Promotie misbruikt succesmiddel

Gouden eeuw voor kaas even achter de rug

29 Mei 2015 - Redactie Boerenbusiness

Kaas een succesvolle melkkoe, cash-cow, voor de zuivelmarkt. Op het Dairy Forum van het Italiaanse Clal wordt duidelijk dat kaas de laatste jaren een soort Gouden eeuw heeft meegemaakt maar nu te maken krijgt met een volwassen markt. Promotie wordt hier ook nog eens als valkuil genoemd.  

In Nederland steeg de waarde van kaas van 2013 op 2014 met 3,8 procent. Een cijfer wat ook Spanje neerzet, bij een stabiel volume van 305.000 ton kaas. In Duitsland steeg het volume wel met 1,5 procent naar 849.000 ton, maar de waarde steeg met 6,5 procent veel harder.

Toch spannen Amerika en Japan de kroon. Zo pluste de productie in Amerika met 1,2 procent tot 1,24 miljoen ton, maar nam de waarde met 7,2 procent toe tot 14 miljard euro. Ook in Japan steeg de waarde met 7 procent, terwijl het volume stabiel bleef.

Kaasmarkt was de laatste jaren een gedlkoe

Francesco Biella van het IRI omschrijft de kaasmarkt van de laatste jaren dan ook als een geldkoe. Nu nadert de markt echter een moment dat deze volwassen begint te worden. 'In werkelijkheid zijn kaasprijzen nog meer gestegen, maar de prijs wordt iets gedrukt door het grote percentage kaas wat tegen een promotieprijs verkocht wordt.'

De laatste jaren werd de markt flink geplaagd door de economische crisis. Tegen deze achtergrond boekte kaas goede resultaten. Biella geeft echter ook aan dat de laatste jaren promotie amper effect heeft gehad. Begin 2015 signaleert hij weer een hogere kaasverkoop in Italië 'zonder dat er extra promotie heeft plaatsgevonden'.

Promotie kon in het verleden de verkopen stimuleren maar brengt nu een onverwachte valkuil met zich mee. De prijsbewuste consument raakt namelijk 'gewend aan de lagere prijzen'. Biella zegt dat het vervolgens erg lastig blijkt te zijn om prijzen weer te verhogen.

Een andere zorgwekkende trend die Biella signaleert is een min van 1 procent bij de kaasverkopen. 'Wanneer een trend zich inzet is die lastig meer te stoppen.'  

Resultaten in China vallen tegen

Groei moet onder meer gevonden worden in India en China. 'Maar daar stuiten we op een cultureel verschil. Deze landen kennen sommige producten niet en we hebben er te maken met een lactoseprobleem. Er worden wel stappen gezet zoals blijkt uit de Chinese tekst op labels van producten.' Ook de toenemende welvaart stemt Biella positief.

Dat de resultaten in China toch wat tegenvallen blijkt later uit vragen vanuit de zaal. 'China loopt achter qua consumptie, hoewel ze wel meer andere soorten zuivel zijn gaan importeren.' De export op Japan floreert, maar India hanteert een verbod op dierlijke curd, in het Nederlands kwark of wrongel, een serieus probleem voor de kaasexport.

Al met al bezit kaas nog veel potentie. Hierbij hangt echter veel af van economische groei en de inburgering van kaas in Azië. De Gouden eeuw lijkt daarmee even geweest te zijn.   

 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden