Shutterstock

Nieuws PlanetProof

Leden verbolgen over reclame Campina

4 Maart 2019 - Wouter Baan - 18 reacties

Zuivelmerk Campina plaatste in het weekend van 2 maart een reclamespot online, waarbij het beeld ontstond dat blijvend grasland in de melkveehouderij eerder een uitzondering dan de regel is. De video zorgde voor woedende melkveehouders en werd prompt weer offline gehaald.

Op verschillende websites en social mediaplatforms laaide de discussie over de commercial hoog op. Jan Cees Vogelaar, de oud-bestuurder van zuivelcoöperatie FrieslandCampina, zegt dat de promotievideo een totaal verkeerd beeld schetst, waardoor gangbare melkveehouderij in de hoek is gezet. "Ik ken geen melkveehouders die jaarlijks hun grasland vervangen, maar de video suggereert het tegenovergestelde."

Veelal blijvend grasland
Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat 75% van het areaal grasland blijvend is en bij 25% ligt dit er korter dan 5 jaar. Vogelaar plaatst daarbij de kanttekening dat hierbij ook rekening moet worden gehouden met de gemengde bedrijven (akkerbouw/melkvee), die vanwege de vruchtrotatie het grasland uitwisselen met akkerbouwgrond.

Dat coöperatie FrieslandCampina de video offline haalde, vindt Vogelaar opvallend. "Blijkbaar is er binnen de coöperatie geen veiligheidsventiel aanwezig die publicaties vooraf op juistheid controleert."

Leden niet blij met boodschap
Sjoerd van Sprang, de woordvoerder bij FrieslandCampina, laat weten dat de video offline is gehaald, omdat leden van de coöperatie niet blij waren met de boodschap. "Voor de publicatie hebben meerdere mensen de video bekeken; toen was niet de indruk dat de boodschap zo gevoelig zou liggen."

"Hoewel er onder de leden altijd verschillende meningen zijn, hebben we nu een verkeerde inschatting gemaakt." Dit neemt niet weg dat FrieslandCampina blij is met feedback van haar leden. Of de video wordt herzien en opnieuw online komt, kan de woordvoerder nog niet zeggen. De video was oorspronkelijk bedoeld om melk met het keurmerk 'PlanetProof' op het internet te promoten.  

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wouter Baan

Wouter Baan is hoofdredacteur van Boerenbusiness. Hij richt zich daarnaast op zuivel, varkens en vleesmarkten. Ook volgt hij de (bedrijfs)ontwikkelingen binnen de agribusiness en interviewt hij CEO’s en beleidsmakers.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
18 reacties
Gangbare boer 4 Maart 2019
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10881566/leden-verbolgen-over-reclame-campina]Leden verbolgen over reclame Campina[/url]
En weer op de stoel gaan zitten van de boer. Geen gevoel met de dagelijkse gangbare praktijk. Paniek voerbal!
Joost 4 Maart 2019
Mooi om te zien hoe mijlenver die reclamejochies en meiskes van de praktijk af staan en hoe ver ze bereid zijn om te gaan om hun achterlijke waanbeelden als prachtig duurzaam aan te prijzen.
joopvan ittersum 4 Maart 2019
Voor mij is het niet te bevatten dat die zg boer Niels zulke onzin verkondigd . Jammer weer negatief in het nieuws en moet ik op verjaardagen uitleggen dat bij ons grasland gem 6 jaar oud is
hans 4 Maart 2019
Je moet nogal zot zijn om elk jaar je grasland te vernieuwen , helaas was er dit jaar door droogte wat extra vernieuwd maar ook veel doorgezaaid .
De kosten van inzaai liegen er niet om , daarom doet ook niemand dat , terecht dat video offline gehaald is
driekus 4 Maart 2019
Niet te geloven dat het filmpje offline is gehaald na reactie van leden.
Dit moet Campina zelf niet willen. Leden zijn minder geteld dan planet proof
Ton Westgeest 4 Maart 2019
En de duurzaamheid wedstrijd gaat gewoon vrolijk verder.....

Hoe belachelijk kan je jezelf maken? Hoe groot is de paniek bij FC om de leidende rol in duurzaamheid te krijgen? Na de move met Natuurmonumenten is dit een meesterlijke zet, je leden te kakken zetten.....
Het wachten is wat de Cono weer zal verzinnen.....Vanavond bij Jinek misschien??? Je kan de kaas toch niet van je brood laten eten!
Pater 4 Maart 2019
Dankzij Wiebe krijgen we een ver van mijn bed show deze Linkse rakker hadden ze in Wageningen moeten laten net als een groot gedeelte van het hoofdbestuur Het bestuur moet deze kosten zelf maar dragen ipv over de leden zijn rug waardeloze lui
Hans 4 Maart 2019
Ik heb ook met stijgende verbazing het bedoelde filmpje gezien.
Het gaf mij als boer een heel onprettig gevoel.
tsjonge wat staat onze zuiveldirectie ver van de werkvloer af, wat een tenenkrommende onzin werd hier verteld.
Ik ga ervan uit dat de boer in kwestie een acteur was, anders is een beroepsverbod op zijn plaats.
Goede reclame is laten zien wat we doen en met welke passie,
dit is wat anders dan vertellen wat de onwetende burger graag horen wil.
Er is de kwalitatief hoogwaardige melkveehouderij in Nederland in elk geval geen dienst bewezen met deze onzin.
dick 4 Maart 2019
misleiding,zij produceren ook vanilevla ZONDER vanile
???!!! 4 Maart 2019
prachtig, vooral dat co-operatieve in de zin van samen één en de gedachte erachter dat 1+1 meer is dan twee.
Met zo'n 'vriend' heb je geen vijanden meer nodig.

Abonnee
betweter 4 Maart 2019
o o wat dom
en dan zo`n acteur die op een boer moet lijken

Campina wat zijn jullie aan het doen?

En alle boeren die kritiek hebben krijgen een bezoekje dat ze dan maar beter weg kunnen gaan.
er zijn er al 330 weg afgelopen jaar, dat wil je toch niet als grote speler?
Abonnee
Bertje 4 Maart 2019
Wat ben ik dan toch blij met de CONO, wel veel regels maar wel transparant naar de melkveehouders. Kan je van de FC niet zeggen, meeste regels verzinnen ze niet eens zelf, ze kijken bij CONO wat ze doen en lopen achter de feiten aan en dan nog zeggen dat ze het zo goed doen en de beste prijs betalen, echt een lachertje de TOP van FC
Pierre 4 Maart 2019
hebben jullie nu nog niet door dat FC niet uw vriend is maar jullie alleen maar op kosten jaagt en in een slecht daglicht stelt om DE BAAS te blijven
Ton Westgeest 4 Maart 2019
Tegen mijn collega Niels:
Misschien hou je er een extra melkgeld aan over, maar je zal merken dat het 30 zilverlingen zijn als je ziet hoe de sector weer uit elkaar gespeeld is. Ook het grote publiek snapt steeds minder van de geluiden die ze horen..... De boeren spuiten het gras dood(insecten,bijen, vlinders,biodiversiteit). Het ploegen staat nu voor CO2 opwekken... Je hebt Marian Thieme ook weer stof gegeven!
Tegen Bertje:
Transparant? Elk jaar weer regels dicteren, transparant? Liegen, van de consument wil het? Nee ze willen meer macht op het boerenbedrijf, ze willen dicteren. De supermarkt wil het, dan kunnen ze stunten twee of drie halen een betalen.
Wil je zeggen dat die regels geld naar de boerderijen genereren? Wil je zeggen dat het betere melk is geworden met die regels? Negenentachtig procent eerste klas, dat was nog beter in de tijd van Menken Melk, zonder regels. Ja nu is alles geborgd op papier, nog zoiets... stelt helemaal niets voor! Nog gevaarlijk ook, want je creëerd schijn zekerheden!
En het mooiste is nog dat de mensen die jou je transparante regels opgelegd hebben, zitten met een pak geld en een dik pensioen van jou geld te genieten. En hebben nergens last van!!!
Abonnee
info 4 Maart 2019
De melkfabriek moet zich bezig houden met melk verwerken en verkopen en zich niet bemoeien met de productie ervan , dat betekent dat hoe de boer zijn land verzorgt en zijn koeien melkt voor rekening van de ondernemer is . Als de fabriek iets wil laten zien moet ze binnen hun eigen fabriek maar een film maken hoe de boter en de kazen worden gemaakt van de door de boer geleverde melk, er moeten grenzen zijn. Nu lopen ze te pronken met andermans veren en hoe.
Rita 4 Maart 2019
Voor al die collega-boeren die denken dat boer Niels een acteur was, vergeet het maar. Het is zelfs een ledenraadslid. Wat mij betreft kan hij gelijk vertrekken. Of totaal geen kennis van zaken of hij ging voor zijn eigen portemonnee. Beiden zijn niet goed!! Verder zou ik graag van RFC willen weten wie dit filmpje gekeurd hebben, ook die weten totaal niet hoe het werkt in een veehouderij...
Jurjen 5 Maart 2019
jullie moeten allemaal (ook RFC) de column van Bas de Wildt in het blad " Melkvee " van februari maar ff lezen, en of je nu twee, vier of zes mooie dochters hebt...…….
zo moeten we met elkaar omgaan.
J.G.P 5 Maart 2019
Ik had boer Niels slimmer verwacht!!
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Nieuws melk

FrieslandCampina werkt aan lokkertjes nieuwe leden

Analyse Melk

Arla en FrieslandCampina groeien meer uit elkaar

Nieuws Melk

Fitch wil beter resultaat zien bij FrieslandCampina

Achtergrond Melk

Maar goed dat Friso nog van FrieslandCampina is

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden