCampina een winstdaling van bijna 40% en nabetaling van iets meer dan €0,01. Zulke historisch magere cijfers hebben de leden-melkveehouders in 10 jaar tijd niet gezien. Tot overmaat van ramp komt FrieslandCampina 1 maand later met het plan de melkaanvoer op de leden-melkveebedrijven vanaf 2019 te remmen; ook wel het fabrieksquotum genoemd. De melkveehouders snappen er niks meer van: waar is hun zuivelcoöperatie mee bezig?

Boeren zijn het zat
Het is de druppel die de emmer bij een groot aantal melkveehouders doet overlopen. Het bevalt ze toch al niet dat FrieslandCampina hen met allerlei regeltjes de wet op het eigen erf denkt voor te schrijven over hoe ze hun bedrijf moeten runnen. En dan nu ook nog (naast fosfaatrechten) een fabrieksquotum instellen? "Bekijk het", zo zeggen ruim 200 melkveehouders. 

Uit verklaringen van directeuren en bestuursleden en gesprekken met insiders komt een scala van oorzaken naar voren: zoals dat het bedrijf te lang gevaren heeft op de goede resultaten in China. Er zijn ook diverse tegenvallers: de dure aankoop van kaashandel Zijerveld is daar 1 van. "De werkorganisatie is te traag en te duur geworden en de besluitvorming is te weinig slagvaardig", constateert de nieuwe CEO Hein Schumacher in een interview met het Financieele Dagblad. 

Last in plaats van lust
Ook in de eerste helft van 2018 brengt FrieslandCampina teleurstellende cijfers naar buiten. De omzet krimpt en nettowinst daalt. Een minstens zo groot probleem is het weggevloeide vertrouwen van boeren. Het doet hen pijn dat FrieslandCampina melk ziet als een last, in plaats van een lust. Ze worden voortdurend overvallen met nieuwe sluitingen, vertrekkende poppetjes en nieuwe plannen die telkens zo vaag naar buiten worden gebracht dat niemand weet wat er precies gaat gebeuren. De communicatie rondom de ‘10-centregeling’ en ‘Top-Zuivellijn’ zijn daar 2 concrete voorbeelden van. 

Insiders concluderen dat er met de reorganisatie honderden jaren van zuivelkennis en -gevoel uit de coöperatie is gerold. In de plaats komen knappe koppen en goede rekenaars, die vooral naar kille cijfers kijken en minder naar hoe je een markt aanvliegt of hoe boeren in elkaar steken. Ook ligt er de vraag of een CFO een goede CEO kan zijn. Het zijn 2 totaal verschillende disciplines: van louter financieel de boel in de gaten houden naar het runnen van de complete tent.

Kortom: de twijfels over de staat van FrieslandCampina worden de laatste maanden alleen maar groter. Het enige houvast is dat de coöperatie nog steeds een van de hoogste melkprijzen betaalt. Dit komt vooral door de garantieprijssystematiek. Hoe houdbaar deze systematiek is, moet in 2019 blijken bij de 3-jaarlijkse evaluatie van het melkgeldreglement en reserveringsbeleid. 

Ontvang het magazine in uw brievenbus
Dit ingekorte artikel is een onderdeel uit de zuivelanalyse van 2018. De abonnees van Melk en Voer Pro hebben deze recent ontvangen. Wil jij dit magazine ook ontvangen? Klik dan hier om abonnee te worden en krijg het magazine toegestuurd.

Met een abonnement krijg je toegang tot alle besloten artikelen, data en marktinformatie op Boerenbusiness. Als abonnee krijg je ook toegang tot diverse seminars en workshops. Benieuwd naar alle voordelen? Bekijk ons aanbod in de webshop.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
19 reacties
Abonnee
betweter 7 Januari 2019
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10880866/de-terugval-van-een-trotse-zuivelco-peratie]De terugval van een trotse zuivelcoöperatie[/url]
ze hebben de boeren nu 10 lepeltjes gestuurd om ze weer te paaien, maar met lepeltjes redden ze dat niet.
Er moeten allemaal andere mensen komen daar en mensen die als boeren praten en niet over de boeren
Piet 7 Januari 2019
Erg negatief stuk. Redactie: laat je niet leiden door sommige negatieve leden van FC. Sommige leden voelen zich op hun "pik" getrapt met als redenen: we kunnen ons eigen plan niet trekken! Groeien ten nadelen van andere leden is ook asociaal. Er zijn veel te veel boeren die nog steeds elke dag hetzelfde doen als hun buurman. Neem nu de melk met meerwaarde, er zijn genoeg leden die echt niets extra hoeven te doen om aan deze eisen te kunnen voldoen. Regeren is ook op het boeren erf vooruit zien. Kunnen horen en luisteren wat er speelt is een erg handige eigenschap. En daarmee gaan we echt niet terug in de tijd. Sterker nog, we gaan voorop de tijd in!
Arjan Kok 7 Januari 2019
groot groter grootst lijkt even leuk , maar is spoedig een valkuil gebleken , de weggestuurde poppetjes komen er tussenuit en de leden betalen het gelag
Piet 7 Januari 2019
Erg negatief stuk. Redactie: laat je niet leiden door sommige negatieve leden van FC. Sommige leden voelen zich op hun "pik" getrapt met als redenen: we kunnen ons eigen plan niet trekken! Groeien ten nadelen van andere leden is ook asociaal. Er zijn veel te veel boeren die nog steeds elke dag hetzelfde doen als hun buurman. Neem nu de melk met meerwaarde, er zijn genoeg leden die echt niets extra hoeven te doen om aan deze eisen te kunnen voldoen. Regeren is ook op het boeren erf vooruit zien. Kunnen horen en luisteren wat er speelt is een erg handige eigenschap. En daarmee gaan we echt niet terug in de tijd. Sterker nog, we gaan voorop de tijd in!
Ton Westgeest 7 Januari 2019
Het wordt het jaar van de waarheid. Niet alleen bij de melkfabrieken ook in de zorg, de ziekenhuizen, grote bedrijven, Europa het zit overal. Te snel willen groeien, te veel macht naar zich toe willen trekken.

Waarom die bemoeienissen op het boerenerf? Waarom al die flut regels die geen enkele zin hebben. Boeren zijn geen randdebielen! De meeste hebben nog wat geleerd ook....
We moeten terug naar de basis, iedereen! De verantwoording laten waar ze hoort te zijn.....De boer moet goede melk leveren, de fabriek moet het verkopen, liefst voor een goeie prijs. Ziekenhuizen moeten mensen beter maken, meer niet, hoe eenvoudig kan het zijn.!!!!

Ze moeten overal die managers eruit flikkeren, die dingen aan het verzinnen zijn om weer andere managers aan werk te helpen, ze voelen zich dan steeds belangrijker.....Er is er niet een die zich afvraagt wat het kost en wat het voor impact heeft voor de mensen die het uit moeten voeren. Kijk eens wat kostprijzen gestegen zijn! En ik bedoel niet alleen bij de boeren, overal!! Een dag in een ziekenhuis kost
€ 2300 Belachelijk!!! Hoezo wordt alles onbetaalbaar??
Borgen op papier, de grootste kul die er is....en levensgevaarlijk want er zijn mensen die erop gaan vertrouwen. Kijk maar naar de fipronil affaire, plastic in de chocolade en asbest in de talkpoeder.
We moeten terug naar af.... vraagje: wat is er verbeterd sinds die grote mannen bij RFC meer dan een miljoen Euro's gingen verdienen????


Bart van Dijk 7 Januari 2019
Redactie spreekt wel heel vaak over insiders en bestuurders. Als je als redactie een beetje ballen hebt noem je man en paard.
Een opsomming van suggestieve aannames, dat kunnen we als boeren zelf ook wel op een verjaardag bedenken.
Het is inmiddels wel duidelijk dat in een reorganisatie niet iedereen tevreden is met zijn nieuwe rol, het is dan ook niet ondenkbaar dat deze insiders wel graag nog even een stukje negatief sentiment ventileren.
Doordat het bestuur er in het voorjaar voor heeft gekozen om de leden vroegtijdig mee te laten praten over de uitdagingen in de markt en de melkaanvoervolume, in plaats van in het najaar haast in beton gegoten plannen te presenteren heeft het zich kwetsbaar opgesteld. Dan kun je spreken over slechte communicatie en vaagheid in plannen. Maar je kan er ook positief over zijn.
Het is zeker niet allemaal alleluja bij RFC en de reorganisatie was hard nodig. En ja als je je nek uitsteekt gaan er ook dingen mis. Niets doen is geen optie..
De wereld veranderd onwijs snel in zuivelland. Dan kun je alles bij het oude laten, maar dat steek je de kop in het zand.
Wat wel waar is, dat RFC is tot op de dag van vandaag nog steeds het meeste geld in de portemonnee van de leden brengt, mogelijk dat alleen de Cono nog een fractie hoger zit , in heel NW europa.
Daar zou BB nog wel een onderzoek aan kunnen wagen na het afsluiten van het jaar 2018.
Veel succes en wijsheid gewenst voor het nieuwe jaar!
Bart van Dijk 7 Januari 2019
Redactie spreekt wel heel vaak over insiders en bestuurders. Als je als redactie een beetje ballen hebt noem je man en paard.
Een opsomming van suggestieve aannames, dat kunnen we als boeren zelf ook wel op een verjaardag bedenken.
Het is inmiddels wel duidelijk dat in een reorganisatie niet iedereen tevreden is met zijn nieuwe rol, het is dan ook niet ondenkbaar dat deze insiders wel graag nog even een stukje negatief sentiment ventileren.
Doordat het bestuur er in het voorjaar voor heeft gekozen om de leden vroegtijdig mee te laten praten over de uitdagingen in de markt en de melkaanvoervolume, in plaats van in het najaar haast in beton gegoten plannen te presenteren heeft het zich kwetsbaar opgesteld. Dan kun je spreken over slechte communicatie en vaagheid in plannen. Maar je kan er ook positief over zijn.
Het is zeker niet allemaal alleluja bij RFC en de reorganisatie was hard nodig. En ja als je je nek uitsteekt gaan er ook dingen mis. Niets doen is geen optie..
De wereld veranderd onwijs snel in zuivelland. Dan kun je alles bij het oude laten, maar dat steek je de kop in het zand.
Wat wel waar is, dat RFC is tot op de dag van vandaag nog steeds het meeste geld in de portemonnee van de leden brengt, mogelijk dat alleen de Cono nog een fractie hoger zit , in heel NW europa.
Daar zou BB nog wel een onderzoek aan kunnen wagen na het afsluiten van het jaar 2018.
Veel succes en wijsheid gewenst voor het nieuwe jaar!
Ard Eshuis 7 Januari 2019
Spijker op de kop, hoop dat ze de koers nog wijzigen kunnen op tijd... Zet verkopers aan het werk, kijk naar A-Ware, die kunnen wél verkopen!
Abonnee
betweter 7 Januari 2019
er komt steeds meer melk met meerwaarde
maar als straks alle melk meerwaarde is, is het geen meerwaarde meer, dan is het weer bulk
dick 7 Januari 2019
betweter, wees tevreden met u 10 lepeltjes, wij hebben er 6
Bob 7 Januari 2019
30% van de melk die verwerkt wordt bij frieslandcampina kost geld,laat nou die groeiers inkrimpen en of naar A-ware gaan.
Ik denk dat bij A-ware de prijs wel onderuit gaat,laat staan of ze de melk willen hebben, dus weg met die afname plicht
Bert 7 Januari 2019
Waarom gaan al die klagers niet zelf de melk verwerken?
geert 7 Januari 2019
Teveel en te duur personeel op de loonlijst,ook een te duur research centrum in Wageningen met te weinig resultaat.
Bik 7 Januari 2019
Personen die hierboven reageren vinden het artikel negatief en claimen( Bart v Dijk) dat FrieslandCampina nog steeds de beste prijs uitbetaalt. Dat is helemaal niet zo'n kunst want de uitgangspositie die men heeft is veruit de gunstigste. Korte transportlijnen, hooggekwalificeerde melkveehouderij, hoog opgeleide personeel en ook nog eens een flinke schaalgrootte( 85 % van de Nl. melk) staan garant voor de beste parameters die men zich maar wensen kan. Dat het bestuur en directie paal en perk willen stellen aan de ongebreidelde toename van melkaanvoer valt ze niet eens te verwijten. Maar wel alle reden tot zorg is de tomeloze drang die men heeft tot overname van bedrijven; men lijkt ze aaneen te willen rijgen. De financiële last die dat oplevert in de vorm van rente en aflossing begint aardig op het resultaat te drukken. En om je monddood te maken, altijd onder het mom van toegang krijgen tot nieuwe markten. Wie kan daar nou op tegen zijn. Ik heb in de jaarverslagen van die overnames nog geen enkele winstnotering kunnen optekenen, wel het tegendeel: afwaarderingen ten laste van het resultaat of de algemene reserve.
Joep 8 Januari 2019
Met ruim 40 jaar zuivel achter de kiezen bij de rechtsvoorgangers van RFC is het pijnlijk getuige te moeten zijn van de huidige “ kramp”
bij RFC. Een stevige masage zoals eerrijds onder André Olyslager oftewel de tent opknippen in strijd- en wendbare business units die feeling met produkt en klanten hebben kan het tij keren.
Zo niet dan is het verval niet te stoppen en is men nog uitsluitend bezig eigen gestichte branden ( trachten !!) te blussen
wilma 8 Januari 2019
De media maakt veel stuk met zoveel negatieve geluiden.
Tel je zegeningen met de melkprijs van FRC.
De boeren die over zijn gegaan naar Aware krabbelen zich al achter hun oor, de melkprijs valt wel wat tegen..... en straks komen ook daar de regels en beperkingen.
FRC neemt de verantwoording die nodig is voor de toekomst (maar vergeet als coöperatie hierbij wel de boeren mee te nemen in het denkproces )
Ga niet schoppen maar ondernemen !




Hans 8 Januari 2019
Veelal bedrijven die willen groeien gaan weg bij FC. Met als inkomsten de 5 cent regelijk die ze tegemoet komt. Daar kan weer uit geinvesteerd worden.
peter 8 Januari 2019
RFC houdt al jaren uitverkoop om de winst kunstmatig hoog te houden. Uiteindelijk gaat het bedrijf opgesplitst worden oftewel ze gaan over tot het verkopen van hun eigen LEDEN om alsnog de winst hoog te houden. Ze zijn hier overigens al mee begonnen door middel van de prestatie toeslag op naam te verlagen, om zo de algemene reserve (bodem loze put) weer op te vullen, zodat ze nog meer blamages en bonussen kunnen verwerkelijken!!!!
j 8 Januari 2019
schreef:
Aware betaald volgens mij minder op dit moment, b
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Nieuws melk

FrieslandCampina werkt aan lokkertjes nieuwe leden

Analyse Melk

Arla en FrieslandCampina groeien meer uit elkaar

Nieuws Melk

Fitch wil beter resultaat zien bij FrieslandCampina

Achtergrond Melk

Maar goed dat Friso nog van FrieslandCampina is

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden