Last van wisselkoers

Domper zuivel houdt Nestlé niet van de winst af

17 April 2015 - Redactie Boerenbusiness

Het eerste kwartaal levert Nestlé geen windeieren op. Zo versloeg het bedrijf de markt dankzij een organische groei van 4,4 procent. De inkomsten vielen echter mede door een ongunstige wisselkoers iets lager uit. De enige productgroep die rode cijfers noteerde was zuivel. 

Babyvoeding en gezondheid verslaat zuivel

Van januari tot en met maart zette Nestlé een organische groei weg van 4,4 procent. Die groei kwam voor 1,9 procent tot stand door gestegen verkopen en werden verder neergezet door gestegen verkoopprijzen. Nestlé verslaat daarmee de markt, welke inzette op een plus van 4,2 procent. 

In totaal wist Nestlé 20,9 miljard Zwitserse frank binnen te halen. Omgerekend naar euro's komt dat neer op 20,24 miljard euro. Hier had de markt meer van verwacht. In opkomende markten realiseerde het voedselconcern een plus van 6,7 procent, waar in ontwikkelde markten de plus niet verder kwam dan 2,5 procent. 

Het Zwitserse bedrijf rekent over het hele jaar nog steeds op een organische groei van 5 procent.

Van de drie zones waarin Nestlé actief is zette Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika (EMENA) de beste resultaten neer. Daar werd een plus gehaald van 5,3 procent. Het bedrijf profiteerde in deze zone van een vroege Pasen en zette tevens goede groeicijfers neer in Polen, Rusland en de Oekraïne. Alleen in Zwitserland en Griekenland vielen de resultaten tegen, wat het bedrijf omschrijft als een trage start. 

Het grootste deel van de omzet haalt Nestlé nog steeds uit Amerika, bijna 28 procent. Daar vielen de verkopen juist iets tegen en presteerde in bijvoorbeeld Noord-Amerika de bevroren maaltijden aanzienlijk minder goed. In Latijns-Amerika speelden de tegenvallende macro-economische ontwikkelingen juist een rol.

Wanneer naar de productgroepen gekeken wordt presteerden alleen zuivel en ijs minder goed. Daar worden rode cijfers geschreven door een verkoopdaling van 1,3 procent. Hier gaat het bedrijf niet op in. Babyvoeding en gezondheidsvoeding zetten hogere verkopen neer en stoten daarmee zuivel van de tweede plaats. Na drinken is dit nu de belangrijkste productgroep. Iets wat in lijn is met de strategie van het bedrijf.     

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Nieuws Ondernemen

Staking bij Nunspeetse melkpoederfabriek Nestlé

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden