Lely Groep, de machinebouwer voor de melkveehouderij uit Maassluis, heeft de omzet over vorig jaar met vijf procent zien groeien tot 617 miljoen euro. Zowel in de divisies Dairy, Forage en Aftermarkt was volgens het bedrijf sprake van groei. Voor dit jaar houdt Lely rekening met een 'dynamisch scenario'.
Ook het afgelopen jaar had Lely te maken met wisselende geopolitieke en economische spanningen, meldt het bedrijf in verklaring. Desondanks heeft het concern haar aanwezigheid op de markt kunnen uitbreiden door nieuwe kantoren te openen en start ups met geautomatiseerde melkveehouderijbedrijven te bewerkstelligen in Brazilië en Turkije.
Voor Lely was 2014 uiteindelijk een succesvol jaar, laat topman Alexander van de Lely weten. 'In overeenstemming met onze visie om een duurzame, winstgevende en aangename toekomst voor melkveehouders wereldwijd te creëren, zijn we in nieuwe markten binnengedrongen, hebben we nieuwe belangrijke innovaties gelanceerd en daarbij onze operationele efficiëntie verbeterd. We zijn ervan overtuigd dat we nu goed genoeg gepositioneerd zijn om naar de toekomst te kijken en partnerschappen met klanten wereldwijd verder te versterken.'
Lely heeft vorig jaar de zogeheten Lely Campus geopend, het nieuwe hoofdkantoor in Maasslsuis. Ook is een nieuwe Lely Welger continue balenpers gelanceerd en de 20.000ste Austronaut melkrobot geïnstalleerd. De geautomatiseerde Lely Vector voerrobot wordt inmiddels al in meer dan 20 landen verkocht, zo meldt het concern.
Voor dit jaar ziet Lely uitdagingen om in een markt te bewegen met fluctuerende melkprijzen door het einde van het melkquotun en de aanhoudende politieke spanningen. Het concern beschouwt de economische vooruizichten voor de zuivelmarkt als 'positief' voor de lange termijn. Veel melkveehouders die klant zijn van Lely maken op de korte termijn echter een moeilijke tijd door, zo beseft het bedrijf.
Lely investeert dit jaar onder meer in de professionalisering en doeltreffendheid van de organisatie onder het motto ‘One Lely’, waarbij de uniformiteit van systemen en processen binnen de groep verder worden verbeterd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.