Het Scandinavische Arla maakte onlangs bekend een joint venture aan te gaan met een belangrijke speler op de Egyptische markt. Het blijkt nu dat dit de enige mogelijkheid was voor de Scandinavische reus om deze markt te betreden.
Mohamed El Damaty, CEO van het Egyptische Domty, kreeg tijdens het Dairy Forum de vraag om te reageren op de plannen van Arla om een joint venture aan te gaan met Juhayna, de belangrijkste speler op de Egyptische markt. Het antwoord maakt duidelijk dat het voor buitenstaanders erg moeilijk is om deze markt te betreden.
'De markt laat een grote groei zien, waardoor de laatste drie tot vier jaar steeds meer multinationals kijken naar kansen in Egypte', aldus El Damaty. 'Arla slaagde er niet in om een overname te doen. Daardoor was een samenwerking aangaan met een lokale speler een goede zet. Het is geen perfecte match, maar het is de beste kans voor Arla die er nu is.'
Het ziet er naar uit dat Egypte op de radar van veel grote verwerkers verschenen is. Toch is het nog niet de meeste makkelijke markt om zuivel op af te zetten. Hier hebben verwerkers namelijk te maken met grote concurrentie van plantaardige alternatieven. De prijs bepaalt daar waar de consument voor kiest en niet de smaak.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.